Dödade soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 juli 2004, 09:50

Mathias Forsberg skrev:
B Hellqvist skrev:Angående Ryssland/Sovjet, så var det tydligen vanligt att tyska soldatkyrkogårdar förstördes av de framryckande sovjetiska trupperna.
Detta har jag inte hört någonting om. Har du några mer konkreta exempel eller referenser?

/Forsberg
Hörde av en (ovetenskaplig) källa som sa att efter 1991 och Sovjets fall så grävde den ryska maffian upp gamla massgravar för att ta rätt på uniformer och utmärkelser.
Gravarna var 40 x 40 m där det var tjäle i mitten vilket gjorde att allt var välbevarat.

:)

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 19:07

Artificial skrev:Det måste vara väldigt svårt att hylla eller försöka ordna minnesdagar åt tyska döda nazisoldater...
Alla tyskar var faktiskt inte nazister, och det finns alla anledning att hedra de som gav sitt liv för sitt land. Det är väl ändå det minsta man kan begära från samhällets sida? :x

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 17 juli 2004, 19:59

Många var inkallade Så jag håller med Löwe.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 18 juli 2004, 14:38

Mathias Forsberg skrev:
MD650 skrev:Numera så är tyskarna mer accepterade i Väst-Europa. Under senaste jubileet av D-dagen så deltog många veteraner.
Krigskyrkogården i La Cambe i Normandie har fått ett mycket "ljusare" utseeende sedan slutat av 80-talet.
Dessvärre är ju fortfarande korsen svarta, enligt den paragraf i Versaillesfördraget som stipulerar tyska krigsgravskors måste vara svarta.

De flesta tyska krigskyrkogårdarna i Frankrike, liksom de allierade, är uppförda i efterhand och har tillförts benresten allteftersom. Amerikanska anhöriga fick välja 1947-48 om de ville att deras anhörigas kvarlevor skulle begravas i USA eller i Frankrike. De som valde det senare är de som idag ligger begravda på fransk jord.

/Forsberg
Tyska minneslunden är fin, men den amerikanska går inte att jämföra med tyska.
Bilagor
normandie 013.jpg
normandie 013.jpg (91.71 KiB) Visad 672 gånger
normandie 014.jpg
normandie 014.jpg (140 KiB) Visad 672 gånger

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 18 juli 2004, 19:14

echo one:
Hur visste du var du kunde hitta Wittmans gravsten. Jag var vid la Cambe för två veckor sedan men insåg när jag kom dit att det skulle vara mycket svårt att hitta en speciell sten.

Något som jag blev mycket glad över att få se var hur pass välskötta båda gravfälten var.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 juli 2004, 21:19

Mathias Forsberg skrev:Dessvärre är ju fortfarande korsen svarta, enligt den paragraf i Versaillesfördraget som stipulerar tyska krigsgravskors måste vara svarta.
Varför är det så?

Trollevik
Medlem

Inlägg av Trollevik » 18 juli 2004, 23:49

/

Tyska minneslunden är fin, men den amerikanska går inte att jämföra med tyska.[/quote][quote][/quote]

Vid jämförelse av den tyska och amerikanskan kyrkogården i luxenburg så föredrar jag den tyska stilfullt samt lugnt och fridfullt. vid den amerikanska så fattades det bara en hamburge och sovenir försäljare kan ju i.o.fs ha något att göra med att patton ligger begravd här

peter

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 19 juli 2004, 16:13

Anton Severin skrev:echo one:
Hur visste du var du kunde hitta Wittmans gravsten. Jag var vid la Cambe för två veckor sedan men insåg när jag kom dit att det skulle vara mycket svårt att hitta en speciell sten.

Något som jag blev mycket glad över att få se var hur pass välskötta båda gravfälten var.
Det fanns en dator där utanför, det vara var skriva in vilket namn man sökte, så visa den i vilket blok och rad han låg. :wink:
Men jag kan inte hålla med om att det var lika vällsköt på tyska för det fanns stenar med sprikor och det var inte lika klippt runt grav stenarna tykte jag iallafall.....

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 21 juli 2004, 11:29

I reglementet Gravtjänstreglemente för Försvarsmakten kan man läsa hur det går till i vår FM.

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/pubdok/GravtjR.pdf

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem

Inlägg av Sergeant Pepper » 21 juli 2004, 20:46

Kn Korrekt skrev:I reglementet Gravtjänstreglemente för Försvarsmakten kan man läsa hur det går till i vår FM.

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/pubdok/GravtjR.pdf
Länken tycks inte fungera direkt men under http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ kan Gravtjänstreglementet skrivet nyligen av den eminente majoren Åke Janneryd hämtas.

MVH

Sgt Pepper

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 22 juli 2004, 20:19

B Hellqvist skrev:
John skrev:Det var en artikel i någon svensk tidning i våras eller höstas, jag minns inte vilken.
Där berättades det om att man i ryssland ännu idag hittar 100-tals kvarlevor av tyskar på de gamla slagfälten. Bl.a sades det att man för en tid sedan hittat ett kulsprutenästem med , jag tror 8 döda tyskar, som legat orör sedan kriget.
Det går också att köpa idbrickor och annat på lokala ryska marknader sades det.
Om ni erbjuds tyska id-brickor som visar tecken på att vara uppgrävda, så tacka nej. Sannolikheten är stor att de härrör från gravplundringar (= gravskändning) eller från slagfältet (= ännu en soldat vars kvarlevor berövas sin identitet och ännu några anhöriga som inte kan få reda på sin släktings slutgiltiga öde). Vägra göda slagfältsschakalerna!
Man kan göra så. MEN, man kan oxå köpa id-brickan och sen åka till Tyskland och lämna den till Bundeswehr som då kan återbörda brickan till soldatens familj(om de klarar av att hitta rätt då mycket material förstörts) samt att en soldat som förklarad som saknad nu är defintivt KIA. Nu har jag varken råd eller lust att besöka Ryssland så jag kommer inte att undersöka situationen

Skriv svar