FAllskärmsjägarE`?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 22 oktober 2003, 12:42

Tyska fallskärmsjägare var en sorts elitförband som sattes in på alla fronter i trängda lägen. Men efter Kreta hoppade de väldigt sällan. De stred alltså utan att först hoppa.
1944 lyckades de hålla Gustavlinjen vid Monte Cassino under många månader. Några få fallskärmsjägare stoppade upp de allierades armeer i Italien genom bevaka några strategiska dalar.

För övrigt tycker jag att när man läser om kriget, skall det läsas på krigets originalspråk, tyska. Det språket är liksom anpassat för ämnet.

Läs boken "Deutsche Fallschirmjäger in Kreta".

Se även:
http://www.eagle19.freeserve.co.uk/gebote.htm
http://www.eagle19.freeserve.co.uk

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 oktober 2003, 17:49

Sune skrev:Tyska fallskärmsjägare var en sorts elitförband som sattes in på alla fronter i trängda lägen. Men efter Kreta hoppade de väldigt sällan. De stred alltså utan att först hoppa.
1944 lyckades de hålla Gustavlinjen vid Monte Cassino under många månader. Några få fallskärmsjägare stoppade upp de allierades armeer i Italien genom bevaka några strategiska dalar.
Hur många var dessa fällskärmsjägare då?

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 22 oktober 2003, 18:33

En mycket trevlig bok om det tyska fallskärmsvapnet är boken: Storming Eagles-German airborne forces in World War Two av James Lucas.

Vidare har också "vår allas" Antony Beevor skrivit en bok om just Operation Merkur, Crete: the battle and the resistance heter den. Finns på Amazon för de intresserade...
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

Mvh

Adde
Senast redigerad av 1 Adde M, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 22 oktober 2003, 18:40

Jag är tveksam till James Lucas, en del av hans böcker har kritiserats på goda grunder.

mvh/ Daniel

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 22 oktober 2003, 18:50

Jo, jag vet...
Äger inte boken själv(och bör också tilläggas att jag inte läst hela), men lånade boken under en kortare period och fann den ändå ganska trevlig (går bland annat genom fallskärmsjägarnas hela utrustning med bilder på allt, för de militaria intresserade)...

Mvh

Adde

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 23 oktober 2003, 00:58

När vi ändå är inne på litteratur, drar jag mig till minnes att när jag bodde i Borås för några år sedan hittade jag av en slump en bok på tyska om ett fallskärmsjägarförband. Kommer tyvärr inte ihåg titeln, får kolla upp det.

hans lindquist
Medlem

Glidflygplan säkrare än fallskärm.

Inlägg av hans lindquist » 23 oktober 2003, 12:45

Vid kuppen, som befriade Mussolini användes glidflygplan, ett slags stora segelflygplan som kunde ta en eller annan grupp fallskärmsjägare. Glidflygplanen bogserades av transportflygplan ("Tante Ju"?) och frikopplades nära målet för att landa/kraschlanda. Metoden hade använts även våren 1940 då flera fort i den franska befästningslinjen intogs med överraskande luftlandsättningar ovanpå de eljest ytterst svårforcerade forten. Även de allierade använde glidflygplan vid bl a invasionen i Normandie.
Vet någon ngt mer om glidflygplan för militärt bruk? Används de fortfarande? I en 70-talsutgåva av svenska SoldF omnämns ett glidplansvrak i terrängen som lämplig utgångspunkt för målangivning enligt "klockmetoden" vill jag minnas.
Svenska fallskärmsjägare har prövat metoden i minimal skala - styrbara enmansglidskärmar av civil typ. Vet inget om utvärderingen. Ned tycks samtliga dock ha kommit. Ägnar mig själv åt helt annan typ av skärmsport (helt markbunden).
Med jordnära hälsning
Hasse L

Adde M
Medlem

Re: Glidflygplan säkrare än fallskärm.

Inlägg av Adde M » 23 oktober 2003, 15:37

hans lindquist skrev:Vid kuppen, som befriade Mussolini användes glidflygplan, ett slags stora segelflygplan som kunde ta en eller annan grupp fallskärmsjägare. Glidflygplanen bogserades av transportflygplan ("Tante Ju"?) och frikopplades nära målet för att landa/kraschlanda. Metoden hade använts även våren 1940 då flera fort i den franska befästningslinjen intogs med överraskande luftlandsättningar ovanpå de eljest ytterst svårforcerade forten. Även de allierade använde glidflygplan vid bl a invasionen i Normandie.
Hasse L
Glidflygplanen som tyskarna använde var av typen DFS 230. Varje sådant här plan hade plats för 10 man, och runt 270 kilo utrustning (men detta berodde ju också på hur lång sträcka man skulle glidflyga.). 80 st DFS 230 användes i Operation Merkur(Kreta), och nio stycken användes bland annat vid intagning av den belgiska fästningen Eben Emael.

MVH
Adde

Skriv svar