Stönande Minnie

Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 augusti 2004, 13:00

Fråga till de lärda forumnisterna? När tyskarna satte in Nebelwerfers f.f.g. på ostfronten så hävdade Sovjetsidan - att att de använde ngn sorts 'trycklufts-ammunition' som hade förfärliga verkningar på infanteri i målet. Det blev internationellt rabalder om detta för ryssarna hotade med att använda gas som svar. Vad för slags ammunition använde tyskarna - var det ngt de slutade med, eller bara ryska fantasier?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 11 augusti 2004, 13:06

De blir en enorm tryckvåg när en stor raket går av mycket större en normal granat, och de måste varit fruktansvärt för infanteriet i närheten, såklart de var ett "ohederligt" vapen sätt ur infanteriets ögon.

Nu spekulerar jag brara vet inte om teorin stämmer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 augusti 2004, 14:03

varjag skrev:Fråga till de lärda forumnisterna? När tyskarna satte in Nebelwerfers f.f.g. på ostfronten så hävdade Sovjetsidan - att att de använde ngn sorts 'trycklufts-ammunition' som hade förfärliga verkningar på infanteri i målet. Det blev internationellt rabalder om detta för ryssarna hotade med att använda gas som svar. Vad för slags ammunition använde tyskarna - var det ngt de slutade med, eller bara ryska fantasier?
Varjag,

Har inte hört talas om detta - låter inte otroligt att man undrade när något helt nytt vapen sattes in - jag hittade en bok som säkert ger svaret.

Deutsche Nebelwerfer an der Ostfront 1941-1945 (Waffen-Arsenal Band 25)
Autor: Michael Foedrowitz
Verlag: Podzun-Pallas Verlag

Plötsligt slog det mig att Nebelwerfer måste ju komma av konstruktören Rudolf Nebel och inte av Nebel som i dimma!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 augusti 2004, 14:20

Ja77 skrev:De blir en enorm tryckvåg när en stor raket går av mycket större en normal granat, och de måste varit fruktansvärt för infanteriet i närheten, såklart de var ett "ohederligt" vapen sätt ur infanteriets ögon.

Nu spekulerar jag brara vet inte om teorin stämmer.
Jag tänkte som du men....efter att ha kollat så

15 cm Wurfgranate 41
32kg varav 2,5kg sprängämne

15 cm Gr42
43,2kg varav 6,2 kg sprängämne

Så med samma kaliber har raketen mindre sprängämne!

MVH

Hans

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 11 augusti 2004, 14:24

Vi pratar om raketer på 30cm i kaliber, de måste rent logiskt innehålla mer spräng ämne. Vanliga infanterister blir normalt inte beskjutna av större pjäser än 15 cm tänk när Tyskarna börja skjuta 30cm raketer på dem.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 augusti 2004, 14:30

Ja77 skrev:Vi pratar om raketer på 30cm i kaliber, de måste rent logiskt innehålla mer spräng ämne. Vanliga infanterister blir normalt inte beskjutna av större pjäser än 15 cm tänk när Tyskarna börja skjuta 30cm raketer på dem.
Visst, men jag tänkte på vad varjag berättade. Vid krigutbrottet 1941 fanns bara det bara 15cm Nebelwerfer 41 i tjänst - tror jag :oops:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 augusti 2004, 15:04

varjag skrev:Fråga till de lärda forumnisterna? När tyskarna satte in Nebelwerfers f.f.g. på ostfronten så hävdade Sovjetsidan - att att de använde ngn sorts 'trycklufts-ammunition' som hade förfärliga verkningar på infanteri i målet. Det blev internationellt rabalder om detta för ryssarna hotade med att använda gas som svar. Vad för slags ammunition använde tyskarna - var det ngt de slutade med, eller bara ryska fantasier?
Det kanske är följande citat du tänker på?
Near Vyasma, I saw a terrible sight. We overran a Red artillery position and everybody was dead. What was so scary was that all the dead Ivans had their lungs exploded inside their bodies; there was no visible sign of artillery impacts, craters, or torn and twisted steel. Their guns were still manned, the loaders still had shells in their hands, but everybody was dead. We were ordered never to speak of what we had seen, that a new kind of weapon (but not poison gas) had been tried out, with devastating results. For the rest of the war, I never again saw such a sight and I still wonder what the weapon could be that would wreak such total destruction of life, but not destroy materiel.
Från: http://www.geocities.com/Area51/Cavern/ ... ticles.htm

Förmodligen orsakades denna typ av skador av de snabba variationerna i lufttryck som raketerna skapade. Samma skador uppträder inte när man skjuter med eldrörsartilleri, eftersom så många raketer briserar inom en kort tidsrymd jämfört med vad konventionellt artilleri kan åstadkomma.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 augusti 2004, 15:06

Namnet Nebelwerfer valdes faktiskt inte för att konstruktören hette Rudolf Nebel, utan var ett täcknamn för denna nya typ av artilleri, som behölls ända till krigsslutet. Sen är det naturligtvis så att det är enkelt när konstruktören har ett efternamn som samtidigt är ett bra täcknamn... ;)

/Johan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 augusti 2004, 15:17

Tack Johan och Björn.

Hittade denna artikel från VKII när jag var ute och letade:

http://www.lonesentry.com/articles/nebelwerfer/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 augusti 2004, 15:33

Intressant läsning Hans, tackar för länken!

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 augusti 2004, 05:03

Tack grabbar för klargörandena och citat/länkar. Björn E's citat från Vjasma hade jag läst tidigare (Carell ?) och den amerikanska rapporten som Hans länkade pekar ju på liknande egna eller ryska erfarenheter från verkan i målet av en koncentrerad salva från dessa vapen. Det ryska 'gashotet' verkställdes ju aldrig men dom måste ha blivit chockerade innan dom vande sig vid det.
MVH, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 augusti 2004, 15:09

varjag skrev:Tack grabbar för klargörandena och citat/länkar. Björn E's citat från Vjasma hade jag läst tidigare (Carell ?) och den amerikanska rapporten som Hans länkade pekar ju på liknande egna eller ryska erfarenheter från verkan i målet av en koncentrerad salva från dessa vapen. Det ryska 'gashotet' verkställdes ju aldrig men dom måste ha blivit chockerade innan dom vande sig vid det.
MVH, Varjag
Inte ofta numer jag blir kallad grabb.... :lol:

Hursomhelst ramlade jag på denna sida om jänkarnas efrarenheter av raketutrustade Shermans.
http://www.752ndtank.com/RocketTanks.html
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 augusti 2004, 17:30

Vill minnas (läst någonstans) att Nebelwerfer-trupperna expanderade kraftigt kraftigt under kriget. Från en blygsam början, ökade dom till ett par hundra tusen vid krigsslutet.

MVH

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 3 augusti 2007, 00:30

Bra klipp på Nebelwerfer där man ser den från olika vinklar.

http://www.youtube.com/watch?v=34xz-WPVZqg

Här är ett bra inslag i två delar om Operation Citadel för övrigt från en tysk Wochenschau, där man likaledes ser Nebelwerfer ett par gånger. Tittar man på ansamlingen raketer i början av klipp två, tror jag inte att de sovjetiska soldaterna på den mottagande sidan betraktade det som ett särskilt roande skämt.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=wbnbbruNqeU
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=KydCtdEDaHE

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 augusti 2007, 13:46

Om jag vågar införa en lite 'porrig' dimkastning i tråden så tyder de allierade smeknamnen, MOANING Minnie/Mimi/Minee o.s.v. på att ljudet från de tyska raketerna påminde dem om de orgastiska läten en kvinna utstöter... :oops:

Skriv svar