EDIT: nu också rätt namn i rubrikenDen legendariske Mannerheimriddaren Lauri Törnis öde har nu definitivt klarlagts. De amerikanska myndigheterna har bekräftat att Törni omkom under ett spaningsuppdrag i Vietnam 1965. Den definitiva identifieringen har gjorts med hjälp av en tandkarta.
Törni begravs den 26 juni på krigskyrkogården i Arlington i USA med militära hedersbetygelser. I begravningen deltar från Finland åtminstone Törnis systerson Juha Rajala samt en representant för den finländska försvarsmaktens kommendör. Från amerikansk sida deltar representanter på generalsnivå.
- Åtminstone specialtruppernas förre kommendör generallöjtnant William Tangney har meddelat att han deltar, berättar Juha Rajala.
Törni tjänstgjorde efter andra världskriget i den amerikanska arméns specialstyrkor där han blev känd som de gröna baretternas hjälte Larry Thorne.
Törni försvann i Vietnam 1965 under en hemlig operation kallad Shining Brass. Den helikopter han färdades i kom aldrig tillbaka till basen. Då varken Törni, den tre man starka vietnamesiska besättningen eller den störtade helikoptern hittades trots efterspaningar uppstod en massa rykten.
Men amerikanerna fortsatte att leta efter helikoptern och sommaren 1999 lyckades en amerikansk-finländsk spaningsgrupp lokalisera olycksplatsen. Där hittades rester av H34-helikoptern samt vapen och hundratals benbitar som skickades till USA för närmare undersökningar.
Nu är saken definitivt utredd.
För Lauri Törnis del gav DNA-undersökningen ingenting, men övriga bevis bekräftar utom alla tvivel att det är fråga om Törnis kvarlevor.
Det mest konkreta beviset har man fått via en tandkarta som visar en saknad tand som har ersatts med en krona. Dessutom har man lyckats hitta helikopterns identifikationsnummer samt Törnis personliga vapen, en svensktillverkad Carl Gustav-maskinpistol.
Lauri Törni kommer att begravas tillsammans med kvarlevorna av helikopterbesättningen.
- På olyckplatsen hittades cirka 600 benbitar som man inte har kunnat bestämma till vem de hör. De skulle ha varit etiskt betänkligt att dela upp dem på något sätt, säger Rajala.
Lauri Törnis militära bana i Finland har blivit en legend. Bland andra president Mauno Koivisto ingick i hans förband under andra världskriget, där Törni deltog i både finsk och tysk uniform.
I Finland lever ännu ett trettiotal veteraner som stred i hans förband under kriget, de så kallade Törnjägarna.
Lauri Törnis öde definitivt bekräftat
Lauri Törnis öde definitivt bekräftat
Från Hufvudstadsbladet (FNB):

- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
-
Martin Månsson
- Medlem
Enligt denna sidan så var han SS-Hauptsturmführer (15.4.1945)
Kapten i finska armen & Major i USAs arme.
http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1032
/Markus
Kapten i finska armen & Major i USAs arme.
http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1032
/Markus
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag läste något intressant på en amerikasnk sida men tyvärr har jag inte länken kvar.
Ryssarna erbjöd 3 miljoner finska mark för att dom skulle överlämmna Törni till Ryssland.
Hans grader:
03.09.1938 - soldat
01.03.1939 - Undersergeant
09.05.1940 - Fänrik
05.03.1942 - Löjtnant
27.08.1944 - Kapten
09.07.1944 - Blev han utdelad Mannerheim korset
Amerikanska medaljer han blev utdelad:
The Legion of Merit
The Distinguished Flying Cross
The Bronze Star
The Purple Heart (2st)
The Army Commendation Medal
Denna sidan är intressant med Törnis soldater.
http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1036
Jääkäri är vanlig menig om någon undrar.
/Markus
Ryssarna erbjöd 3 miljoner finska mark för att dom skulle överlämmna Törni till Ryssland.
Hans grader:
03.09.1938 - soldat
01.03.1939 - Undersergeant
09.05.1940 - Fänrik
05.03.1942 - Löjtnant
27.08.1944 - Kapten
09.07.1944 - Blev han utdelad Mannerheim korset
Amerikanska medaljer han blev utdelad:
The Legion of Merit
The Distinguished Flying Cross
The Bronze Star
The Purple Heart (2st)
The Army Commendation Medal
Denna sidan är intressant med Törnis soldater.
http://turuntori.com/kotisivut/?id=1014&sivu=1036
Jääkäri är vanlig menig om någon undrar.
/Markus
-
Kompanichefen
- Medlem
Du har inte varit i trapphuset på West Point, förstår jag.Martin Månsson skrev:Imponerande och hedrande att de fortsatt att leta i så många år. Angående Törnis tid i tysk tjänst så blev han SS-Untersturmführer. Intressant att USA låter en fd SS officer bli begravd med militära hedersbetygelser.
Martin
--
-
Martin Månsson
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Om jag inte minns fel så finns det en bok om den här mannen, nån som vet nått?
Sonderling
Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 13 gånger.
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Bingo!
A Soldier Under Three Flags: The Exploits of Special Forces Captain Larry A. Thorne
H. A., III Gill, Larry A. Thorne
Jag visste att jag läst recensionen på denna book och kände till mannen som Larry Thorne.
Sedan har jag för mig att han fick stå modell för col. Kurtz i Apocalyps now. Men på den punkten kan jag ha fel.
Hursom helst har det gått en massa rykten (typ Elvis lever) att han skulle levat med infödingsstammar i Indokina, tex.
Nåväl, nu får han tillsist vila i frid.
Sonderling
A Soldier Under Three Flags: The Exploits of Special Forces Captain Larry A. Thorne
H. A., III Gill, Larry A. Thorne
Jag visste att jag läst recensionen på denna book och kände till mannen som Larry Thorne.
Sedan har jag för mig att han fick stå modell för col. Kurtz i Apocalyps now. Men på den punkten kan jag ha fel.
Hursom helst har det gått en massa rykten (typ Elvis lever) att han skulle levat med infödingsstammar i Indokina, tex.
Nåväl, nu får han tillsist vila i frid.
Sonderling
-
Kompanichefen
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Nej det är faktiskt ingen skröna även om många tror det. Jag känner flera som blivit stoppade och fått ta vändande plan hem igen. En veteran jag känner väl (Norsk fd SS officer) blev nekad att byta flyg på Hawaii, de löste detta genom att han fick bege sig till andra sidan av terminalen där ett kanadensiskt flygbolag residerade och hemresan fick gå över Kanada, ett "nätt" omväg och extra kostnad för honom. Så sent som i våras blev en god vän portad när han skulle resa in i USA.Är det verkligen så? Skröna, eller ligger det någon sanning bakom?
Även England har gjort detsamma, hur det är nu vågar jag inte svara på. Flera officerare ur SS-Divisionen HJ blev stoppade vid gränsen och fick inte komma in i England.
Martin