När vi kom en morgon till bussen var video kameror allt kvar men papper låg det över allt. Herbert ville "gävlas" lite så han polisanmälde och vi väntade timmar tills några skamsna poliser kom och gjorde en mycket halhjärtad brottsplatsutredning
Tyska desertörer i Sverige
-
olle_i_chile
- Medlem
Jag har faktiskt ett av mina starkaste minnen via Herbert eller Bert som vi kallade honom. Han annordnade resor till DDR som jag var med på. 1989 2 veckor innan berlin murens fall åkte vi till Stralsund, Sachsenhausen och Berlin. Vi hälsade på tyska studenter i Stralsund blev inbjudna hem till dom, fick Stasi att gå igenom hela vår buss då våra tyska vänner gick i fackeltåg och var på deras svarta lista hela nätterna.
När vi kom en morgon till bussen var video kameror allt kvar men papper låg det över allt. Herbert ville "gävlas" lite så han polisanmälde och vi väntade timmar tills några skamsna poliser kom och gjorde en mycket halhjärtad brottsplatsutredning