De tre viktigaste händelserna under kriget.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 mars 2004, 15:23

Jaså...varför då?

/Petter

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 3 mars 2004, 15:24

Kroatiche369 skrev:
Jocke. skrev:
Kroatiche369 skrev:Invasionen av Sovjet som var ett stort underskattande och var den direkta anledningen till tysklands nederlag enligt min mening. Hitler underskattde slaverna kraftigt som visade sig vara bra mycket starkare än hans "germaner".
Att Sovjet slog Tyskarna berodde knappast på de olika folkslagens styrka. Sovjet hade ju enormt mycket mer manpower, högre produktionshastighet och dessutom missgynnades ju tyskarna av dåliga vägar och utrustning. Det var ju knappast frågan om någon "lika odds- strid". Sovjet förlorade ju väldigt många fler soldater än Tyskland, det var ju bara det att de hade större folkmängd. Invasionen av Sovjet var idiotisk och var som du säger anledningen till Tredje Rikets fall men att det hade med de olika folkslagens egenskaper är bluff.
Det ligger ju ändå i något i det jag skriver. Du kan inte förneka att Hitler underskattade slaverna och att "slaverna" som Hitler såg på dem vara bra mycket "starkare" än han förväntade sig.
¨

Börjar det inte bli lite väl mycket hetsande om Slaver vs Germaner?

Självklart underskattade Hilter Sovjetunionens styrka. Men den enskilde slaviske individen vet jag inte om han trodde var sämre. Han underskattade ju Sovjets utrustning och organisation (som ändå inte var sådär jättejättebra), men om man vill gå in och snacka om Wehrmacht vs Röda armen så är det ju faktiskt ett faktum att en tysk dödade fler ryssar än en ryss dödade tyskar. Men om nu Hitler trodde att alla slaver var världelösa så underskattade han ju dem.

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 15:24

Därför att om eskimåer hade bott där hade de blivit köttfärs raktav

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 3 mars 2004, 15:29

Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 mars 2004, 15:31

För att förtydliga mig menar jag ju givetvis att alla andra förutsättningar var exakt likadana, samma folkmängd och samma samhälle. Står du fortfarande fast vid att tyskarna hade vunnit då? Och i såfall: Varför?

/Petter

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 15:32

Börjar det inte bli lite väl mycket hetsande om Slaver vs Germaner?
Jag hetsar ingenting om det är det du påstår. Jag säger bara som det är, att det existerade en skillnad mellan de två befolkningsgrupperna. Det går väl inte att förneka? Man måste väl inte mena något illa för att man säker det rakt ut eller?
Självklart underskattade Hilter Sovjetunionens styrka. Men den enskilde slaviske individen vet jag inte om han trodde var sämre. Han underskattade ju Sovjets utrustning och organisation (som ändå inte var sådär jättejättebra), men om man vill gå in och snacka om Wehrmacht vs Röda armen så är det ju faktiskt ett faktum att en tysk dödade fler ryssar än en ryss dödade tyskar. Men om nu Hitler trodde att alla slaver var världelösa så underskattade han ju dem.
Personligen tycker jag inte det är så konstigt med tanke på att striden mer eller mindre var på tyskarnas villkår. De gick till anfall när de kännde sig redo och hade rustat upp tillräckligt men när ryssarna kom upp på benen och stod redo då var det ju andra bullar eller hur? Skulle gå så långt att säga att tyskarna vart överkörda helt och hållet på alla plan. Tyskarna överföll enligt min mening en sovande björn.

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 15:36

Jocke. skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Är inte neger ett ord allmänt klassat som rasistiskt och nedvärderande?

Förövrigt tycker jag du snurrar till det alldeles för mycket för dig själv nu när du jämnför esimåer direkt från grönland och bla bla bla. Tyskarna skulle också kunna ersättas med eskimåer? Hitler skulle lika bra kunna vara en indianhövding? Bissart...

