Zyklon-B

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2004, 16:03
Ort: SWE

Inlägg av Raffe » 6 april 2004, 16:52

Martin Tunström skrev:Tack Lindir, bättre än folk som skriver "Mina egna ögon" som källa.

/Martin
Får väl lägga till mina egna öron åxå. Skulle annars skrivit nått i stil med klasses svar. Var f.ö. i Auschwitz 1 våren -03, då var det iaf inte många meter mellan gaskammare och krematoriet.

Raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2004, 16:03
Ort: SWE

Inlägg av Raffe » 6 april 2004, 16:56

Klasse skrev:Kom på just nu att det var två våningar på de stora byggnader i Auschwitz 2 - Birkenau. Nedre våningen var gasrummet och övre våningen fanns det krematorier.
Dags att gå till bibiloteket
Klasse
Det sa inte guiden när jag var där.
Han pekade i princip på en ruinhög och drog nån historia om en revolt, där interner (som jobbade i byggnaden och därmed visste vilket öde som väntade dem) succesivt smugglade in dynamit och sprängde byggnaden i luften. Några kapo och SS-män fick sätta livet till. Därmed var verksamheten slut i den byggnaden.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 6 april 2004, 17:39

Den här frågan hör inte riktigt till ämnet men nästan. :)
Men i början av kriget så provade man med att ett använda en diesel motor som man hade dragit in avgasröret till gaskammaren.
Mins någon vad personen som hade hand om diselmotorn kallads dom hade ett väldigt speciellt namn

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 7 april 2004, 00:59

Martin Tunström skrev:Tack Lindir, bättre än folk som skriver "Mina egna ögon" som källa.

/Martin
Jovisst, men underskatta inte det personliga vittnesbördet - utan det hade t ex inte jag kommit på att det var just den ritningen jag skulle leta fram som belägg ... :)

(Trots att jag också var i Auschwitz i somras ...)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 5 oktober 2004, 21:55

Sina egna ögon är enligt mig den bästa källan. Hur kan du klanka ner på den källan? 8O

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 5 oktober 2004, 22:24

Nu är det ju i och för sig ingen större sak om krematoriet ligger bredvid gaskammaren om man bara kan hålla sig under nedre gränsen för explosiv gasblandning. Gasen är dödlig i doser långt under den explosiva gasblandningen så därför är det inga störrre problem. Jobbar själv med kemiska processer och har jobbat med lokalt 25% vätgasblandning i mitt dragskåp (gränsen för explosiv gasblandning ligger vid 5%) utan att något har hänt. Vi ska dock ta och bygga bort eventuella smällar. 8O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 oktober 2004, 01:58

Mats skrev:Sina egna ögon är enligt mig den bästa källan. Hur kan du klanka ner på den källan? 8O
Skojar du med mig?

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 oktober 2004, 12:34

Raffe skrev:
Klasse skrev:Kom på just nu att det var två våningar på de stora byggnader i Auschwitz 2 - Birkenau. Nedre våningen var gasrummet och övre våningen fanns det krematorier.
Dags att gå till bibiloteket
Klasse
Det sa inte guiden när jag var där.
Han pekade i princip på en ruinhög och drog nån historia om en revolt, där interner (som jobbade i byggnaden och därmed visste vilket öde som väntade dem) succesivt smugglade in dynamit och sprängde byggnaden i luften. Några kapo och SS-män fick sätta livet till. Därmed var verksamheten slut i den byggnaden.
Inte för att jag erinrar mig alla detaljerna men Krematoriet i Auschwitz I - sådant det visas för turisterna har ugnarna och gaskammaren mer eller mindre dörr-i-dörr. Det hävdas att K I har reparerats eller byggts om och idag inte ser ut som det gjorde enligt originalritningarna. Vad beträffar krematorierna i Birkenau så använde jag ingen guide - tyckte inte det behövdes. Vilket uppenbarligen var ett bra beslut om dom 'pekar på ruinhögar' som sprängda av interner. Ruinhögarna i Birkenau är obetydliga rester av Krema II och III som demolerades av tyskarna själva - även om polackerna efter kriget tycks ha kompletterat jobbet. Revolten - var verklig nog, den hände på hösten 1944 då Sonderkommandot vid Krema V - både dödade tyskar, Kapos och skadade krematoriet - men av Krema IV och V finns inga 'ruinhögar' kvar - de har jämnats med marken, troligen redan på 60-talet.

perco
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 augusti 2004, 16:58
Ort: sthlm

Inlägg av perco » 17 oktober 2004, 01:47

Martin Tunström skrev:
Mats skrev:Sina egna ögon är enligt mig den bästa källan. Hur kan du klanka ner på den källan? 8O
Skojar du med mig?

