Vad hade hänt...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 2 november 2002, 23:57

Galadriel skrev:Vad hade hänt med Sverige om Hitler inte hade anfallit Sovjet?
Högst troligt ingenting, Sverige var för Tyskland med värdefullt som "neutral" stat än som ockuperad. Man hade chansen 1940 och tog den inte, jag ser faktiskt inte vad man vunnit på ett angrepp på Sverige.
Däremot är jag ganska övertygad om att man försökt fått Sverige med sig som allierad i likhet med Finland.
Kanske USA kunde försöka sig på en landstigning i nordnorge från Island och sedan ta Sverige. Detta skulle ge dem möjlighet att bomba de tyska varven samtidigt som det är nära till Berlin. Jag antar att de tyska u-båtarna utgjorde ett stort hinder för detta.
En sån operation låter nästan som hämtad ur en sc-fi serie. hur tusan skulle en sån operation gå till rent praktiskt?

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

låt oss fortsätta spekulera

Inlägg av Desert_Fox » 3 november 2002, 23:16

1.Hitler satsar allt på England. Skulle inte Stalin utnnyttja detta sitiutaion medans Hitler håller på med England? För hela Tyska Östfronten är försvagad och på tanke på Soviets "ofantliga" mans resurser.
2. Soviet anfaller ej. Om England faller skulle Hitler vänta eller "köra direkt på" Soviet?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Vad hade hänt...

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 november 2002, 10:12

Pulse skrev: Om du läser scenariot igen så utgår det ifårn att Frankrike redan har fallit, och att Hitler faktiskt går till fullt angrepp mot UK.
Jag läser post #1 såväl som #2 i denna tråd, och ingen anger att Frankrike fallit. Även jag utgick dock från detta eftersom Tyskland annars knappast skulle ta sig an Storbritannien.

Men jag upprepar, vad skulle Sovjetunionen överhuvud tjäna på en "Japan först"-strategi?

Stalin skulle heller knappast vara så dum att han koncentrerar huvuddelen av sin armé på den Sibiriska stäppen (där den ju troligen skulle svälta ihjäl) så att västra Sovjetunionen (sóm då stod för större delen av Sovjetunionens industri- och jordbruksproduktion liksom innehöll 3/4 av befgolkningen) stod öppet för Tysklands uppenbart snabba och kompetenta pansarenheter...

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Re: Vad hade hänt...

Inlägg av Mercai » 4 november 2002, 16:50

Mathias Forsberg skrev:
Pulse skrev: Om du läser scenariot igen så utgår det ifårn att Frankrike redan har fallit, och att Hitler faktiskt går till fullt angrepp mot UK.
Jag läser post #1 såväl som #2 i denna tråd, och ingen anger att Frankrike fallit. Även jag utgick dock från detta eftersom Tyskland annars knappast skulle ta sig an Storbritannien.
Scenariot ändrar inte historien förräns Barbarossa, och vid den tiden, hade Hitler redan Frankrike. :idea:

Skriv svar