Så 10 pansardivsioner, 4 motoriserade divsioner, 59 infanteridivisioner plus fristående kårförband, luftlansättningsenheter mm är "inte särskilt stora" styrkor?theeverything skrev:
De styrkor som 1940 besegrade Frankrike så snabbt och lätt var inte särskilt stora, 10 pansardivisioner + ett antal infanteriförband, men de var (för den tiden) gott utrustade.
/lasse
Angreppskrigets problematik
- Kapten_Gars
- Medlem
-
theeverything
- Medlem
Tja, jag är ledsen. För tillfället dåligt påläst. Min tanke här var att klubban i den tyska armén inte var så stor, alltså de förband som stod för genombrottet. Måste få läsa på och komma igen, just nu har jag inte mycket att komma med. Det kan ju också visa sig att jag är helt ute och cyklar men det bjuder jag på i så fall.Kapten_Gars skrev:Så 10 pansardivsioner, 4 motoriserade divsioner, 59 infanteridivisioner plus fristående kårförband, luftlansättningsenheter mm är "inte särskilt stora" styrkor?theeverything skrev:
De styrkor som 1940 besegrade Frankrike så snabbt och lätt var inte särskilt stora, 10 pansardivisioner + ett antal infanteriförband, men de var (för den tiden) gott utrustade.
/lasse
/Lasse
Det hände ju en del i ryssland mellan 1939-1945.mrsund skrev:I Tysklands fall så tror jag inte man inte mobiliserade pga risk från upplopp, utan därför Hitler tänkte sig en serie avgörande snabba slag och sedan tid för återhämtning.
Att Sovjetunionen skulle slå tillbaka och besegra Tyskland verkar aldrig föresvävat honom.
Jämför man i infanteridivisioner så var det väl rätt lite jämfört med texfransmännens 80 divisioner + 400 000 hollänska soldater, brittiska belgiska osv.Kapten_Gars skrev:Så 10 pansardivsioner, 4 motoriserade divsioner, 59 infanteridivisioner plus fristående kårförband, luftlansättningsenheter mm är "inte särskilt stora" styrkor?theeverything skrev:
/lasse
Det kanske bevisar just ´det ni säger, att hitler inte vågade dra ner för mycket på resurserna för civilbefolkningen osv, kanske om han ställt om helt till krigstaten redan då hade stora motsättningar kommit. Jag tror att det är en kombination mellan det ( vilket som var smart av hitler ) och det faktum att tyskakrigsmakten inte var så stor då.
De hade inte ens räknat med vintern41.MartinE skrev:Det hände ju en del i ryssland mellan 1939-1945.mrsund skrev:I Tysklands fall så tror jag inte man inte mobiliserade pga risk från upplopp, utan därför Hitler tänkte sig en serie avgörande snabba slag och sedan tid för återhämtning.
Att Sovjetunionen skulle slå tillbaka och besegra Tyskland verkar aldrig föresvävat honom.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det stämmer däremot väl. De enheter inom den tyska armén som var kapabla att föra ett rörligt "blixtkrig" var få. Speciellt 1940.theeverything skrev: Min tanke här var att klubban i den tyska armén inte var så stor, alltså de förband som stod för genombrottet. Måste få läsa på och komma igen, just nu har jag inte mycket att komma med.
/Forsberg