Vilken var Rommels viktigaste seger

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
SS_Waffen
Ny medlem

Vilken var Rommels viktigaste seger

Inlägg av SS_Waffen » 23 maj 2003, 15:55

vilken var det enligt är och skriv varför

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 maj 2003, 16:09

jag tycker slaget om Tobruk
Kan även säga att ökenkriget kallades det sista ridderliga kriget. Pga att tyskarna inte begick så många övergrepp vilket till stor del beror på att verken SS eller Gestapo var med på det fälttåget

PK
Medlem

Inlägg av PK » 23 maj 2003, 16:15

Det kallas nog "det sista ridderliga kriget" för att Rommels Afrikakorps soldater tog väl hand om de fångar de tog, samt de allierade hade ju också en viss beundran för Rommel.. Det var inte för att W-SS inte var med o slogs, som det kallades det sista ridderliga kriget..

W-SS begick en del krigsförbrytelser, men om man skall mäta dem mot vad ryssarna gjorde så är det som om man skulle ställa Sveriges stadshustorn mot Empire State Building i New York..

/PK

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 23 maj 2003, 16:19

PK skrev: W-SS begick en del krigsförbrytelser, men om man skall mäta dem mot vad ryssarna gjorde så är det som om man skulle ställa Sveriges stadshustorn mot Empire State Building i New York..

/PK

''en del krigsförbrytelser''
Senast redigerad av 1 Marcus Svernvik, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 maj 2003, 16:20

PK skrev:Det kallas nog "det sista ridderliga kriget" för att Rommels Afrikakorps soldater tog väl hand om de fångar de tog, samt de allierade hade ju också en viss beundran för Rommel.. Det var inte för att W-SS inte var med o slogs, som det kallades det sista ridderliga kriget..

W-SS begick en del krigsförbrytelser, men om man skall mäta dem mot vad ryssarna gjorde så är det som om man skulle ställa Sveriges stadshustorn mot Empire State Building i New York..

/PK
Man kommer aldrig ifrån att SS var klart mycket våldsammare mott civila en vad den vanliga Tyska armen var. Så jag håller fast vid att det kriget var inte så våldsamt pga en stor del avsaknaden av SS

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 23 maj 2003, 16:23

TOBRUK

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 maj 2003, 16:40

Ja skulle vara så djärv och säga att det inte var i öknen. Inte ens på slgafältet . Utan istället att han lyckades övertyga så många om sin plan om hur man bäst skulle möta de allierade vid invasionen av Normandie. Om det inte varit för Rommels energi och insatser så hade de allierades invasion blivit mycket enklare.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 23 maj 2003, 16:44

Gröfaz skrev:Ja skulle vara så djärv och säga att det inte var i öknen. Inte ens på slgafältet . Utan istället att han lyckades övertyga så många om sin plan om hur man bäst skulle möta de allierade vid invasionen av Normandie. Om det inte varit för Rommels energi och insatser så hade de allierades invasion blivit mycket enklare.

/Martin
men det var ju ingen seger egentligen :?
Senast redigerad av 1 Marcus Svernvik, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 maj 2003, 17:14

I stort saknades det ju civila i stridsområdena också, det gjorde en del skillnad. Den största staden i området som trupper passerade igenom torde ha varti Benghazi med sina 30 000 invånare, och det förekom aldrig stadsstrider i staden heller.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 maj 2003, 19:21

Private Ryan skrev:
Gröfaz skrev:Ja skulle vara så djärv och säga att det inte var i öknen. Inte ens på slgafältet . Utan istället att han lyckades övertyga så många om sin plan om hur man bäst skulle möta de allierade vid invasionen av Normandie. Om det inte varit för Rommels energi och insatser så hade de allierades invasion blivit mycket enklare.

/Martin
Förvisso ingen sådan seger som jag antar att du menade från början men det finns väl olika slags segrar, diplomatiska, militära, personliga mm.
Om man ska utgå från vilken den största tjänsten som Rommel gjorde Tyskland så håller jag fast vid mitt påstående eller hans kontakt med attentastmännen mot Hitlers liv. Så han visade att det fanns de som motsatte sig Hitler. Om du nu tvunget vill veta en militär seger så tycker jag hans seger över italienarna i första världskriget.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 23 maj 2003, 19:23

Gröfaz skrev:
Private Ryan skrev:

/Martin
Förvisso ingen sådan seger som jag antar att du menade från början men det finns väl olika slags segrar, diplomatiska, militära, personliga mm.
Om man ska utgå från vilken den största tjänsten som Rommel gjorde Tyskland så håller jag fast vid mitt påstående eller hans kontakt med attentastmännen mot Hitlers liv. Så han visade att det fanns de som motsatte sig Hitler. Om du nu tvunget vill veta en militär seger så tycker jag hans seger över italienarna i första världskriget.

/Martin
Då håller jag med dej

Skriv svar