Robert Capas bilder från Omaha beach
Apropå ryktet om att inga tyska fångar togs vid Omaha beach: Saving private Ryan har ju minst två scener som kan tänkas bekräfta/skapa ett dylikt rykte.
Scenen stormningen av strandbefästningar.
Scen 1. En bunker som omringas på närhåll, den är helt och hållet prisgiven. Inget försök görs att anropa besättningen och uppmana dem att ge upp, istället förs eldkastare fram och med vällustiga miner bränns bunkern upp innan de har en chans att kapitulera.
Scen 2. Besättningeni bunder nr 2 och tillhörande skyttegrav hinner kapitulera. De reser sig med händerna opp, skjuts kallblodigt ner, situation är inte direkt stressad just då.
Scenen stormningen av strandbefästningar.
Scen 1. En bunker som omringas på närhåll, den är helt och hållet prisgiven. Inget försök görs att anropa besättningen och uppmana dem att ge upp, istället förs eldkastare fram och med vällustiga miner bränns bunkern upp innan de har en chans att kapitulera.
Scen 2. Besättningeni bunder nr 2 och tillhörande skyttegrav hinner kapitulera. De reser sig med händerna opp, skjuts kallblodigt ner, situation är inte direkt stressad just då.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Robert Capas bilder från Omaha beach
Denna order ska ha gällt luftlandsättningstrupperna och inga andra.Kai Robert skrev:Några jag har talat med säger sig ha "hört" att det skulle ha givits nån slags "order" om att man inte skulle ta några fångar direkt pga att man inte hade resurser nog att ta hand om dom.LasseMaja skrev:Ursäkta min okunskap, men vad är det som sägs om detta egentligen, att amerikanarna sköt krigsfångar efter att ha landstigit på Omaha beach?Kai Robert skrev:en med bilder från Omaha beach som visar att de inte sköt alla tyskar som en del tycks tro
Som vanligt alltså, några "tror" sig "veta", har hört, har läst osv.
När man inte har fakta, eller inte ens försöker ta reda på fakta, så sprids myter, lögner och överdrifter tills de nästan betraktas som fakta.
Sorgligt men sant.
Kai
Intressant, du har ingen källa på det?B Hellqvist skrev:Denna order ska ha gällt luftlandsättningstrupperna och inga andra.
Jag bedömmer att ryktet annars inte stämmer, självfallet så dödas det fångar - men inte sanktionerat uppifrån via en order. Tillräckligt många krigsfångar tas (vid stränderna) för att påvisa att om en order fanns så var det många som bröt mot den - återigen vilket leder mig till att tro att ordern inte fanns (det finns fler argument för det). Men jag har inte stött på tesen att det fanns en speciell order för de luftburna förbanden, det är därför jag frågar om du har någon källa.
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ur "Parachute Infantry" av David Kenyon Webster (på D-dagen i HQ Company, 2d Battalion, 506 PIR, 101st Airborne), sidan 21:Hans skrev:Intressant, du har ingen källa på det?B Hellqvist skrev:Denna order ska ha gällt luftlandsättningstrupperna och inga andra.
Jag bedömmer att ryktet annars inte stämmer, självfallet så dödas det fångar - men inte sanktionerat uppifrån via en order. Tillräckligt många krigsfångar tas (vid stränderna) för att påvisa att om en order fanns så var det många som bröt mot den - återigen vilket leder mig till att tro att ordern inte fanns (det finns fler argument för det). Men jag har inte stött på tesen att det fanns en speciell order för de luftburna förbanden, det är därför jag frågar om du har någon källa.
MVH
Hans
(Sagt av en kapten vid genomgången av uppdraget.)Above all, kill 'em! We can't be dragging a lot of prisoners around with us at night.
Ur "Band of Brothers" av Stephen Ambrose, sidan 73:
Samtidigt så togs det fångar som behandlades enligt krigets lagar; bl.a. beskrivs det av Donald Burgett i "Currahee! A Screaming Eagle In Normandy", där de tog 75 fångar som de låste in i en lada. Även Easy Company tog några fångar under natten till D-dagen, men de sköts ner när de försökte grabba några vapen.[General] Taylor told Malarkey's platoon to fight with knives until daylight, "and don't take any prisoners."
Tack,
Mycket intressant, en order från General Taylor får man nog säga är en sanktion uppifrån. Jag skall försöka hitta mer om honom.
MVH
Hans
Mycket intressant, en order från General Taylor får man nog säga är en sanktion uppifrån. Jag skall försöka hitta mer om honom.
MVH
Hans