Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Jag tror de är italienare.
Skulle kunna vara LRDG, men tyvärr är det fel svar. Stellan är däremot på rätt spår. 
/CvD
/CvD
Compagnie Auto-Avio-Sahariane, Varjag
Rätt svar från Varjag.
LRDG motsvarighet och motståndare i öken. Uppstod redan 1923.
Fordonet är AS42.
Varjag får ta över ratten på AS42 och fortsätta färden i öken.
/CvD
LRDG motsvarighet och motståndare i öken. Uppstod redan 1923.
Fordonet är AS42.
Varjag får ta över ratten på AS42 och fortsätta färden i öken.
/CvD
Tack CvD
Här landar en ordentlig bumpa.... Vi vill veta vad som landade och var vi befinner oss? Varjag
Här landar en ordentlig bumpa.... Vi vill veta vad som landade och var vi befinner oss? Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
DR 919 216 var en 28 cm järnvägskanon typ K 5 med namnet Robert. Tillsammans med en systerpjäs Leopold insatt mot landstigningen i Anzio. Båda pjäserna fick öknamnet "Anzio Annie" alt "Anzio Express". Fotot kommer sannolikt från Anzio. Kanon Leopold är bevarad.
Visst visste Stellan att det var Anzio-Annie, som de allierade soldaterna kallade de K5E-pjäser som beskjöt brohuvudet i Anzio.
28 Cm K5E - anses vara världens bästa järnvägskanon, vad gällde vikt versus verkan - och enkelhet i hanteringen.
Byggde själv en plastmodell f. många år sedan av Leopold - ett intrikat och lärorikt bygge om hur en sån pjäs verkligen var sammansatt och fungerade.....
Stellan till skott!
Varjag
28 Cm K5E - anses vara världens bästa järnvägskanon, vad gällde vikt versus verkan - och enkelhet i hanteringen.
Byggde själv en plastmodell f. många år sedan av Leopold - ett intrikat och lärorikt bygge om hur en sån pjäs verkligen var sammansatt och fungerade.....
Stellan till skott!
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han var tillräckligt känd för att få en staty. Vem?
-
tommyjonason
- Medlem
Ser ut som Draza Mihailovic. Serbledaren och guerillakrigaren, som kanske ägnade mer energi åt att strida med Tito än med tyskarna. Gjorde väl en del skumma "deals" med tyskarna dessutom.
Märkligt om han har en staty, det borde inte Tito ha gillat
Märkligt om han har en staty, det borde inte Tito ha gillat
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Du har helt rätt och reser nästa monument!
Här är ett av Draza Mihajlovic i Ravna Gora. Jag har sett ytterligare en staty av honom. Han var för övrigt en mycket skicklig yrkesofficer. Vid krigsutbrottet överste. Under kriget general.
Här är ett av Draza Mihajlovic i Ravna Gora. Jag har sett ytterligare en staty av honom. Han var för övrigt en mycket skicklig yrkesofficer. Vid krigsutbrottet överste. Under kriget general.
-
tommyjonason
- Medlem
Kanske statyerna sattes upp efter att Tito kolat av.
Då frågar vi vad som hänt här:
Då frågar vi vad som hänt här:
Amiral Lützow (fd Deutschland) har gått på en mina
Nej, hon har blivit torpederad av HMS Spearfish under gång på väg tillbaka till Tyskland efter ha skadats i Dröbaksundet av eld från Oscarborgs fästning.
/CvD
Nej, hon har blivit torpederad av HMS Spearfish under gång på väg tillbaka till Tyskland efter ha skadats i Dröbaksundet av eld från Oscarborgs fästning.
/CvD
-
tommyjonason
- Medlem
Bläcket hann knappt torka innan CvD svarar rätt.
Hon smög ju in i Oslofjorden efter den olycksaliga Blücher, men träffades av tre 15 cm granater från batteriet vid Kopås mittemot Oscarsborg. Bland annat tog A-tornet stryk. Hon fick backa, men var visst senare in en sväng till Oslo innan man beslöt att hon måste till Kiel för reparationer. Natten till den 11 april torpederades hon således, ca 10 sjömil utanför Skagen, och behövde bogsering till Kiel.
CvD nästa!
Hon smög ju in i Oslofjorden efter den olycksaliga Blücher, men träffades av tre 15 cm granater från batteriet vid Kopås mittemot Oscarsborg. Bland annat tog A-tornet stryk. Hon fick backa, men var visst senare in en sväng till Oslo innan man beslöt att hon måste till Kiel för reparationer. Natten till den 11 april torpederades hon således, ca 10 sjömil utanför Skagen, och behövde bogsering till Kiel.
CvD nästa!
Jag har en bild på Mihailovic i mitt kontor. Den fick jag av en serbpolare förutom ett antal flaskor slibovica. Mihailovic har blivit otroligt svartmålad av den kommunistiskt infiltrerade brittiska underrättelsetjänsten och av han som fick de allierades stöd istället, Tito.
MVH
Hans
MVH
Hans
Tackar 
Jag söker namnet på ett förband under början av kriget slogs mot fientliga elitförband i två månader under svåra förhållanden men fick till sist order att lägga ner vapnen. Efter kriget nekades männen från detta förband krigspension under förevändningen att de vara fattiga och vana med svåra förehållanden och därför inte var i behov av någon pension.
Vilket var förbandet?
/CvD
Jag söker namnet på ett förband under början av kriget slogs mot fientliga elitförband i två månader under svåra förhållanden men fick till sist order att lägga ner vapnen. Efter kriget nekades männen från detta förband krigspension under förevändningen att de vara fattiga och vana med svåra förehållanden och därför inte var i behov av någon pension.
Vilket var förbandet?
/CvD