/Martin
Hmm, du säger att "Mina egna ögon" är en dålig källa.

Tänker du efter lite så inser att alla källor från början är egna öron eller ögon. Saker och ting skrivs knappast ner av sig självt i böcker, utan från början är det någon som sett eller hört det och förmedlat det vidare. Fast du kanske tror att dagens människor är mindre trovärdiga och har sämre syn?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 oktober 2004, 02:20

perco skrev:
Martin Tunström skrev:
Mats skrev:Sina egna ögon är enligt mig den bästa källan. Hur kan du klanka ner på den källan? 8O
Skojar du med mig?

/Martin
Hmm, du säger att "Mina egna ögon" är en dålig källa.

Tänker du efter lite så inser att alla källor från början är egna öron eller ögon. Saker och ting skrivs knappast ner av sig självt i böcker, utan från början är det någon som sett eller hört det och förmedlat det vidare. Fast du kanske tror att dagens människor är mindre trovärdiga och har sämre syn?
Bra, men samma resonemang kan en nazist peka på sina ögon som källa på att gaskammrarna inte fanns. Själv vill jag ha källor så som böcker där det presenteras bilder, ritningar och utlåtanden från historiker och forskare.

/Martin

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 17 oktober 2004, 11:43

varjag skrev:Inte för att jag erinrar mig alla detaljerna men Krematoriet i Auschwitz I - sådant det visas för turisterna har ugnarna och gaskammaren mer eller mindre dörr-i-dörr. Det hävdas att K I har reparerats eller byggts om och idag inte ser ut som det gjorde enligt originalritningarna.
Jag kan inte uttala mig specifikt om Auschwitz men vill säga något generellt om detta med ritningar och modifieringar. Detta utifrån min yrekserfarenhet. Man skall vara väldigt försiktig när det gäller att bastant fastslå hur en byggnad eller - till exempel (i mitt falll) ett fartyg har sett ut vid olika tidpunkter.

Till att börja dagen med är det inte något som säger att det slutliga utförandet när man byggde verkligen blev som det är på ritningen. I bästa fall är ritningen märkt "as built" eller något liknande men i många fall hittar man endast ett set ritningar som legat till beslut för investeringen. Därefter har det skett en mängd modifikationer under byggnationen.

Sedan har vanligen modifieringar skett sedan man tagit enheten i drift. Detta är särdeles sannolikt i den anläggning som tråden gäller med tanke på att det var en experimentanläggning där man troligen utvecklade metodiken kontinuerligt. Det är långt ifrån säkert att alla dessa modifikationer finns belagda i ritningar - och om de är det har de troligen förlorats.

Och till sist - vi vet inte något om anläggningen faktiskt visas som museum så som den såg ut under drift. Och i så fall - under vilken period av driften och hur mycket är tillrättalagt för att ge en upplevelse. Och - visar man ett tidigt scenario - eller ett senare - eller ett från slutet ?????

Då kvarstår den enda framkomliga vägen för den som har speciellt intresse och vill vidga sitt vetande kring denna makabra teknik - besök på platsen för att med egna ögon försöka spåra tecken på förändringar jämfört med existerande ritning. Och så naturligtvis arkivstudier.

Parlour
Tidigare medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 september 2004, 19:43
Ort: ute

Inlägg av Parlour » 17 oktober 2004, 17:42

snyde skrev:
Martin Tunström skrev:Försök inte spela lustig.
Ursäkta, jag förstod inte riktigt på vad sätt han försökte göra sig lustig, kan herrn vänligen förklara det för mig?
Förstår inte jag heller.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 oktober 2004, 12:59

Till Donkeymans tänkvärda post om skillnaderna mellan ritningar och tegel & cement borde jag kanske tillägga att vad jag skrev om K I och reparerats eller byggts om inte gällde tyskarna utan polska arbeten efter kriget.

landing
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 december 2004, 12:06
Ort: uppsala

Inlägg av landing » 3 december 2004, 12:59

har för mig att nån lärare sa att det var företaget faber castell som gjorde zyklon B o nu gör de skolpennor som finns i alla skolor nån som vet om detta stämmer?? :)

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 3 december 2004, 13:19

Luno skrev:Den här frågan hör inte riktigt till ämnet men nästan. :)
Men i början av kriget så provade man med att ett använda en diesel motor som man hade dragit in avgasröret till gaskammaren.
Mins någon vad personen som hade hand om diselmotorn kallads dom hade ett väldigt speciellt namn
Dom kallades för "Hackenholzer akademin" e dyl pga. av ljudet - minns inte varför, boken (Detah and Deliverence av M. Burleigh) ligger nedpackad...

/a

Skriv svar