Tack UrbanUrban skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Varsitymrsund skrev:Operation Varsity, kan du inte berätta mer om den?
http://www.standto.com/airborne/rhine.html
Varför misslyckades Market Garden?
Det är inte för inte som Peter Harclerodes bok om Arnhemdelen av operationen fick heta "Arnhem- A Tragedy of Errors". Planerandet och genomförandet av operationen innehåller en mängd aspekter som kan diskuteras. Två intressanta noteringar som bidog till misslyckandet:
I de militärövningar som genomfördes i Nederländerna innan kriget misslyckades per automatik alltid den befälhavare som valde att framrycka längs den väg som senare XXX Corps framryckte längs. Vägen ansågs vara en dödsfälla. Dessa planer fanns tillgängliga för de allierade men togs inte i åtanke.
I tidigare bedömningar av landningszonerna bedömdes området precis intill Arnhembron som lämplig men i bedömningarna inför Market Garden bedömdes den vara för mjuk vilket ledde till att den styrka som hade till uppgift att ta bron landsattes väldigt långt från sitt objektiv men alla de problem det kom att innebära.
G:son, utveckla gärna med vad du menar att underättelsearbetet inte var så bristfälligt som man tidigare trott. Jag har bilden att den var just det, kanske inte själva insamlingsarbetet men andra delar.
mvh/ Daniel
I de militärövningar som genomfördes i Nederländerna innan kriget misslyckades per automatik alltid den befälhavare som valde att framrycka längs den väg som senare XXX Corps framryckte längs. Vägen ansågs vara en dödsfälla. Dessa planer fanns tillgängliga för de allierade men togs inte i åtanke.
I tidigare bedömningar av landningszonerna bedömdes området precis intill Arnhembron som lämplig men i bedömningarna inför Market Garden bedömdes den vara för mjuk vilket ledde till att den styrka som hade till uppgift att ta bron landsattes väldigt långt från sitt objektiv men alla de problem det kom att innebära.
G:son, utveckla gärna med vad du menar att underättelsearbetet inte var så bristfälligt som man tidigare trott. Jag har bilden att den var just det, kanske inte själva insamlingsarbetet men andra delar.
mvh/ Daniel
Tyvärr kan jag inte utveckla det så mycket, men den klassiska förklaringen till misslyckandet, som levde länge efter kriget, och delvis lever förstås ännu, var ju att underrättelsetjänsterna hade missat en del betydande tyska enheter i området helt och hållet. Men de brittiska arkiven torde visa, att man inte gjorde sådana misstag.D. Löwenhamn skrev:
mvh/ Daniel
/G:son
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Men tyskarna körde omkring på flera av vägarna bredvid XXX kårens framryckningsväg. Jag har inte sett några argument som visar varför britterna inte skulle ha kunnat använda andra vägar, undantaget det faktum att man valde att luftlandsätta på vissa punkter, men det betyder inte att man inte skulle kunnat använda andra vägar i områden Son – Veghel – Grave.B Hellqvist skrev:Vägen var inte den enda orsaken, men då förmågan att kunna rycka fram på flera täter (och därmed kunna göra kringgående/flankerande rörelser) inte fanns, var detta definitivt en betydande faktor till att det gick som det gick.
Antagligen var den tidsförlust som uppstod under framryckningen till Eindhoven allvarlig nog.
Jag tror det ligger mycket i det G:son skrev. Man hade en dyrbar och outnyttjad 'resurs' - som måste prövas. Sen talas om två Pansardivisioner, 9:e och 10:e SS - men hur starka var dom egentligen? Gjordes inte 'grovjobbet' av bara några bataljoner ur varje? Länge sedan jag läste om Market Garden men hur många 'panzers' hade dom egentligen? VarjagSannolikt ville man också testa själva konceptet med luftburna operationer
Bägge divisionerna var slitna efter striderna i Normandie men höll på att återhämta och reorganisera sig.varjag skrev: Jag tror det ligger mycket i det G:son skrev. Man hade en dyrbar och outnyttjad 'resurs' - som måste prövas. Sen talas om två Pansardivisioner, 9:e och 10:e SS - men hur starka var dom egentligen? Gjordes inte 'grovjobbet' av bara några bataljoner ur varje? Länge sedan jag läste om Market Garden men hur många 'panzers' hade dom egentligen? Varjag
SS-Panzeraufklärungs-Abteilung 9 under SS-Hauptsturmführer Paul Gräbner var i princip det enda "pansrade" förband ur 9. SS-Panzer-Division Hohenstaufen som var tillgänglig.
Efterhand så tillfördes det andara pansarförband som sattes in.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Båda divisionerna låg på cirka 30% av sin ordinarie styrka, och var mer att betrakta som stridsgrupper. 10:e var rent av klara att fraktas till Tyskland för återhämtning och reorganisation. Angående vägnätet: hur var det med broar, viadukter, bärighet, närhet till tyska gränsen? Det måste ha funnits fler anledningar till att man valde den rakaste vägen än att den var just den kortaste sträckan från B till A (Belgien till Arnhem)?
- Mathias Forsberg
- Medlem
Ett av målen var ju att Ruhrområdet och de lättmanövrerade nordtyska områdena blev lättillgängliga omgående, istället för att kämpa sig igenom de sydtyska Rhendalarna.
Men det handlade väl också om, som på ett företag, att det är lättare att satsa på en innovativ idé en att bara tugga på som tidigare.
Men det handlade väl också om, som på ett företag, att det är lättare att satsa på en innovativ idé en att bara tugga på som tidigare.