Järnkors...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 7 mars 2006, 22:59

Ett lämpligt krav för att ränna runt med järnkors dinglande lite här och var bör ju vara att man själv har förtjänat det i ett land där det utdelas, eller att man har det som en släktklenod. Att springa med falska järnkors är inte hets mot folkgrupp, men däremot är det en ren lögn. Det gör att det blir en "inflation" när det gäller denna utmärkelse, och den betyder inte lika mycket längre.

Järnkorset som utmärkelse - ja tack! Järnkorset som politiskt statement - nej tack. Järnkorset har inget med politik att göra.

Järnkors som man köper på Kiviks marknad är ju som att köpa falska VM-medaljer. Meningslöst.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 7 mars 2006, 23:09

Fast i så fall vågar jag ju inte dra på mig ett par kängor på vintern, för då tror folk att det är ett politiskt ''statement'' och att jag antingen är nynazist eller någon sorts goth-personlighet. :)
Järnkors som man köper på Kiviks marknad är ju som att köpa falska VM-medaljer. Meningslöst.
Det sade du bra, jag håller med dig fullt ut. Det tappar sin mening. Jag kan dock inte förstå varför just järnkorset har blivit en så populär symbol inom en del kretsar, hårdrockare, mm. Det är ju som sagt i och för sig inte den riktiga utmärkelsen man går runt med, jag tror inte att någon ser mitt lilla järnkors och tror att jag fick det tilldelat i kriget... :)
Fast en del köper ju riktiga järnkors, då främst från 1:a VK, eftersom de med hakkors är förbjudna, och stoltserar med dessa. Det förstår jag inte, då kommer vi tillbaka till det du sade om VM-medaljer.
Godnatt från en trött Andreas... :)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 8 mars 2006, 15:24

För att citera vad en soldat ur 3 SS-pz.div Totenkopf sa till mig: Jag har inget emot om folk samlar på våra utmärkelser, men de ska inte bära de som sina egna.

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 15:29

West Coast Choppers kärnkors överexponeras numera för att det vanliga korset som inhandlas på Kivik eller anna marknad har beslagtagits av lärare. Det är synd om människorna.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 mars 2006, 15:30

Håll er till ämnet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 15:35

D. Löwenhamn skrev:Håll er till ämnet.

mvh/ Daniel
Ursäkta

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 9 mars 2006, 02:38

Detta är kanske OT, men kan någon vara snäll och redogöra för skillnaderna mellan "Järnkorset" och "Riddarkorset" för mig? Eller är det helt enkelt samma utmärkelse, men med olika namn? Har fått för mig att "Riddarkors" var extra fina och tilldelades stora hjältar/slaktare som tex Wittman och Rudel? Vid behov kunde utmärkelsens prestige ökas ytterligare genom tilläg av eklöv och korslagda svärd. Men jag har tyvärr aldrig sett en bild av en sådan medalj... 8O

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 9 mars 2006, 06:43

Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2006, 11:26

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 9 mars 2006, 11:34

Lasse skrev:Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.
Jag har fått för mig att man bar järnkorset/riddarkorset även i strid, men det kanske bara är på film?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2006, 11:38

Königstiger skrev:
Lasse skrev:Järnkorset fanns i andra och första klass, andra klass bars i andra knapphålet på fältuniformen (Man bar enbart en bandbit, korset bars enbart vid parad) och första klass satte man fast på ena bröstfickan. När du blivit tilldelad dessa två medaljer, och gjorde något stort, kunde du bli tilldelad riddarkorset, som då bars kring halsen.
Jag har fått för mig att man bar järnkorset/riddarkorset även i strid, men det kanske bara är på film?
Läs Lasses text igen ;) Järnkorset av 1:a klass bärs på bröstfickan. Det är 2:aklasskorsen som bara bärs i band. Det är de där diagonala svart-vit-röda banden som sitter i andra knapphålet på skjortan. I vissa (sämre) Hollywoodfilmer har alla tyskar blivit tilldelade järnkorset av 2:a klass...

Här är en väldigt bra bild på det: http://dspace.dial.pipex.com/town/avenu ... oldat2.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 mars 2006, 11:48

Mjölner skrev:Detta är kanske OT, men kan någon vara snäll och redogöra för skillnaderna mellan "Järnkorset" och "Riddarkorset" för mig? Eller är det helt enkelt samma utmärkelse, men med olika namn? Har fått för mig att "Riddarkors" var extra fina och tilldelades stora hjältar/slaktare som tex Wittman och Rudel? Vid behov kunde utmärkelsens prestige ökas ytterligare genom tilläg av eklöv och korslagda svärd. Men jag har tyvärr aldrig sett en bild av en sådan medalj... 8O
Järnkorsets 'Riddarkors' - var eskaleringen av Järnkorset. Med alla Tysklands 'hjälteslaktare' - gick det inflation i tapperheten och man tvingades lägga till Eklöv (dubblering), Svärd (tredubbling) och Brillianter (fyrdubbling) för
att belöna superhjältarna. Kriget hann ta slut innan 'inflationen' gick vidare. Med ETT undantag - den av dig nämnde
flygaren Rudel, som mot slutet tilldelades ett Gyllene Riddarkors med Eklöv och Svärd av guld - och besatta med
diamanterna (Brillianten på tyska). Bilden - visar ungefär hur - detta unika kors borde ha sett ut.
Anekdotiskt - berättade Adolf Galland om sina 'Brillianter' som han fick av Hitler. Göring (expert på sånt) tog sig
en titt, fnös och lovade fixa ett 'ordentligt set' i.s.f. Hitlers billiga vara. 'Det var en stor skillnad' erkände Galland!
Hitler fick nys om saken - skämdes tydligen - och beställde ännu en, och bättre uppsättning till Galland. Som
slutade kriget - med inte mindre är tre uppsättningar av Tysklands högsta krigsutmärkelse...Varjag
Bilagor
RK Eklöv, Svärd & Diamanter.jpg
RK Eklöv, Svärd & Diamanter.jpg (16.41 KiB) Visad 3523 gånger

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 9 mars 2006, 11:49

Belisarius skrev:
Königstiger skrev:
Läs Lasses text igen ;) Järnkorset av 1:a klass bärs på bröstfickan. Det är 2:aklasskorsen som bara bärs i band. Det är de där diagonala svart-vit-röda banden som sitter i andra knapphålet på skjortan. I vissa (sämre) Hollywoodfilmer har alla tyskar blivit tilldelade järnkorset av 2:a klass...

Här är en väldigt bra bild på det: http://dspace.dial.pipex.com/town/avenu ... oldat2.jpg
Okay tack :) Men vilket kors är det som sitter uppe i kragen då? Alltså utan band

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 9 mars 2006, 12:24

Det är väl riddarkorset, eller? Det ser man ju många officerare som har runt halsen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2006, 12:28

Ja, riddarkorset bärs runt halsen.

Skriv svar