Iwo Jima

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan
Medlem

Re: Förluster på Iwo Jima

Inlägg av Stefan » 17 november 2005, 11:09

Rancid skrev:
Stefan skrev:Någon skrev att flagg-resarna var tross-soldater. Jag själv misstänker att de inte alls var tross-soldater, men väl soldater ur andra linjen, de som skulle göra de aningens enklare upprensningsaktionerna.
Ingen av de båda grupperna som reste flaggorna var inblandade i några större strider i samband med att Mount Suribachi erövrades. Men så var den delen av slaget om Iwo Jima relativt oblodig också. Striderna kom att fortsätta en månad efter flagresningen och av de 11 män som syns på bilderna skulle bara 6 komma levande från Iwo Jima så helt enkla kan de upprensningsaktionerna inte varit...
Tack Rancid. Det är då ungefär som jag trodde. Uppgiften om tross-soldater var då troligen som jag trodde: en missförståd uppgift om "soldater ur andra vågen" el. dylikt. Där andra vågen är inte alls synonymt med tross-soldater...

Uppgiften om 6 av 11 är däremot häftig. Om det inte är fråga om någon olycklig slump, typ 5 av dem satt i samma jeep när den körde på en mina, så antyder det att massvis med amerikanare dog och skadades också i upprensningsstrideran, uppgiften om att de allra flesta casualties i första vågen överdriven.

Nå, kanske nog med spekulationer. Spekulationer kan vara nog så bra när det inte finns faktaunderlag alls, eller faktaunderlaget bristfällig. Men det måste ju finnas folk här som sitter på facit.

Skriv svar