Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Fartyget måste vara Brake, och jagaren eventuellt Roebuck..?
Jag är imponerad Amund! Då frågan var svår.....men visst var det BRAKE som sänktes av egen besättning. JagarenAmund skrev:Fartyget måste vara Brake, och jagaren eventuellt Roebuck..?
HMS Roebuck beskjöt de nödställda i vattnet! Efter kriget löd förklaringen att vi skjöt på hajar som cirklade omkring.... 18 år senare hade jag privilegiet blir bekant med BRAKE's fartygschef som låg i vattnet - och jag tror på hans ord...... jag förlorade fem bra karlar under elden - DAS war ein Kriegsverbrechen! -din fråga, Varjag
Jag tackar så mycket för dessa berömmande ord och fortsätter med nästa fråga (en riktigt svår).varjag skrev:Jag är imponerad Amund! Då frågan var svår
Mannen till höger är ingen av de mest kända personerna från kriget, men han kan ändå vara värd en fråga. Han ledde som kapten en styrka som misslyckades i sitt uppdrag. Efterspelet till insatsen ledde till drakoniska åtgärder från ledningen för försumligheter vid misslyckandet....... Mannen på bildens öde skiljer sig från de fyra övriga ansvariga enligt de "rättsliga" åtgärder som militärledningen sedermera vidtog. Nu undrar jag...
Vilket misslyckande handlar det om?
Hur skiljer sig mannens öde åt från de fyra övriga?
Bonusfråga: Vad hette han?
Svårt kanske? Men händelsen är välkänd och filmatiserad så vi börjar så här.
Bilden visar ett reunion sjutton år senare där mannen i mitten var med i täten hos de angripande, vår man hade till uppgift att förhindra detta. Det han var ansvarig för skulle ske hände istället tio dagar senare, men då var det för sent och hade ingen större betydelse längre. 
Kanske Kpt. Willi Bratke - som överlevde repressalierna.....?
Alldeles riktigt! Bron över Remagen - Som intogs innan Bratges mannar lyckats göra den helt obrukbar, den rasade 10 dagar senare. Hitler var rasande och krävde bestraffningar. Till skillnad mot Majorerna Hans Scheller, Herbert Strobel, August Kraft, och löjtnant Karl Heinz Peters som avrättades var Willi Bratge då redan i amerikansk fångenskap vilket räddade honom från exekutionspatrullen.
DC får frågan och Varjag får denna gång ära och hedersomnämnande för det kompletterande svaret.
Varsågod DC!
Bron över Remagen var f.ö min första biofilm i 9-10 årsåldern (Det fanns inga åldersgränser på landet, och inga barnfilmer gick det heller
) - Dags att se om den igen kanske?
DC får frågan och Varjag får denna gång ära och hedersomnämnande för det kompletterande svaret.
Varsågod DC!
Bron över Remagen var f.ö min första biofilm i 9-10 årsåldern (Det fanns inga åldersgränser på landet, och inga barnfilmer gick det heller
Har du vägarna förbi Ronneby så kan jag kasta in den filmen på DVD. Det skall gå bra med vår nya digitalprojektor.Amund skrev:Alldeles riktigt! Bron över Remagen - Som intogs innan Bratges mannar lyckats göra den helt obrukbar, den rasade 10 dagar senare. Hitler var rasande och krävde bestraffningar. Till skillnad mot Majorerna Hans Scheller, Herbert Strobel, August Kraft, och löjtnant Karl Heinz Peters som avrättades var Willi Bratge då redan i amerikansk fångenskap vilket räddade honom från exekutionspatrullen.
DC får frågan och Varjag får denna gång ära och hedersomnämnande för det kompletterande svaret.![]()
Varsågod DC!
Bron över Remagen var f.ö min första biofilm i 9-10 årsåldern (Det fanns inga åldersgränser på landet, och inga barnfilmer gick det heller) - Dags att se om den igen kanske?
Om alla förbannade tekniker kan komma i tid dvs
No one can prevent me from raising towers in babylon
Då tar vi en enkel sak för att hålla uppe tempot.
Vad har hänt?
Vad har hänt?
28:e juli 1945 - en B-25 Mitchell koliderar med Empire State Bldg
....Varjag
Träff. Tur att det inte var bomblastat....
Varjag frågar vidare
Varjag frågar vidare
Tack dc. Att en ubåt leder ett invasionsföretag - torde tillhöra de absoluta undantagen.....Men åtföljd av tre korvetter var detta faktiskt fallet. Invasionen lyckades också.....
Var och när invaderade styrkan, vilken var ubåten och de tre korvetterna?, Varjag
Var och när invaderade styrkan, vilken var ubåten och de tre korvetterna?, Varjag
......det var världens största ubåt...... 
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Måste vara Surcouf och invasionen av de franska torsköarna utanför Newfoundland.