Alkohol i röda armen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
-vils-
Medlem

Droger i krig

Inlägg av -vils- » 30 augusti 2002, 11:51

Medans vi är inne på ämnet, kan jag berätta att besättningarna på fästningarna fick piller innehållande amfetamin för att vara pigga och alerta under flyganfallen. Detta slog givetvis fel, och många som testade denna experimentella metod upplevde helvettets fasa eftersom det förstorade ångesten många gånger.

Och så har vi ju Vietnam. Där röktes det fruktansvärt. Många amerikanska soldater kom hem efter sin tour som fullfjädrade narkomaner, men detta talas det ganska tyst om, dock nämns det ofta i själv-biografier.

Rellik.Laires
Medlem

Inlägg av Rellik.Laires » 5 september 2002, 15:02

Är det inte så att när en person är så stressad och full med adrenalin så tar inte alkohol lika hårt som på en person på en avslappnad fest? Så att jämföra sig själv på väg ut på stan kanske inte är riktigt rättvisande.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 5 september 2002, 18:30

Jag har även hört att jänkarna använde amfetamin/amfetaminliknande ämnen i Stilla Havet,
samt att det skulle ha förhållit sig på liknande sätt med brittiska specialförband (bl.a. SAS och SBS),
de tyska pansartrupperna och att vi även i den svenska armén
(ja, åtminstone vi som har tjock plåt och band) ska ha haft dylika preparat tillgängliga i ett skarpt läge
(fram till 60-talet så ska plutonssjukvårdaren ha haft tillgång till "uppiggande piller att distribuera vid ett skarpt läge).
Är det någon som har mer handfast information om dyliga medikamenter?

Scout
Medlem

knarkarkriget

Inlägg av Scout » 17 september 2002, 23:51

I stort sett alla använde amfetamin under 2:a vk. Kamikaze piloten ska ha varit rejält påverkade bl l a. Användes både för att stärka självförtroendetSärskilt tror jag tyskarna utmärkte sig, åtminstone vad gäller produktionen , de använde en metod för rening till metaamfetamin (extra stark typ av amfetamin) som används idag av illegala tillverkare f a i USA har jag för mig. Den kallas kort och gott "nazistmetoden"

Adolf H själv v ska ett par år in i kriget ha börjat med att ta flera injektioner med metamfetamin dagligen vilket knappast gjorde honom mer sansad.
en del fortsatte använda preparaten efter kriget , både Japan och USA ansåg sig ha klara problem med detta.

Har ingen bra länk i huvudet men det finns bra sidor på nätet

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 18 september 2002, 08:51

liljekonvalj

Det du är ute efter står det skrivet om i början av Anthony Beevors "nya" bok om Berlin och slutstriden. Han beskriver där det veritabla kaos som inträffade när ryssen drog in i Ostpreussen. Det är en beskrivning av mycket berusade soldater som plundar och skändar. Precis som du beskriver så var omfattningen enligt Beevor så stor att det hotade framrckningen.

Genom den källan så får man intrycket av att huvudelen av den alkohol som konsumerades inte var utdelad. Tvärtom så verkar det ha handlat om beslagtagen sprit, hemkokta brygder samt divere kemiska soppor som man trodde skulle orsaka berusning. Minst en större förgiftningsincident nämns i den boken.

Jag vet inte om någon annan författare har gett sig på någon mer ingående studie av varför detta skedde. Beevor ger i mina ögon ett antal rimliga faktorer. Det är dock ingen utförlig studie i ämnet. Jag kommer dock inte ihåg riktigt hur hans resonemang går så jag avstår från att utveckla det här och nu. Antingen kan du själv läsa boken eller så kan jag återkomma när jag kollat upp saken.

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 18 september 2002, 09:27

Tack för tippset Haegg! Jag ska försöka hitta boken! Om du får reda på någon mer info om detta ämne får du gärna säga till!

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 18 september 2002, 10:01

Allmänt känt är ju också att afghanerna tuggade CAT konstant under kriget mot Sovjet. Samma mönster i tex Somalia och Algeriet.

Det otäcka med droger (inklusive alkohol) i kombination med våldsamma uppevelser (krig) är att det leder till kraftig personlighetsförändring.

