Ja det är väl först nu som detta har börjat uppmärksammas på allvar, att detta inte skett tidigare har många orsaker, en världssyn som delar upp i ont och gott, en västvärlds som levt under kalla kriget mot Sovjet och ständigt befunnit sig i hot, man erkänner inte så enkelt sina egna tillkortakommanden under sådana omständigheter.Mr x skrev:Hur kommer det sig att flertalet böcker tar upp Tyskland som den enda som har skuld?
Det är först nu under 1990- som flera har skrivet/pratat om alla Tyska civila offer som i synnerhet fick lida oerhört mycket i slutet av kriget.
De allierades skuld?
Italien(Musselini)hade väl en aggresiv utrikespolitik?D. Löwenhamn skrev:Det stämmer inte riktigt. Det kan nog argumenteras att länder såsom Sovjetunionen och Polen hade en aggressiv utrikespolitik.Gutekrigaren skrev:Inget annat land i Europa hade ett krig i kikaren.
mvh/ Daniel
England hade en mycket hårt politik när det gällde deras kolonier i bla Afrika?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Daniel L: Förvisso, jag syftade mest på de västliga demokratierna. SSSR:s expansionsvilja ser jag inte på samma sätt som Tysklands aggression. Stalin var inte, som jag ser det, så sugen på det "stora apokalyptiska ödeskriget" som Hitler var.
Mr x: Kolonialkrig är en sak, det var inget nytt eller anmärkningsvärt i denna kontext. Italien räknar jag inte, de hade knappast startat VK2 utan Tyskland...
Mvh Petter
Mr x: Kolonialkrig är en sak, det var inget nytt eller anmärkningsvärt i denna kontext. Italien räknar jag inte, de hade knappast startat VK2 utan Tyskland...
Mvh Petter
Du skrev "inget annat land i Europa" så jag antog att det var det du menade, inte västliga demokratier eller något annat. Om det nu är västliga demokratier (i Europa?) du menar så förstår jag inte meningen med att jämföra Tyskland med dessa. Tyskland var ju ingen demokrati.Gutekrigaren skrev:Daniel L: Förvisso, jag syftade mest på de västliga demokratierna. SSSR:s expansionsvilja ser jag inte på samma sätt som Tysklands aggression. Stalin var inte, som jag ser det, så sugen på det "stora apokalyptiska ödeskriget" som Hitler var.
Att Hitler skulle vara sugen på något stort "apokalyptiskt ödeskrig" är bara trams. Att kriget utvecklade sig till ett världskrig var inte hans vilja. Exempelvis så villa han ju inte ha något krig med Storbritannien.
mvh/ Daniel
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Den som letar han finner, Sovjetunionens (med hjälp av Polen och Tjeckien) iscensättande av världshistoriens största etniska rensning, i krigsslutet och ett par år därefter, platsar enligt mig på övergreppslistan.Mr x skrev:Det är tusen gånger lättare att hitta böcker om Tysklands skuld/ävergrepp än vice versa.MD650 skrev:Det har väl aldrig talats så mycket om de allierades övergrepp i historien.
:)
Britternas terrorbombningar skulle idag vara ett solklart krigsbrott, amerikanernas svältaktioner mot tyska krigsfångar i slutskedet av kriget är en annan "detalj" som skulle få nuvarande Haagtribunal att sätta kaffet i vrångstrupen.
Jag har letat trust me och visst det finns böcker men inte alls samma mängd som åter igen vice versa.Feldwebel Otto skrev:Den som letar han finner, Sovjetunionens (med hjälp av Polen och Tjeckien) iscensättande av världshistoriens största etniska rensning, i krigsslutet och ett par år därefter, platsar enligt mig på övergreppslistan.Mr x skrev:Det är tusen gånger lättare att hitta böcker om Tysklands skuld/ävergrepp än vice versa.MD650 skrev:Det har väl aldrig talats så mycket om de allierades övergrepp i historien.
Britternas terrorbombningar skulle idag vara ett solklart krigsbrott, amerikanernas svältaktioner mot tyska krigsfångar i slutskedet av kriget är en annan "detalj" som skulle få nuvarande Haagtribunal att sätta kaffet i vrångstrupen.
några axplöck:Stalins hämnd,Der brand,Dresden+några till om det är någon som kan ge tips om andra böcker så är jag tacksam.
Min Tyska är inte så bra....så helst eng/sv
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Ett tips är boken "Advance to barbarism" av den brittiske författaren F J P Veale från 1953, fast jag vet inte om den är så lätt att få tag på numera, mycket intressant i alla fall.Mr x skrev:om det är någon som kan ge tips om andra böcker så är jag tacksam.
Min Tyska är inte så bra....så helst eng/sv
Den behandlar många händelser från Dresden, behandlingen av tyska krigsfångar till Nürnbergrättegångarna m.m, där man för första gången tillämpade metoden att försvarsadvokaten skulle plädera före åklagaren (så att denne skulle kunna ändra åtalet?).
Tyvärr finns det mesta om folkfördrivningen i öst endast på tyska, men angående utsvältningen av tyska krigsfångar i amerikanska läger vill jag minnas att det finns ett par websajter som behandlar detta.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag fattade det som han menade att jänkarna fortsatte med tyskarnas "experiment" på handikappade och liknande personer.tryggve skrev:Att man i USA gjorde försök på t ex militär personal har väl kommit fram (bla tror jag man testade stråldoser), men det beror ju på hur man definierar "fortsatte och förbättrade"?Tomas Ibsen skrev:Har en kompis som nämnde att amerikanerna fortsatta och förbättrade nazisternas människoexperiment efter kriget.
Finns det någon källa till det?
/Tomas
T ex så dödade man väl inte folk för att använda deras skelett till forskning...
Synen på handikappade var ju inte särskillt trevlig i något land vid perioden.
Rätta mig gärna, eller kom med mer utfärlig information om det skulle vara att jag är inne på något.
/Tomas
Det jag har hört (utan källor på rak arm, får återkomma om det) är att ”service personel” något som jag tolkade som militär personal (värnpliktiga?) i USA hade använts på ett sätt som kanske kan beskrivas mer som ”försökskaniner” bl a när man testat påverkan av radioaktiv strålning.
Om man testat läkemedel på samma sätt vet jag inte, jag har aldrig hört det. Men det gjorde man kanske.
Å andra sidan finns det ju också en hel del konspirationsteorier. Men åtminsone vad gäller detta med radioaktivitet så drivs väl en del skadeståndsprocesser av överlevande och anhöriga till de som utsatts för experimenten. Det involverar väl både folk som ska ha injicerats med radioaktivitet, och de som blivit exponerade vid kärnvapentester.
Dock skulle jag aldrig ha hört om ”vidareutvecklade försök på handikappade” i USA a lá Hitlertyskland. Tredje Riket var väl mest intresserade av att göra sig av med handikappade än att göra experiment på dem?
Om man testat läkemedel på samma sätt vet jag inte, jag har aldrig hört det. Men det gjorde man kanske.
Å andra sidan finns det ju också en hel del konspirationsteorier. Men åtminsone vad gäller detta med radioaktivitet så drivs väl en del skadeståndsprocesser av överlevande och anhöriga till de som utsatts för experimenten. Det involverar väl både folk som ska ha injicerats med radioaktivitet, och de som blivit exponerade vid kärnvapentester.
Dock skulle jag aldrig ha hört om ”vidareutvecklade försök på handikappade” i USA a lá Hitlertyskland. Tredje Riket var väl mest intresserade av att göra sig av med handikappade än att göra experiment på dem?