/G:son
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Ja, då är det ju Obergefreiter Fritz Schröder, som stupade i Rumänien 1944. Pappa till Gerhard Schröder. 
Gratulerer!G:son skrev:Ja, då är det ju Obergefreiter Fritz Schröder, som stupade i Rumänien 1944. Pappa till Gerhard Schröder.
Jeg var litt fortvilet her en stund
der Dicke skrev:At et så lite bilde ger hard motstand ...
der Dicke skrev:Det her er vel ikke noe vanskelig tankeeksperiment à la Schrödingers Katt.der Dicke skrev:Sønnen til mannen på bildet nådde toppen og er idag aktuell for Sverige i forbindelse med en ledning ...
Litt mer info og kilden til bildet: http://www.sueddeutsche.de/politik/771/400554/text/
Din tur!
Tack, der Dicke. Vem har vi här då?
- Bilagor
-
- nalle.jpg (77.31 KiB) Visad 614 gånger
Björnen hette visst Wojtjek. Med i general Anders trupper.
Drack öl och drog ammunition, om jag inte missminner mig.
Javisst, Wojtek på polska, Voytek på engelska. På bilden är han pensionerad, och bor på Edinburgh Zoo. Din fråga.Schwemppa skrev:Björnen hette visst Wojtjek. Med i general Anders trupper.
Tackar
Vem har vi här då (personen till höger)?
- Bilagor
-
- kändsenare.jpg (27.48 KiB) Visad 1364 gånger
Författaren Günter Grass?
Nog är det Günter
G:son frågar.
Tack Schwemppa. Tyskarna hade inte alltid bråttom, ibland gick det i maklig takt. Var och när (land och månad/år räcker)?
- Bilagor
-
- häst och kärra.jpg (53.68 KiB) Visad 1333 gånger
Sannolikt är man här endast på genomfart, på väg till ett tredje land.
Ja det ligger väl ett tips begravt här, så jag gissar på trossförband som transiterar Ungern i april 1941 p.v.t. till Jugoslavien/Rumänien????, VarjagG:son skrev:Sannolikt är man här endast på genomfart, på väg till ett tredje land.
Lite tidigare, och längre mot sydost.
Om vi ändrar till oktober 1940 - men fortfarande Ungern fast p.v.t. Rumänen som motvikt mot den sovjetiska anneketionen av Bessarabien och Bukovina - blir det rätt då?, Varjag
Inte så tidigt, ditt första svar var nästan rätt, faktiskt. Och både transiteringslandet och det tredje landet ligger en god bit mot sydost.
.......oj nu blev det krångligt....genom Bulgarien mot Grekland??? Då måste 1941 vara året (då Bulgarien gick med i Tremaktspakten)