Lauri Törnis öde definitivt bekräftat

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Knekten
Utsparkad

Inlägg av Knekten » 13 juni 2003, 21:41

På blanketten man får när man fyller i vid inresan till USA så finns frågan "Är du en terrorist?". Detta var före Sept 11 så jag kan tänka mig att det är hårdare nu. Men jag undrar om de någonsin har fångat någon äkta terrorist med det där formuläret? :roll:

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 14 juni 2003, 23:02

Martin Månsson skrev:
Är det verkligen så? Skröna, eller ligger det någon sanning bakom?
Nej det är faktiskt ingen skröna även om många tror det. Jag känner flera som blivit stoppade och fått ta vändande plan hem igen. En veteran jag känner väl (Norsk fd SS officer) blev nekad att byta flyg på Hawaii, de löste detta genom att han fick bege sig till andra sidan av terminalen där ett kanadensiskt flygbolag residerade och hemresan fick gå över Kanada, ett "nätt" omväg och extra kostnad för honom. Så sent som i våras blev en god vän portad när han skulle resa in i USA.

Även England har gjort detsamma, hur det är nu vågar jag inte svara på. Flera officerare ur SS-Divisionen HJ blev stoppade vid gränsen och fick inte komma in i England.

Martin
Intressant. Det betyder alltså att de har någon form av databas där de bla har ett antal SS-män registrerade. Kanske har det något med USA:s nära samarbete med Israel och den starka press de judiska intressena visar i USA? Eller så beror det helt enkelt på att W-SS klassats som en kriminell organisation.

--

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 15 juni 2003, 17:37

Intressant. Det betyder alltså att de har någon form av databas där de bla har ett antal SS-män registrerade. Kanske har det något med USA:s nära samarbete med Israel och den starka press de judiska intressena visar i USA? Eller så beror det helt enkelt på att W-SS klassats som en kriminell organisation.
Mig veterligen har de en databas, inte olik min egna, där de har samtliga officerare tillhörande Waffen-SS listade. OSI uppdaterar denna kontinuerligt. Eftersom det i regel finns en akt över SS-Officerare i National Archives använder de detta material för att identifiera fd SS-Officerare och kan stoppa dem vid gränsen.

Lägre manskap är svårare att identifiera eftersom de i regel (undantag finns) saknar en personalakt.

Jag vet inte varför men gissar på att det har att göra med att W-SS klassats som kriminell organisation i och med Nürnbergrättegången.

Martin

BroderNorbagge
Medlem

Re: Lauri Törnis öde definitivt bekräftat

Inlägg av BroderNorbagge » 18 januari 2009, 15:36

JAB skrev:Från Hufvudstadsbladet (FNB):
...

Lauri Törnis militära bana i Finland har blivit en legend. Bland andra president Mauno Koivisto ingick i hans förband under andra världskriget, där Törni deltog i både finsk och tysk uniform.

I Finland lever ännu ett trettiotal veteraner som stred i hans förband under kriget, de så kallade Törnjägarna.
EDIT: nu också rätt namn i rubriken :o
Här är en sak jag undrat mycket på sedan jag först leste om denne killen på något annat webforum. Hvilka finska förband tjänade Lauri Törni vid under VK-2?
Särskilt som fd. presidenten Mauno Koivisto också nämnas i relation til dom så kallade "Högkvarterets fjärpatruller" som från 1943 organiserades i 4. avdelta bataljonen (ErP4).
I så fall finner jag det något märkligt at ingendera Lauri Törni eller Mauno Koivisto nämnas i Erik Appels bok om "Högkvarterets fjärpatruller", Med döden i hälarna : Högkvarterets fjärpatruller 1939-1945. - Helsingfors : Schildts, 2005. - ISBN: 951-50-1515-4.
Ser också från finsk artikel på Wikipedia att ordet "Sissikomppanian" förekommer. Hvilket jag, med min ringa kunskap om finska, tolkar så at Lauri Törni på något tidspunkt under VK-2 tjänstgjorde vid något kompani med uppgift at driva "fri strid" bakom dom sovjetiska linjerna.
Uppfattar denna artikel på Wikipedia på finska också så at detta sissikikompani var knuten til 1. infanteridivisjonen (eller infanterifördelningen som det vel heter på "svensk" svenska?) och inte direkt til högkvarteret i St. Michel såsom ErP4?
I så fall, hur "långt inn på djupet" stred denna sissikikompani som Lauri Törni tjänade vid i förhållande til patrullerna från ErP4 eller den, av major Karl Arnold Woldemar Majewski ledda; och av JR 10 och 6. gränsjägarbataljonen kombinerade räd i januari 1942 mot en sovjetisk förrådsbas vid Maj Guba, och hur står sig Lauri Törnis meriter i förhållande til ditto för patrulledare vid ErP4 som Ilmari Kalervo Honkanen, Jalmari Kuoppa eller Into Kuismanen (om det går at mäta sådant)?

