Disney WW2

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Ang Disney

Inlägg av Private Snafu » 17 oktober 2003, 16:27

För några år sedan höll jag på mycket med en sida om främst allierade nödlandningar i Sverige. Under den tiden kom jag i kontakt med en gubbe som var med ombord på B24an "The Near Sighted Robin" (http://www.b24bestweb.com/images/B24/NE ... ROBIN2.JPG)

Han menade att det var Disney som gjort förlagan till noseart motivet på planet. Historien gick ungefär så att piloten hade träffat Disney på en bar i Californien strax innan utskeppningen till Europa. Disney hade då skissat upp ett motiv på ett papper som de kunde ha på nosen. Vilket sedemera hamnade på på planet och det döptes till "the Near Sighted Robin".
Detta har tydligen väckt lite uppståendelse bland forskare om Walt Disney eftersom motivet är, skall vi säga, "aningens" vågat.
Det gick något år efter ha snackat med gubben. Rätt som det var så pep det till i mailen en dag. Det var den gamle skytten som hörde av sig med en kopia av orginalet som Disney hade gjort. Man hade hittat orginalbilden i ett arkiv hos Disney och det är numera verifierat att "The Near Sighted Robin" gjordes av Walt Disney. :)

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Re: Ang Disney

Inlägg av dan banan » 17 oktober 2003, 18:04

Private Snafu skrev:För några år sedan höll jag på mycket med en sida om främst allierade nödlandningar i Sverige. Under den tiden kom jag i kontakt med en gubbe som var med ombord på B24an "The Near Sighted Robin" (http://www.b24bestweb.com/images/B24/NE ... ROBIN2.JPG)

Han menade att det var Disney som gjort förlagan till noseart motivet på planet. Historien gick ungefär så att piloten hade träffat Disney på en bar i Californien strax innan utskeppningen till Europa. Disney hade då skissat upp ett motiv på ett papper som de kunde ha på nosen. Vilket sedemera hamnade på på planet och det döptes till "the Near Sighted Robin".
Detta har tydligen väckt lite uppståendelse bland forskare om Walt Disney eftersom motivet är, skall vi säga, "aningens" vågat.
Det gick något år efter ha snackat med gubben. Rätt som det var så pep det till i mailen en dag. Det var den gamle skytten som hörde av sig med en kopia av orginalet som Disney hade gjort. Man hade hittat orginalbilden i ett arkiv hos Disney och det är numera verifierat att "The Near Sighted Robin" gjordes av Walt Disney. :)
:lol: det troddde man inte om herr Disney!!
intresant historia.. men jag måste säga att målningen inte var speciellt snyggt gjord... orginal skissen kanske var bättre..

/dan, som från och med nu kommer se på snövit på ett helt nytt sett.. :P .

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 17 oktober 2003, 21:30

haha fy fan va bra :D

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 18 oktober 2003, 00:37

Var kan jag se den här bilden då?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 18 oktober 2003, 10:24

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 18 oktober 2003, 10:25

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 18 oktober 2003, 11:28

Hoho, kollade nyss på The Last Round-up. Lite dålig kvalite men ack så kul att se Mussolini som en apa och sen Hitler som blev en gris när han blev jättearg. Var inte Walt Disney mer våldsamma förr? För dem skjuter ganska friskt i filmen. Så skulle dem nog inte göra en film i dagsläget.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 18 oktober 2003, 17:12

Innan så gjorde Disney filmer för vuxna (barnprogram existerade inte) nu så har de inställningen att alla deras filmer ska kunnas se av små barn.

Därför har de blivit så "politiskt" korekta.

RK
Medlem

Inlägg av RK » 7 maj 2004, 09:52

Jag ska göra ett arbete i skolan om 2vk och framförallt om propagandan från de båda sidorna. Det ni redan lagt upp kommer bli en bra start men jag undrar om någon har länkar, fakta eller dylikt som visar eller berättar om hur propagandan såg ut hos axelmakterna.
Allt material som har med propaganda under 2vk är till stor nytta, framförallt gott vore om det fanns länkar där som gärna berättar lite om hur det användes och i vilka syften.

Jag ska själv fortsätta söka här på forumet och googla runt men all hjälp uppskattas.
Tack på förhand!

MvH Erik

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 7 maj 2004, 21:48

Ett bra tips är Leni Riefenstahls "Viljans triumf". Mäktig propagandafilm och stilbildande i sin genre. Den klipptes om av engelsmännen och gjordes som en tidig förlaga av Benny Hill. En annan variant är "These are the men" med dubbat tal där höga nazister erkänner allehanda brott och dumheter.

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 8 maj 2004, 21:45

Kalle Aanka filmerna är iaf inte fejk, jag har läst om dom i Kalle Anka & Co.

Martin Tunström: Vart har du fått dom Kalle filmerna ifrån, jag skulle också vilja se dom :)

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 9 maj 2004, 00:33

Om man har tillgång till kazaa så är det bara att ladda ner,
jag gjorde det, den är riktigt rolig, kalle blir tvingad att säga zieh heil typ 10 gånger på raken!
det som gör det roligt är Kalles hesa och kvackande röst. :D

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 9 maj 2004, 00:41

Jag ska köpa "Walt Disney Treasures - On the Front Lines" (1943). En DVD där alla Disney-propaganda filmer finns med.

RK
Medlem

Inlägg av RK » 12 maj 2004, 14:49

Martin_ skrev:Jag ska köpa "Walt Disney Treasures - On the Front Lines" (1943). En DVD där alla Disney-propaganda filmer finns med.
Får man undra vart den finns att beställa och till vilket pris, för det verkar vara något att visa till en redovisning för att dra upp kvaliten ytterligare ett steg.

MvH Erik

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 12 maj 2004, 21:26

RK: Du kan köpa den på amazon.com där den kostade 23 dollar tror jag.

Skriv svar