Lauri Törnis öde definitivt bekräftat

Tillägnad vår saknade medlem varjag
JAB
Medlem

Lauri Törnis öde definitivt bekräftat

Inlägg av JAB » 12 juni 2003, 07:17

Från Hufvudstadsbladet (FNB):
Den legendariske Mannerheimriddaren Lauri Törnis öde har nu definitivt klarlagts. De amerikanska myndigheterna har bekräftat att Törni omkom under ett spaningsuppdrag i Vietnam 1965. Den definitiva identifieringen har gjorts med hjälp av en tandkarta.

Törni begravs den 26 juni på krigskyrkogården i Arlington i USA med militära hedersbetygelser. I begravningen deltar från Finland åtminstone Törnis systerson Juha Rajala samt en representant för den finländska försvarsmaktens kommendör. Från amerikansk sida deltar representanter på generalsnivå.

- Åtminstone specialtruppernas förre kommendör generallöjtnant William Tangney har meddelat att han deltar, berättar Juha Rajala.

Törni tjänstgjorde efter andra världskriget i den amerikanska arméns specialstyrkor där han blev känd som de gröna baretternas hjälte Larry Thorne.

Törni försvann i Vietnam 1965 under en hemlig operation kallad Shining Brass. Den helikopter han färdades i kom aldrig tillbaka till basen. Då varken Törni, den tre man starka vietnamesiska besättningen eller den störtade helikoptern hittades trots efterspaningar uppstod en massa rykten.

Men amerikanerna fortsatte att leta efter helikoptern och sommaren 1999 lyckades en amerikansk-finländsk spaningsgrupp lokalisera olycksplatsen. Där hittades rester av H34-helikoptern samt vapen och hundratals benbitar som skickades till USA för närmare undersökningar.

Nu är saken definitivt utredd.

För Lauri Törnis del gav DNA-undersökningen ingenting, men övriga bevis bekräftar utom alla tvivel att det är fråga om Törnis kvarlevor.

Det mest konkreta beviset har man fått via en tandkarta som visar en saknad tand som har ersatts med en krona. Dessutom har man lyckats hitta helikopterns identifikationsnummer samt Törnis personliga vapen, en svensktillverkad Carl Gustav-maskinpistol.

Lauri Törni kommer att begravas tillsammans med kvarlevorna av helikopterbesättningen.

- På olyckplatsen hittades cirka 600 benbitar som man inte har kunnat bestämma till vem de hör. De skulle ha varit etiskt betänkligt att dela upp dem på något sätt, säger Rajala.

Lauri Törnis militära bana i Finland har blivit en legend. Bland andra president Mauno Koivisto ingick i hans förband under andra världskriget, där Törni deltog i både finsk och tysk uniform.

I Finland lever ännu ett trettiotal veteraner som stred i hans förband under kriget, de så kallade Törnjägarna.
EDIT: nu också rätt namn i rubriken :o

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 juni 2003, 14:30

Otroligt att man kan finna maskinpistoler i djungeln i Vietnamn idag.. Kanske ska man åka ditt och leta efter M16.. :lol:

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 12 juni 2003, 14:46

* Tyst minut *
För Törni

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 12 juni 2003, 16:30

Imponerande och hedrande att de fortsatt att leta i så många år. Angående Törnis tid i tysk tjänst så blev han SS-Untersturmführer. Intressant att USA låter en fd SS officer bli begravd med militära hedersbetygelser.

Martin

Användarvisningsbild
Piv0
Medlem

Inlägg av Piv0 » 12 juni 2003, 20:26

Enligt denna sidan så var han SS-Hauptsturmführer (15.4.1945)

Kapten i finska armen & Major i USAs arme.

http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1032

/Markus

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 12 juni 2003, 20:41

Tackar för länken, intressant uppgift. I all den information jag har står han som Untersturmführer. Skall undersöka detta.

