Quiz: Andra världskriget
-
dandersson98
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Det var flyplanets namn jag var ute efter men jag kunde ha specificerat detta bättre så fört till kvarn för Battler och Varjag.
Namnet var som sagt YB-40 och som Varjag redan skrivit var det ett försök att öka den deffensiva eldkraften för de bombplan som flög på dagen. Dock visade det sig vara en misslyckande. Tornet under nosen överfördes dock till att B17G. Bör väl påpea att även en B-24 byggdes om på samma sätt men även detta var en återvändsgränd.
Namnet var som sagt YB-40 och som Varjag redan skrivit var det ett försök att öka den deffensiva eldkraften för de bombplan som flög på dagen. Dock visade det sig vara en misslyckande. Tornet under nosen överfördes dock till att B17G. Bör väl påpea att även en B-24 byggdes om på samma sätt men även detta var en återvändsgränd.
Battler - eldtillåtelse! 
Hmm....medan Battler vilar sig, en interimsfråga;varjag skrev:Battler - eldtillåtelse!
Denne bålde tyske flyglärare hade ovanliga elever - och flög, för en Luftwaffekille - ovanliga flygplanstyper....
Han lärde ut - men troligen lärde han sig också mycket.
Vem var han, vilka var eleverna - och hur tog han sig hem från denna ovanliga kommendering?, Varjag
- Bilagor
-
- Reste långt.jpg (11.13 KiB) Visad 1255 gånger
Jag kanske är ute och "flyger" (haha) men kan det vara Günther Rall, flygar esset? Jag vet att han var mest involverad i strider med har läst att han var lärare ett tag, han flög flygplans typen BF 109F.
-
D
-
D
[quote="Diabolus"]Jag kanske är ute och "flyger" (haha) men kan det vara Günther Rall, flygar esset? Jag vet att han var mest involverad i strider med har läst att han var lärare ett tag, han flög flygplans typen BF 109F.
-
Allra först Diabolus.....
...men nej, det är inte Rall. Vår man reste betydligt längre. Han tog tåg och båt dit...Men när han skulle hem igen - var järnvägsförbindelsen inte längre brukbar för tyskar, så han fick göra en lång sjöresa istället...
, Varjag
-
Allra först Diabolus.....
...men nej, det är inte Rall. Vår man reste betydligt längre. Han tog tåg och båt dit...Men när han skulle hem igen - var järnvägsförbindelsen inte längre brukbar för tyskar, så han fick göra en lång sjöresa istället...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
"Han tog tåg och båt dit..."
Hmmm, grubbel, grubbel - kan det tänkas vara en Luftwaffe Major som tog Transsib till, säg, Vladivostok, och därfter puttrade över per båt till Japan - någon gång 1940/41...och efter Barbarossa kom hem på ett Blockadebrecherschiff...??
Hans K
Hmmm, grubbel, grubbel - kan det tänkas vara en Luftwaffe Major som tog Transsib till, säg, Vladivostok, och därfter puttrade över per båt till Japan - någon gång 1940/41...och efter Barbarossa kom hem på ett Blockadebrecherschiff...??
Hans K
Genau mein lieber! Nån måste ju lära japanerna finesserna med de Bf 109E dom köpte 1940/41.....sveahk skrev:"Han tog tåg och båt dit..."
Hans K
- sveahk
Kanske...Willi Stöhr, som var chefpilot hos Messerschmitt vid den tiden, och om jag inte minns fel, dök upp i Japan i början pa fyrto-talet - eller Heinkels chefpilot Gerhard Nitschke, som ocksa var i Japan??
Hans K
Hans K
Det är inte ofta vår sveahk, snubblar på en Luftwaffare...men tyvärr - NEIN! (Mannens identitet har redan avslöjats på forumet - fast i annan tråd)sveahk skrev:Kanske...Willi Stöhr, som var chefpilot hos Messerschmitt vid den tiden, och om jag inte minns fel, dök upp i Japan i början pa fyrto-talet - eller Heinkels chefpilot Gerhard Nitschke, som ocksa var i Japan??
Hans K
- sveahk
Aha! Den missade jag i Blockadbrytartexten
- det var lite väl småstilat! http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Losigkeit
Hans K
Hans K
Jo sveahk - ELSA ESSBERGER-artikeln var i ''psalmbokstext'- men där fanns han.....sveahk skrev:Aha! Den missade jag i Blockadbrytartexten- det var lite väl småstilat! http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Losigkeit
Hans K
För japanska armépiloter behövdes lite instruktioner för att flyga ''Emil'' - som var ''a hot ship''....
http://forum.armyairforces.com/m152421.aspx
scrolla ned i länken för en superb bild av en japansk 109:a
sveahk tar nästa båt!, Varjag
- sveahk
"sveahk tar nästa båt!, Varjag"
...då gör vi det!
...och får medalj!
...för vad då?
Hans K
...då gör vi det!
...och får medalj!
...för vad då?
Hans K
Det där heter;
Abzeichen Für Blockadebrecher
Den delades ut från och med den 1 april 1941 till de sjömän som visat mod under blockad attacker mot England.
Måste säga att bilden du har valt är ett väldigt rent exemplar.
Den delades ut från och med den 1 april 1941 till de sjömän som visat mod under blockad attacker mot England.
- sveahk
...Blockadebrecher-Abzeichen stämmer utmärkt - blev civilt och militärt utdelat - i Varjags utmärkta Blockadbrytar-berättelser finner vi nog en och annan medaljvinnare!Diabolus skrev:Det där heter;
Det är för övrigt "Bremen" som är avbildad pa medaljen... http://de.wikipedia.org/wiki/Abzeichen_ ... adebrecher
Diabolus tar över!
Hans K
När Stalin sa:
>>Vår ### är mer nödvändig för det ryska folket än bröd!>>
Vad syftade han på då?
>>Vår ### är mer nödvändig för det ryska folket än bröd!>>
Vad syftade han på då?