Ja77 skrev:Henke: Exakt vad förstår du inte i MEN
Missade du att jag inte höll med honom och jag ville utrycka vilken idiot han var utan att det skulle vara ett personangrep.
Ber om ursäkt om det framstod som att jag hoppade på dig. Det var inte min mening, mitt inlägg var också riktat mot Mr Ys argumentation. Möjligen tyckte jag att du var onödigt snäll mot honom
Ja77 skrev:
Håller du med om att Nürnbergprocessen var helt opartisk
Nej, det håller jag inte med om. Däremot är min uppfattning att de anklagade genom Nürnberg fick en betydligt mer rättvis prövning än vad de hade rätt att förvänta sig.
Ja77 skrev:och inte hadde politska motiv?
Det hade den säkerligen, men inte enbart.
Ja77 skrev:Sedan kan man diskutera om att ha en domstol som bara dömer den ena sidan är ett krigsbrott....
Jag tycker att det solklart inte är ett krigsbrott i och med att kriget var slut när processerna började.
Sedan tycker jag egentligen inte att det är intressant att diskutera Nürnbergprocessens legitimitet. Självklart var den legitim. Segrarmakterna hade lika gärna kunnat bestämma sig för att avrätta hela den tyska ledningen, och det hade varit precis lika juridiskt legitimt. De hade vunnit kriget, kontrollerade Tyskland, och kunde tekniskt och juridiskt sett göra precis som det föll dem in.
Nürnbergrättegångarna kom inte till stånd för att någon internationell organisation tvingade fram det, eller som någon automatisk påföljd för brott mot någon internationell eller annan lag, eller som ett försök att reda ut alla krigsbrott och orättvisor under kriget. De kom till av en enda anledning, och det var att segrarna i kriget gemensamt kom överens om att på detta sätt identifiera och straffa de skyldiga till de ohyggligheter som hade utspelat sig i Tyskland under perioden 1933-45.
Henrik