Martin

Användarvisningsbild
Piv0
Medlem

Inlägg av Piv0 » 12 juni 2003, 20:55

Jag läste något intressant på en amerikasnk sida men tyvärr har jag inte länken kvar.

Ryssarna erbjöd 3 miljoner finska mark för att dom skulle överlämmna Törni till Ryssland.

Hans grader:

03.09.1938 - soldat
01.03.1939 - Undersergeant
09.05.1940 - Fänrik
05.03.1942 - Löjtnant
27.08.1944 - Kapten

09.07.1944 - Blev han utdelad Mannerheim korset

Amerikanska medaljer han blev utdelad:

The Legion of Merit
The Distinguished Flying Cross
The Bronze Star
The Purple Heart (2st)
The Army Commendation Medal

Denna sidan är intressant med Törnis soldater.

http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1036

Jääkäri är vanlig menig om någon undrar. :D

/Markus

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 12 juni 2003, 23:05

Martin Månsson skrev:Imponerande och hedrande att de fortsatt att leta i så många år. Angående Törnis tid i tysk tjänst så blev han SS-Untersturmführer. Intressant att USA låter en fd SS officer bli begravd med militära hedersbetygelser.

Martin
Du har inte varit i trapphuset på West Point, förstår jag. :D

--

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 13 juni 2003, 01:39

Du har inte varit i trapphuset på West Point, förstår jag.
Nej det har jag inte men med tanke på att USA i regel fortfarande stoppar fd SS officerare inresa i landet så finner jag det imponerande.

Martin

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 juni 2003, 07:53

Om jag inte minns fel så finns det en bok om den här mannen, nån som vet nått?

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 13 juni 2003, 08:31

sonderling skrev:Om jag inte minns fel så finns det om en bok om den här mannen, nån som vet nått?

Sonderling
Heter något med Törni iaf....
Kan fråga av mina polare i Finland.

//Martin

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 juni 2003, 11:38

Bingo!

A Soldier Under Three Flags: The Exploits of Special Forces Captain Larry A. Thorne
H. A., III Gill, Larry A. Thorne

Jag visste att jag läst recensionen på denna book och kände till mannen som Larry Thorne.

Sedan har jag för mig att han fick stå modell för col. Kurtz i Apocalyps now. Men på den punkten kan jag ha fel.
Hursom helst har det gått en massa rykten (typ Elvis lever) att han skulle levat med infödingsstammar i Indokina, tex.

Nåväl, nu får han tillsist vila i frid.

Sonderling

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 13 juni 2003, 14:21

Martin Månsson skrev:
Du har inte varit i trapphuset på West Point, förstår jag.
Nej det har jag inte men med tanke på att USA i regel fortfarande stoppar fd SS officerare inresa i landet så finner jag det imponerande.

Martin
Är det verkligen så? Skröna, eller ligger det någon sanning bakom?

--

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 13 juni 2003, 18:48

Kompanichefen skrev:Är det verkligen så? Skröna, eller ligger det någon sanning bakom?

--
På dem gröna korten man får fylla i vid varje inresa så är det en fråga, som jag inte kommer ihåg exakt, men som handlar om f d soldater inom SS eller liknande.

/Johan

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 13 juni 2003, 19:52

Är det verkligen så? Skröna, eller ligger det någon sanning bakom?
Nej det är faktiskt ingen skröna även om många tror det. Jag känner flera som blivit stoppade och fått ta vändande plan hem igen. En veteran jag känner väl (Norsk fd SS officer) blev nekad att byta flyg på Hawaii, de löste detta genom att han fick bege sig till andra sidan av terminalen där ett kanadensiskt flygbolag residerade och hemresan fick gå över Kanada, ett "nätt" omväg och extra kostnad för honom. Så sent som i våras blev en god vän portad när han skulle resa in i USA.

Även England har gjort detsamma, hur det är nu vågar jag inte svara på. Flera officerare ur SS-Divisionen HJ blev stoppade vid gränsen och fick inte komma in i England.

Martin

Skriv svar