MorpH skrev:Det jag menar är att många av de frivilliga var nazister.
Hur vet du det? Vad grundar du detta antagande på? Vi talar alltså om de finska Waffen-SS -frivilliga. Jag vill ha referenser, inga
"det vet ju alla" påståenden.
MorpH skrev:Men t.e.x min morfar fick sin utbildning i ett läger och att inte reagera på det är skumt.
Om du med "läger" menar koncentrationsläger så tror jag dig
inte. De frivilliga fick sin militära utbildning på tyska kaserner / militärläger.
MorpH skrev:dock menar jag bara det att i helhet slåss för hitler är tråkigt.
I helhet slåss för Hitler? Jag förstår inte vad du menar.
MorpH skrev:Jag är bara lite ledsen att min morfar hjälpte det nazistiska tredje riket.
Din morfar trodde antagligen - såsom de flesta finska frivilliga - att han skulle hemförlovas om Finland hamnade i krig med Sovjetunionen.
MorpH skrev:p.s vad menar du med att jag ska förhandsgranska innan för att ni skulle må så hemskt mycket bättre av det.
Din första post var ett virr-varr av olika meningar. Om du trycker på "Förhandsgranska" innan du skickar så ser du hur ditt meddelande kommer att se ut och du kan göra behövliga ändringar.
MorpH skrev:Tydligen är det mycket att klaga på mej för om jag säger som jag tycker.
Jag klagar inte på dig för att du säger som du tycker. Jag klagar för att du inte tar reda på enkla historiska faktan
innan du skriver.
År 1940 / 1941 så levde människorna i en helt annan värld än vad vi nu lever i. Ingen visste vad som skulle komma och ingen visste om den industriella utrotningen av judar. Det enda man i Finland visste, var att Sovjetunionen hade anfallit oss och att de hela tiden efter Vinterkriget höll på med olika aggressioner och trakasserier.
Hitlers Tyskland var inte något ideal-land, men det var det enda land som kunde hjälpa oss mot Sovjet.
Vi måste komma ihåg att Sovjet var en lika stor diktatur som Nazi-Tyskland. Det att Finland under WWII var kompis med Tyskland borde inte vara något hemskare än att t.ex. England var kompis med Sovjet.
Båda diktaturerna hade en hemlig statspolis som kontrollerade innevånarnas åsikter, båda hade koncentrationsläger och båda hade startat Andra Världskriget.
Jag personligen ser inte det som något hemskt att finska soldater slagits mot Sovjet bärande tysk SS-uniform. Det att dessa bundit X stycken sovjetiska trupper i Kaukasus innebär (visserligen indirekt) att mindre sovjetiska trupper hotat Finland. Jag anser alltså att dessa män indirekt slagits för Finland. När de skickades hem till Finland år 1943 så var de erfarna veteraner vars kunskap behövdes då Sovjet startade sin mass-invasion sommaren 1944.
Andreas