Mitt intryck av Lauri Törni så är i alla fall at han nog var en mycket duktig krigare, men at han också, i förhållande til många andra duktiga finska krigare under VK-2", har blivit lite väl herostratisk som följd av at "everyting's big in America". I.e. hadde han inte emigrerat til USA, tagit värvning vid US Special forces, och lidit sitt, under många år rätt oklara öde, tidigt i Vietnamkriget, så hadde vidkommande varit lika okänd utanför Finland som dom flesta andra riddare av Mannerheimordnen.

Annars kunde det vara interessant at veta hur många sissikikompanier som upprättades av Finnarna under fortsätningskriget, och på ledningsnivåer dessa var anknutna (högkvarteret, Korps, fördelning/division... etc.)?

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 18 januari 2009, 17:03

Att Lauri Törni inte nämns i Erik Appels bok är inte så konstigt då törni inte tjänst gjorde i ErP4, (det gjorde för övrigt inte heller Harry Järv). Törnis bedrifter har har gjorts inom divisions/rgementes egen stöttrupp precis som järv emedan ErP4 till hörde underättelsetjänsten och högkvarteret.

När fortsättningskriget började hade varje division en lätt avdelning, vars syfte var att spana och föra jägarstrid under anfallskriget. När kriget blev ett ställningskrig, så avskaffades de lätta avdelningarna. Dock så blev det viktigt för divisionerna att fortsätta spana i sitt närområde, så regementena bildade jägar avdelningar eller kompanier, och i dessa skapades en heldel frontlegender som Harry Järv och Lauri Törni.
Vid fronten vid Svir och Maasäälka fanns det också ett utrymme att spana bakom fronten, vid karelska näset var det för trångt vid Leningrads förstäder.

Det är väldigt svårt att jämnföra Lauri Törni mot Ilmari Kalervo Honkanen och c.o. då tex ErP4 uppdrag var mer krävande men iregel gick ut på att alltid undvika strid. Lauri Törni drogs sig till till striden, och hans framgångsrika försvar med sitt kompani av byn Ravanmäki sommarn 1944 mot en tiofalldig rysk övermakt vissar på nästan dödsförakt.

Törnis karriär i Finland

3/9 1938 Törni rycker in och placeras i 4. Lätta infanteri bataljonen
16/11 1939 värnplikten avslutas Törni återförs genast till 4 lätta infanteri bataljonen
5/2 1940 Törni sänds till reservofficersskolan
9/5 1940 Törni blir fänrik
1/8 1941 Törni placeras i 8 lätta avd 1 divisionen
22/8 1941 Törni tar befäll över en stridsvagnsgrupp (samma division, stridsvagnsgruppen är knuten till 8 lätta avd.)
December 1941 åter infanterist
23/1 1942 blir kompani chef i JR56
5/3 1942 befodrad till löjtnant
6/1 1943 1 divisionen sätter upptvå lätta infanterikompanier. Törni blir chef för det ena
April 1943 de lätta kompanierna upplöses, Törni och 12 man avdelas till divisionsstaben
26/6 1943 1 divisionen sätter upp en särskild partisan styrka under Törnis befäll.
3/12 1943 Nytt lätt infanteri kompani sätts upp under Törni (Avd T)
9/7 1944 Törni tilldelas Mannerheimkorset

Att det just de senaste åren fallit så mycket ljus på Törni och Järv (dock ganska förtjänst fullt) har säkert sina orsaker men det är så att granskar man finsk regement och divisions historia från den här tiden hittar man i regel i varje regemente ett par karktärer av den här kalibern. Undertecknaren vill "anspråkslöst" hävda att han själv är släkt med en person vars bedrifter under kriget är av samma klass, men nästan helt okänd idag.

Possi

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 18 januari 2009, 17:45

Många tack för mycket fylligt svar.
Gissar ut i från detta at det letta kompaniet til Lauri Törni i regel opererade från 0-50 kom framför egna fremsta linjer (som vi brukar säga i Norge) lik amerikanska divisjons LRRP-enheter under vietnamkriget (eller sen dess LRS-enheter), eller brigad-/divisionsspaningsenheter ("oppklaringsavdelinger") innom norska armen under senare hälften av det kalla kriget.
Nu är det inte nödvändigtvis hur långt inn på djupet man opererar som avgör et uppdrags svårighetsgrad.
tätheten av fi trupp innom området som utspanas som rätt ofta kan vara större från 0-50 kom bakom fremsta linjerna än ännu längre där bak, kan i sej vara et minst lika svårt hinder m.h.t. at undvika upptäckt eller mht möjligheterna för återkomst til dom egna linjerna.
Annars tycker jag det är rett många likheter mellan operationsmönstret til dom finska fjärrpatrullerna til ErP4 under VK-2, och och ditto mönster för svenska och norska fallskärmsjägarförband under många år av det kalla kriget, samt ditto mönster för spaningspatrullerna til MACV/SOG under Vietnamkriget.
I alla fall med hensyn til patrullernas storlek.

Skriv svar