Varför hade kamikaze-piloterna hjälm?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 oktober 2005, 10:58

Hans skrev:
Martin Lundvall skrev:
Stompe skrev:En snabb offtopic fråga : Någon som vet en bra bok som skriver om dessa kamikaze i 2vk, gärna övergripande om japansmilitära aktioner också? Skicka ett PM om ni vet något bra.
Jag var en självmordspilot. Behandlar det förvisso bara från ett personligt perspektiv men ändå intressant.

/Martin
Vem har skrivit den :lol: :wink: En spöksrivare? :P :wink:
Nagatsuka, Ryuji. :P

Han hittade aldrig något fartyg och fick bara genomgå utbildningen. Om jag kommer ihåg rätt så skriver han att inte hade blivit uttagen om han hade varit naturvetare. Som det var nu kunde han offras då han var samhällsvetare. Antar att jag ryker om Sverige någon gång bestämemr sig för att utbilda kamikazepiloter. :oops:

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 oktober 2005, 11:44

Martin Lundvall skrev:Nagatsuka, Ryuji. :P

Han hittade aldrig något fartyg och fick bara genomgå utbildningen. Om jag kommer ihåg rätt så skriver han att inte hade blivit uttagen om han hade varit naturvetare.
Den har jag läst! - Rekommenderas. Minns att det var i slutet av kriget, ett ständigt problem var det halvkassa surrogat-bränsle de fick använda, prima vara var reserverad för själva uppdragen, så det fick anpassa flygtekniken därefter... Visst låter titeln motsägande men det enda uppdrag han blev uttagen till misslyckades p.g.a. att de inte hittade fartygen de skulle anfalla.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 oktober 2005, 12:00

En annan givande bok är Kamikaze - Japans självmordspiloter av Albert Axell och Hideaki Kase. Utgiven av Historiska media. Köpte den nyligen som pocket och den beskriver inte bara livet för piloterna utan även deras omgivning.

Rekommenderas

/CvD

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 01:45

Konstigt.. I denna tråden kom vi fram till att de hade hjälm :?

viewtopic.php?p=275914&highlight=#275914

Förövrigt så är det väl onödigt med 2 trådar om exakt samma sak? :P

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 oktober 2005, 18:09

CvD skrev:En annan givande bok är Kamikaze - Japans självmordspiloter av Albert Axell och Hideaki Kase. Utgiven av Historiska media. Köpte den nyligen som pocket och den beskriver inte bara livet för piloterna utan även deras omgivning.

Rekommenderas

/CvD
Kan bara instämma. :)

Och ja, de hade hjälm eftersom det var meningen att de skulle komma tillbaka om de inte hittade några mål...

Skriv svar