Livet i Hitlers bunker?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Niekisch
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 december 2003, 08:56
Ort: Norrland

Re: Livet i Hitlers bunker?

Inlägg av Niekisch » 30 december 2003, 09:11

En liten parentes: Hur ser bunkern ut i dag? Finns den kvar?

Jag har sett en bild från när ett gäng (ny)nazister tog sig in i den på 90-talet. De hävdade att de var de första att besöka den sedan 1945.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 december 2003, 10:53

Ryssarna förstörde bunkern för att det inte skulle bli en cult plats för ny-nazister, kanske det finns en del kvar under marken. Nu finns det hyreshus på platsen och där Hitler skulle varit bränd, en sandlåda.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 30 december 2003, 13:17

L. Josephson skrev:
Marcus Wendel skrev: Stödjer den dina påståenden vilket den tidigare källan du angav inte gjorde?
Det står ju klart och tydligt:
"Alla tycktes ha gripits av en erotisk feber. Överallt, till och med i tandläkarstolen, såg jag kroppar omslingrade i liderliga famntag. Kvinnorna struntade i all anständighet och visade utan förlägenhet upp sina könsdelar."
Såklart jag tolkar det som värsta orgien när det står så. I "Berlin Slutstriden 1945" så står det om unga kvinnor som vill desperat förlora sin oskuld innan Röda armén intar staden. Har inte boken framför mig så jag kan inte ge dig någon sidhänvisning.
Du skrev nedanstående och den källan du angav stödjer att det förekom fester, i övrigt stödjer den inte dina påståenden, men kanske stödjer boken dem.
L. Josephson skrev:Så festerna i bunkern ska ha visst varit vilda där folk söp sig redlösa och blotta könsorganen för varandra osv. Många flickor som inte hade blivit av med oskulden blev desperata och sökte efter män, för de var rädda att de skulle bli av med oskulden genom våldtäkt av Sovjetiska soldater etc.
/Marcus

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 30 december 2003, 13:44

Jag har läst att det förekom "fester" (kanske dumt ordval av mig då det inte var något "festerligt", de bara drack för de visste inte vad de skulle göra...) det är jag övertygad om, och om det inte står i populär historia så står det i Berlin: slutstriden, kan inte tänka mig att jag har läst det någon annanstans.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 30 december 2003, 20:51

Det står med andra ord bostadshus ovanpå hans f.d. bunker? Ovanligt.. angående de påstådda nynazisterna som tog sig ned är det nog inte helt omöjligt. T.ex. i Rom så har många hus gångar från källaren ned i de gamla romerska katakomberna under källarna. Skulle tro att det kanske finns nån dörr eller liknande så man kan ta sig ned i det som finns kvar av bunkern, kanske.

/Vlad

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 december 2003, 22:54

L. Josephsson skrev:
Ja, de visste att de skulle dö eller hamna i något arbetsläger i Sibirien. Så festerna i bunkern ska ha visst varit vilda där folk söp sig redlösa och blotta könsorganen för varandra osv. Många flickor som inte hade blivit av med oskulden blev desperata och sökte efter män, för de var rädda att de skulle bli av med oskulden genom våldtäkt av Sovjetiska soldater etc.
Den avslutande meningen i ditt inlägg syftar väl snarast på ett allmänt fenomen i Berlin som Beevor redogör för, snarare än i hitlers bunker? I Berlin ville väl kvinnorna bli av med oskulden innan sovjeterna kom, detta skedde bland annat i skyddsrum och tunnelbanestationer.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 31 december 2003, 00:36

Robert_Kropotkin skrev: Den avslutande meningen i ditt inlägg syftar väl snarast på ett allmänt fenomen i Berlin som Beevor redogör för, snarare än i hitlers bunker? I Berlin ville väl kvinnorna bli av med oskulden innan sovjeterna kom, detta skedde bland annat i skyddsrum och tunnelbanestationer.

/Robert Sköld
Ja det är det jag syftade på...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 31 december 2003, 03:58

Dom här s.k. sexorgierna i Berlin under de sista två-tre dagarna, forefaller en smula överdrivna tycker jag. Att det forekom scener i Rikskansliet, inte nere i bunkern - alluderade redan Trevor-Roper till for femtio aar sedan i Hitlers Sista Dagar. Sedan dess har legioner av forfattare i amnet anvant sex, som extra krydda for sina bocker och Herr Beevor ar inget undantag. Att det forekom sex tillsammans med alkohol i den raadande domedagsstamningen bland SS-män och kvinnlig personal knutna till forvaltningen i Rikskansliet är naturligt - men omfattningen av det tycker jag kan ifraagasattas. Ju langre avlagsna forfattarna ar i tid fraan handelserna - ju vildare tycks sexorgierna bli.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 31 december 2003, 09:08

någon som vet hur det går med filmen förresten...

Mr S

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 januari 2004, 23:02

Vänner debattörer!

Vi har behandlat ämnet tidigare på forumet. För de som undrar om hur bunkern mår idag eller vill ha förklaring till den bilden som Gugge bifogade sitt inlägg så skrev jag om detta i följande tråd:
Jag använde mig av samma bild som Gugge, men länkade till Deutsche Historische Museum som nu inte verkar ha bilden kvar.

viewtopic.php?t=1230&start=0

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 7 juni 2003, 23:21
Ort: Östersund

Inlägg av Gugge » 2 januari 2004, 23:37

det är INTE hyreshus precis där bunkern låg utan den är övertäckt med jord och skit tror jag

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 2 januari 2004, 23:42

Biograf och köpcentrum.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 8 januari 2004, 16:14

Bunkern ligger numera under jord och är det är numera hyres hus ovan jord, biografen och köpcentrat ligger ca:100-200m från bunkern.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 januari 2004, 17:00

Bunkern ligger numera under jord
Bunkern har alltid legat under jord. :wink:

/Anno

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 8 januari 2004, 18:31

Har varit där och inte var det hyreshus inte. Det var en stor öppen plats där man planerar att bygga ett minnesmärke över judar. Tror ni rör ihop det med platsen där Hitlers lik sägs ha bränts, där är numera hyreshus (fult öststatsområde f.ö).

Skriv svar