Järnkors...
Ett lämpligt krav för att ränna runt med järnkors dinglande lite här och var bör ju vara att man själv har förtjänat det i ett land där det utdelas, eller att man har det som en släktklenod. Att springa med falska järnkors är inte hets mot folkgrupp, men däremot är det en ren lögn. Det gör att det blir en "inflation" när det gäller denna utmärkelse, och den betyder inte lika mycket längre.
Järnkorset som utmärkelse - ja tack! Järnkorset som politiskt statement - nej tack. Järnkorset har inget med politik att göra.
Järnkors som man köper på Kiviks marknad är ju som att köpa falska VM-medaljer. Meningslöst.
Järnkorset som utmärkelse - ja tack! Järnkorset som politiskt statement - nej tack. Järnkorset har inget med politik att göra.
Järnkors som man köper på Kiviks marknad är ju som att köpa falska VM-medaljer. Meningslöst.
Fast i så fall vågar jag ju inte dra på mig ett par kängor på vintern, för då tror folk att det är ett politiskt ''statement'' och att jag antingen är nynazist eller någon sorts goth-personlighet.
Fast en del köper ju riktiga järnkors, då främst från 1:a VK, eftersom de med hakkors är förbjudna, och stoltserar med dessa. Det förstår jag inte, då kommer vi tillbaka till det du sade om VM-medaljer.
Godnatt från en trött Andreas...
Det sade du bra, jag håller med dig fullt ut. Det tappar sin mening. Jag kan dock inte förstå varför just järnkorset har blivit en så populär symbol inom en del kretsar, hårdrockare, mm. Det är ju som sagt i och för sig inte den riktiga utmärkelsen man går runt med, jag tror inte att någon ser mitt lilla järnkors och tror att jag fick det tilldelat i kriget...Järnkors som man köper på Kiviks marknad är ju som att köpa falska VM-medaljer. Meningslöst.
Fast en del köper ju riktiga järnkors, då främst från 1:a VK, eftersom de med hakkors är förbjudna, och stoltserar med dessa. Det förstår jag inte, då kommer vi tillbaka till det du sade om VM-medaljer.
Godnatt från en trött Andreas...
Detta är kanske OT, men kan någon vara snäll och redogöra för skillnaderna mellan "Järnkorset" och "Riddarkorset" för mig? Eller är det helt enkelt samma utmärkelse, men med olika namn? Har fått för mig att "Riddarkors" var extra fina och tilldelades stora hjältar/slaktare som tex Wittman och Rudel? Vid behov kunde utmärkelsens prestige ökas ytterligare genom tilläg av eklöv och korslagda svärd. Men jag har tyvärr aldrig sett en bild av en sådan medalj... 
Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.
- Belisarius
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
Jag har fått för mig att man bar järnkorset/riddarkorset även i strid, men det kanske bara är på film?Lasse skrev:Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.
- Belisarius
- Medlem
Läs Lasses text igenKönigstiger skrev:Jag har fått för mig att man bar järnkorset/riddarkorset även i strid, men det kanske bara är på film?Lasse skrev:Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.
Här är en väldigt bra bild på det: http://dspace.dial.pipex.com/town/avenu ... oldat2.jpg
Järnkorsets 'Riddarkors' - var eskaleringen av Järnkorset. Med alla Tysklands 'hjälteslaktare' - gick det inflation i tapperheten och man tvingades lägga till Eklöv (dubblering), Svärd (tredubbling) och Brillianter (fyrdubbling) förMjölner skrev:Detta är kanske OT, men kan någon vara snäll och redogöra för skillnaderna mellan "Järnkorset" och "Riddarkorset" för mig? Eller är det helt enkelt samma utmärkelse, men med olika namn? Har fått för mig att "Riddarkors" var extra fina och tilldelades stora hjältar/slaktare som tex Wittman och Rudel? Vid behov kunde utmärkelsens prestige ökas ytterligare genom tilläg av eklöv och korslagda svärd. Men jag har tyvärr aldrig sett en bild av en sådan medalj...
att belöna superhjältarna. Kriget hann ta slut innan 'inflationen' gick vidare. Med ETT undantag - den av dig nämnde
flygaren Rudel, som mot slutet tilldelades ett Gyllene Riddarkors med Eklöv och Svärd av guld - och besatta med
diamanterna (Brillianten på tyska). Bilden - visar ungefär hur - detta unika kors borde ha sett ut.
Anekdotiskt - berättade Adolf Galland om sina 'Brillianter' som han fick av Hitler. Göring (expert på sånt) tog sig
en titt, fnös och lovade fixa ett 'ordentligt set' i.s.f. Hitlers billiga vara. 'Det var en stor skillnad' erkände Galland!
Hitler fick nys om saken - skämdes tydligen - och beställde ännu en, och bättre uppsättning till Galland. Som
slutade kriget - med inte mindre är tre uppsättningar av Tysklands högsta krigsutmärkelse...Varjag
- Bilagor
-
- RK Eklöv, Svärd & Diamanter.jpg (16.41 KiB) Visad 3523 gånger
-
Königstiger
- Medlem
Okay tackBelisarius skrev:Läs Lasses text igenKönigstiger skrev:Jag har fått för mig att man bar järnkorset/riddarkorset även i strid, men det kanske bara är på film?Lasse skrev:Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.Järnkorset av 1:a klass bärs på bröstfickan. Det är 2:aklasskorsen som bara bärs i band. Det är de där diagonala svart-vit-röda banden som sitter i andra knapphålet på skjortan. I vissa (sämre) Hollywoodfilmer har alla tyskar blivit tilldelade järnkorset av 2:a klass...
Här är en väldigt bra bild på det: http://dspace.dial.pipex.com/town/avenu ... oldat2.jpg
- Belisarius
- Medlem