272. Inf.Div hörde inte till de bästa tyska styrkorna och den 16. LW.Div. hörde avgjort till de sämre. Men sedan har jag svårt att se att britterna gjorde något särskilt för att locka till sig tyskarna. Det enda alternativet britterna hade som inte skulle ha dragit till sig tyska förband vore att inte göra någonting …von Adler skrev: Sedan ska man inte glömma att i striderna kring Caen drog britterna till sig de bästa tyska styrkorna i området och malde ner dem - 272. Infanterie-division, 21. Panzer-division, Panzer-Lehr-division, 16. Luftwaffe Feld-division, 12. SS Panzer-division 'Hitlerjugend' o.s.v.
Det är också missvisande att säga att britterna malde ner de tyska förbanden. Britterna stred på ett ganska ineffektivt sätt (vad avser förlustutbyte) och fick betala ett högre pris än tyskarna, men britterna fick ju betydligt mer påfyllning av nya soldater och materiel …
Nja, inte drogs några tyska förband bort från den amerikanska sektorn pga Epsom, däremot flyttades Pz.Lehr över till den amerikanska sektorn efter Epsom.von Adler skrev:Operation Epsom, som skulle utflankera Caen drog ju till sig både I. och II. SS Panzerkorps och dränerade ju den amerikanska delen av fronten från mobila och pansrade reserver, vilket gjorde Pattons genombrott, om inte möjligt så i alla fall ordentligt mycket enklare.
Britternas förluster är låga pga att de låter andra utkämpa huvuddelen av kriget. Det är måhända ett uttryck för diplomatisk skicklighet, men knappast för militär skicklighet. Dessutom är britternas förluster ganska höga, ställt i relation till insatta resurser och fiendens förluster.von Adler skrev:Vad gäller brittiska befälhavare tror jag inte de var så usla som man gärna vill ha dem till. O'Connor, Alexander, Auchinleck, Montgomery, Wavell o.s.v. var inte nödvändigtvis dåliga, de slogs bara efter ett annat tänkande och en annan doktrin än ad-hoc mobil krigföring och djupa penetrationer, ett sätt att slåss som verkar tråkigt, stelt, färglöst och ineffektivt och inte alls fångar fantasin som flamojanta framryckningar och djupa penetrationer. Dock tycker jag att de relativt låga förlusterna britterna hade efter sex års krigföring är ett ganska gott bevis på att deras befälhavare inte var så värdelösa som vissa vill ha det till.
Förutom ULTRA ställer jag mig klart tveksam till om britterna excellerade i "intelligence gathering" och framför allt patrullering.von Adler skrev:Britterna excellerade i patrullering, intelligence gathering (tror knappast att britterna skulle tvärlurats av Maskirovka gång på gång på samma vis som tyskarna), set piece battles, logistik, battle of attrition och ren och skär uthållighet och envishet.
På vilket sätt excellerar britterna i "set piece battles" och "battles of attrition"? I den sistnämnda typen av strid måste rimligen förmågan att tillfoga fienden större förluster än man själv lider (i relation till disponibla resurser) vara ett viktigt kriterium för att betraktas som skicklig. Detta kriterium uppfyller tyskarna klart bättre än britterna. Det mesta talar för att även amerikanerna har ett visst övertag över britterna i detta avseende.
På vilket sätt uppvisar britterna uthållighet?
Vad menar du med att tyskarna gång på gång tvärlurats av maskirovka?
Varför "tyvärr"?von Adler skrev:De excellerade inte i (möjligtvis med undantag av O'Connor) i mobil krigföring och ad-hoc-strider. Tyvärr ser många just de mobila striderna som den avgörande kvalitén hos befälhavare under ww2.
Jag vill passa på att betona att det inte råder något motsatsförhållande mellan att vara skicklig i manöverkrig och i utnötningskrig. Tvärtom bygger framgång i dessa två "grenar" i mångt och mycket på likartade egenskaper, i alla fall sett över hela kedjan från menig soldat och uppåt. De grunder som gjorde tyskarna framgångsrika i rörlig krigföring gjorde dem också bättre skickade än britterna i utnötningskrigföring.