Alltså:
:idea: Knarkar du i en lugn miljö tex en flower power-lya med tända ljus och indisk musik, förändras du till en överdrivet lugn och loj person.

:idea: Knarkas det i samband med massavrättningar, våldtäkter och stympning av armar och ben (algeriet) försvinner normala normer ganska snabbt och du förändras till en våldsam, orolig och ångestfylld person.

Det senare exemplet överförs sen på kommande generationer som förmodligen får en rätt kass uppfostran utan moral och normer. Och till slut har vi ett samhälle som hela tiden kommer uppleva våld, oroligheter och ångest. Ett tydligt exempel är Kambodja där 70 % av befolkningen är under 30 år och där en stor del av ungdomarna missbrukar droger och/eller alkohol.

Med det som bakgrund kan man förstå att det inte är så lätt att med en stark vapenmakt gå in och försöka "rädda landet". (USA, FN)

OK nog med OffTopic. Intressant är det i alla fall.

/Gribing

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 18 september 2002, 10:19

Gribing

Jag måste fråga dig om du är säker på att afghaner och algerier använder khat. Jag trodde att khat(miss)bruket var bergränsat till Östafrika och den Arabiska halvön.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 18 september 2002, 13:30

Ok jag menade inte att Algerierna använder khat. Utan motsvarande drog vad det nu är där.

Men att afgahnerna gjorde det/gör det är jag "ganska" säker på. Men jag ska kolla det för säkerhets skull.

/Gribing

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 18 september 2002, 13:41

Tyskarna hade väl under andra världskriget nått piller som tog bort hungern. Någon som vet vad det innehåll. Kan väl knappast varit hälsosamt?
//Johan

AceRimmer
Medlem

Inlägg av AceRimmer » 20 september 2002, 17:27

Johan S skrev:Tyskarna hade väl under andra världskriget nått piller som tog bort hungern. Någon som vet vad det innehåll. Kan väl knappast varit hälsosamt?
//Johan
Det kan mycket vä ha varit amfetamin. Just detta medel såldes ju som bantningsmedel till feta amerikanska hemmafruar under 50-talet.

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 10 juli 2003, 03:17

Något som kommer att låta som en skröna, men som jag sett bildbevis på hos min vän Piotr som var där, var att tvättställen i de sovjetiska barackerna där han var förlaggd, norra Afganistan i krigets slutskede, hade tre kranar. Varmt vatten, kallt vatten och vodka. Där fyllde man muggen och röret ledde till en stor dukn placerad på taket.

Andreas

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 11 juli 2003, 11:10

AceRimmer skrev:
Johan S skrev:Tyskarna hade väl under andra världskriget nått piller som tog bort hungern. Någon som vet vad det innehåll. Kan väl knappast varit hälsosamt?
//Johan
Det kan mycket vä ha varit amfetamin. Just detta medel såldes ju som bantningsmedel till feta amerikanska hemmafruar under 50-talet.
Det var amfetamin, metamfetamin i regel, det användes också av de allierade (Av USA ännu faktiskt). Har för mig att tyskarna exerimenterade med anabola steroider och kokain f ö. Hitler själv uppges ha använt amfetamin dagligen en bit in på fyrtiotalet (läkare gav honom den).

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 13 juli 2003, 13:36

Har nyligen läst Niclas Sennerteg "Stalins hämnd" vilken berör ämnet. Utan att ha exakta noter ur boken åminner jag mig att han hävdar att aloholbruket (eller rättare sagt missbruket) eskalerade när ryssarna gick in på tyskt territorium. Detta var delvis sanktionerat uppifrån, i ett berusat tillstånd så släpper hämningarna, raseriet tilltar och fruktan upphör. Nu skulle det tyska folket få känna på vilket helvete den tyska ockupationen över östeuropa innebar!

Det var även ofta i berusat tillstånd de värsta excesserna inträffade mot civilbefolkningen, masssakrer och gruppvåldtäkter. Detta blev dock både ett politiskt och militärt probelm vilket gjorde att man från ledningshåll efter en tid insåg att man måste få ned konsumtionen.

Sedan kan man ju undra om det är ett ryskt fenomen att ta till vodkan när nöden tilltar? Jag menar om vi ponerar att tyskarna hade farit fram lika hårt på västfronten hade fransmännen svarat med excesser och fyllleslag?

/greger

Skriv svar