Special Air Service

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Special Air Service

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 20:21

SAS inverkan under ökenkriget hade var en rätt så stor betydelse varför britterna vann där nere!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 21:13

Jag vill inte riktigt hålla med om det. De allierade hade vunnit ökenkriget även om det inte hade varit för SAS. Förvisso är det sant att tyskarna var rätt besvärade av de aktioner som SAS utförde. Men att påstå att det var av stor betydelse för utgången av hela ökenkriget tycker jag är att överdriva.

/Martin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 21:23

Har du läst boken om dom??

dom förstörde fler plan än hela den brittiska armen och var mycket billigare dom hade stor betydelse!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 22:10

Det har skrivits ett antal böcker om SAS och ja jag har läst några av böckerna. Sen är det inte arméns uppgift att förstöra flygplan det är RAF. Till viss del har väl luftvärnet skjutit ner några plan. Faktum kvarstår att bara för att Stirling och hans grabbar förstörde en herrans massa flygplan, oljdepåer med mera så gör det inte dem krigsavgörande. SAS var inte den största bidragande orsaken till en allierad seger i ökenkriget som jag tycker du vill påstå att de är.

Jag måste ju fråga dig om du har läst några böcker om ökenkriget. DAKs huvudproblem var inte SAS utan att man hade för lite trupper och att deras eget underhållet var för dåligt.

/Martin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 22:36

jag kanske överdrev lite men för lite trupper stämmer men armen kan förstöra plan på erövrad mark!

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 13 juni 2003, 22:50

jo, men det var inte ofta det fanns plan kvar vid erövrade flygfält, de hade ju varit med i försvaret av den.

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 22:53

nja man kunde hitta välfyllda flygplatser!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 22:55

Spencer skrev:jag kanske överdrev lite men för lite trupper stämmer men armen kan förstöra plan på erövrad mark!
Ja visst kan armén förstöra erövrade plan på marken men vad har det med saken. Det hör väl till undantagen snarare än regel.

Om jag har uppfattat dig rätt så menar du att eftersom SAS förstörde mer plan än resten den brittiska armén så är SAS den viktigaste orsaken till seger över axelmakterna i Afrika. Stämmer det? Dessutom var och är väl SAS en del av den brittiska armén. SAS fick uppdrag att anfalla tyskarnas och italienarnas flygplatser och förbindelserlinjer resten av den brittiska armén hade i uppgift att förtöra axelmakternas förband vid fronten så det är väl lite att jämföra päron och äpplen.

Jag måste än en gång fråga har du läst några böcker om ökenkriget. Jag upprepar mig också att SAS inte hade så stor betydelse som du vill göra gällande.

/Martin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 23:06

David hade fria tyglar under nästan allt! ja jag har läst två böcker!

Dom måste ha spelat en stor roll för dom vann ju kriget fast än det var att monty hade befälet!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 23:12

Spencer skrev:David hade fria tyglar under nästan allt! ja jag har läst två böcker!

Dom måste ha spelat en stor roll för dom vann ju kriget fast än det var att monty hade befälet!
Du har alltså läst två böcker som behadlar ökenkriget. Grattis. Angående ditt andra påstående så tycker jag det verkar rent (förlåt mig) ut sagt dumt. Då kan jag ju säga att den enda anledningen till att britterna vann var att britterna i sin armé inte hade isbjörnar.(!!!) Nu vann bevisligen britterna kriget utan isbjörnar om de hade haft isbjörnar hade dem enligt ditt resonemang förlorat. Följer du med i resonemanget? Bara för att SAS var med i kriget så innebär det inte att de var livsviktiga.

/Martin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 23:27

Utan SAS hade britterna förlorat många fler män till kostnaden av dom döda SAS-medlemmarna som dog under attackerna!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 23:35

Jag vet inte men det har känts ett tag som om denna diskussionen inte leder någonvart. Du skriver hela tiden samma saker. Jag har redan medgett att SAS var duktiga och att de förstörde många flygplan med mera. Vad jag inte håller med dig om är hur duktiga du verkar tycka SAS va. Britterna hade vunnit ökenkriget med eller utan SAS. I nästa inlägg kan du väl komma med någon mer fakta än att SAS var duktiga, att de förstörde många flygplan med mera.

/Martin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 13 juni 2003, 23:37

Vad kräver du att dom skrek på Italienska när dom upptäcktes av Italienska soldater och dom trodde dom var officerare!

men jag kan hålla med om att diskussionen leder inget vart!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juni 2003, 23:45

Spencer skrev:Vad kräver du att dom skrek på Italienska när dom upptäcktes av Italienska soldater och dom trodde dom var officerare!

men jag kan hålla med om att diskussionen leder inget vart!

8O Nu har jag helt tappat bort mig. Jag fattar inte alls vad du menar nu.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 juni 2003, 00:07

Öh.... detta är ganska flummit, just for your knowledge.

Skriv svar