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 3 mars 2004, 15:52

att det existerade en skillnad mellan de två befolkningsgrupperna. Det går väl inte att förneka?
Den enda skillnaden är väl utseendemässigt? Om du menar att slaverna skulle vara högre utvecklande skulle de ju möjligvis använda den kunskapen till att modernisera sovjetunionen?
De gick till anfall när de kännde sig redo och hade rustat upp tillräckligt men när ryssarna kom upp på benen och stod redo då var det ju andra bullar eller hur?
Ja, självklart. Men du måste ha i minnet att Ryssland ställde väldigt många fler soldater på benen än vad Tyskarna gjorde. Hur tror du det hade gått om antalet soldater och fordon hade varit exakt lika och endast taktik och moral hade avgjort? Ingen vet, vi kan bara spekulera.
Är inte neger ett ord allmänt klassat som rasistiskt och nedvärderande?
Väldigt off-topic. Det är möjligt, men nu använder jag det för att namnge det svarta folket, inte för att nedverdera dem. Det är ju som att kalla himlen blå. Då kan man väl lika gärna kalla germaner för "vita"?
Förövrigt tycker jag du snurrar till det alldeles för mycket för dig själv nu när du jämnför esimåer direkt från grönland och bla bla bla. Tyskarna skulle också kunna ersättas med eskimåer? Hitler skulle lika bra kunna vara en indianhövding? Bissart...
Jag har helt och hållet koll på vad jag gör. Vad jag menar var att det var inte germanernas eller slavernas egenskaper som avgjorde kriget. Det var taktik, organisation och resurser. Du skulle i princip kunna använda soldater från vilket folkslag som helst.

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 15:54

Jag avböjer att svara på dessa kommentarer. Kommer inte att komma någonvart ändå uppenbarligen.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 3 mars 2004, 15:59

Jag håller med Gutekrigaren & Jocke som skrev följande:
Gutekrigaren skrev:För att förtydliga mig menar jag ju givetvis att alla andra förutsättningar var exakt likadana, samma folkmängd och samma samhälle. Står du fortfarande fast vid att tyskarna hade vunnit då? Och i såfall: Varför?

/Petter
Jocke skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Det var inte folkslagets egenskaper utgången av kriget hängde på utan folkmängden, landets/samhällets utveckling och sett ur den synvinkeln så spelar det ingen roll vad det är för folkslag.

/Mikael

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 3 mars 2004, 16:46

Det är väl solklart att Hitler underskattade Både slaverna och Sovjetunionen.

Kroatiche369
Utsparkad
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 januari 2004, 21:06
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 17:58

mrsund skrev:Det är väl solklart att Hitler underskattade Både slaverna och Sovjetunionen.
uppenbarligen

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 4 mars 2004, 09:47

Kroatiche369 skrev:
Jocke. skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Är inte neger ett ord allmänt klassat som rasistiskt och nedvärderande?

Förövrigt tycker jag du snurrar till det alldeles för mycket för dig själv nu när du jämnför esimåer direkt från grönland och bla bla bla. Tyskarna skulle också kunna ersättas med eskimåer? Hitler skulle lika bra kunna vara en indianhövding? Bissart...
Det han menade var att sovjeterna skulle kunna bytas ut mot vilket folk som helst då det inte var "rasen" på folket som avgjorde kriget.

mvh En Alex Robsahm som inte förstår att denna diskution får hållas.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 4 mars 2004, 12:46

Jocke. skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Flintapilar är ju ett bra medel mot fienden, kan man jaga isbjörnar kan väl jaga tyskar? :lol:

Användarvisningsbild
johanarnia
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 februari 2004, 13:30
Ort: Nordmaling, Sverige

Inlägg av johanarnia » 9 mars 2004, 15:24

Löwe skrev:
Jocke. skrev:Skitsnack. Om det hade varit eskimåer, negrer, kineser eller vilket folk som helst som hade levt i ett ryssland med den utväcklingen som Sovjet hade 41 så hade de ju kört över tyskland iallafall. Ställer du 15 miljoner soldater med vapen mot en 5 gånger så mindre krigsmakt spelar det ingen roll vilket folkslag du är av. Kanske om du hade tagit ekimåer direkt från grönland med flintapilar men då beror det ju inte på folkslagets eganskaper utan på folkets utväckling.
Flintapilar är ju ett bra medel mot fienden, kan man jaga isbjörnar kan väl jaga tyskar? :lol:
hade det varit ovanstående hade nog de tyska stridsvagnarna krossat allt

och så till topicen:

EL-Alamein
Uppskjutandet av Operation Seelöw
Operation Barbarossa

Skriv svar