Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
övre damen var "hembiträde" åt den jag söker.....
Båda damerna levde med personen i syd-Amerika.
Finns en stark mytbildning om honom.....
Båda damerna levde med personen i syd-Amerika.
Finns en stark mytbildning om honom.....
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Övre damen är Elsa de Oliviera Guilpan, den undre Frau Irene Mengele - gemensam nämnare Josef Mengele, Varjag
Nästan 100%...
Undre damen är Martha Mengele, f.d. fru åt framlidne brodern Karl Mengele som Josef s.a.s. tog över.
Mengele förälskade sig i hembiträdet och tydligen var känslorna besvarade men han vägrade gifta sig med henne.
fåga till varjag
Undre damen är Martha Mengele, f.d. fru åt framlidne brodern Karl Mengele som Josef s.a.s. tog över.
Mengele förälskade sig i hembiträdet och tydligen var känslorna besvarade men han vägrade gifta sig med henne.
fåga till varjag
Mvh
Gostap
Gostap
Tack gostap - fast mitt svar var lite halvdant....den gode Josef var ju en stiliger karl och borde ha hittat trevligare tjejer än dessa snörpor
Nästa - en blockadbrytare, vilken?, Varjag
Nästa - en blockadbrytare, vilken?, Varjag
- Bilagor
-
- p.v. mot räddning.jpg (24.15 KiB) Visad 770 gånger
Den liknar ju Catalinan i sb med DC 3:an men det var ju under 50-talet!?

Visst är det vår svenska Catalina! Men det finns ett samband mellan bilden och frågan.....MD650 skrev:Den liknar ju Catalinan i sb med DC 3:an men det var ju under 50-talet!?
en blockadbrytare, vilken?, Varjag
Munsterland hette ju en blockadbrytare som gick med last från Japan under kriget, och så hette även det västtyska handelsfartyget som plockade upp de överlevande svenskarna..?varjag skrev:Visst är det vår svenska Catalina! Men det finns ett samband mellan bilden och frågan.....MD650 skrev:Den liknar ju Catalinan i sb med DC 3:an men det var ju under 50-talet!?
Precis AmundMunsterland hette ju en blockadbrytare som gick med last från Japan under kriget, och så hette även det västtyska handelsfartyget som plockade upp de överlevande svenskarna..?
Din fråga, Varjag
Tack Varjag! Jag skäms lite att få frågan eftersom jag aldrig hade kunnat lösa detta utan MD650s förarbete, jag tackar!
Med stor risk för att bli utskrattad
så försöker jag med att själv rita av en hög militär från kriget som föddes 1890. Samt en bildgåta som ska beskriva något han motvilligt gjorde på order från den högste chefen. Vem söker jag?
Med stor risk för att bli utskrattad
General Hans-Valentin Hube - chef för XIV Panzerkorps i Stalingrad, fick vänstra armen amputerad efter slaget vid Fontenay 1914. På Hitlers personliga order flögs Hube, trots sina protester, ut från ''häxkitteln'' Stalingrad den 18:e januari 1943 i en fyrmotorig Focke-Wulf 200 Kondor. Han omkom i en flygolycka den 21 april 1944.
Varjag
Varjag löste gåtan.
Jag kan bara tillägga att Hube tydligen var god vän med Olof Thörnell som även närvarade på begravningen, men då som privatperson och inte som ÖB.
Varsågod! Din fråga.
Varsågod! Din fråga.
Tack Amund - det är riskfyllt att ställa alltför gåtfulla frågor i denna tråden då man lätt hamnar i svarlöshetsknipan
Men - jag provar en till: En ö....ockuperad av australier - men evakuerad, innan japanerna besatte den i mars 1942.
Sedan byggde dom ett flygfält där..... Efter amerikansk invasion av en annan, större närbelägen ö - flydde japanerna på denna till frågans holme. Där dom - efter att japanska jagare landsatt ytterligare 700 man förstärkningar och många ton förnödenheter i november 1943 - satt bekvämt och ''badade, levde kokosnöt och Loppan'' till krigets slut. Vilken var ön? Tipset - är denna amerikanske filmskådespelare som i publicitetssyfte tog öns namn som sitt eget efternamn.....
Vilken ö handlar det om?, Varjag
Men - jag provar en till: En ö....ockuperad av australier - men evakuerad, innan japanerna besatte den i mars 1942.
Sedan byggde dom ett flygfält där..... Efter amerikansk invasion av en annan, större närbelägen ö - flydde japanerna på denna till frågans holme. Där dom - efter att japanska jagare landsatt ytterligare 700 man förstärkningar och många ton förnödenheter i november 1943 - satt bekvämt och ''badade, levde kokosnöt och Loppan'' till krigets slut. Vilken var ön? Tipset - är denna amerikanske filmskådespelare som i publicitetssyfte tog öns namn som sitt eget efternamn.....
Vilken ö handlar det om?, Varjag
- Bilagor
-
- gatan utan namn.jpg (6.32 KiB) Visad 685 gånger
Buka Island?
Verkligen bra gjort Callaway! Hur kom du fram till det??? - jag trodde jag skulle måsta tipsa 1-2 ggr innan någon hittade rätta svaretCallaway skrev:Buka Island?
Du frågar vidare, Varjag
varjag skrev:
Verkligen bra gjort Callaway! Hur kom du fram till det??? - jag trodde jag skulle måsta tipsa 1-2 ggr innan någon hittade rätta svaret![]()
Du frågar vidare, Varjag
Tack, det hade varit svårare utan IMDB.
Vad är det här för ställe?