Den 29 juli 1940 inträffade en tågolycka i Riksgränsen, det var ett godståg som fattade eld och det var inne i ett snögalleri som det hände. Ingen person skadades verkar det som, men det var nära att lokpersonalen skulle strykas med. Men tidningsrubrikerna berättade hur det var; ”Godståg i tunnel i lågor, miljonbål vid Riksgränsen” skrev Dagens Nyheter och ”Jättebrasa vid Riksgränsen” skrev Norrlänska Socialdemokraten. Godståget drogs av elloken Oa 21-22 och på godståget fraktades det halm, bilar och andra varor, sju vagnar kunde räddas från lågorna.
Ni som inte vet hur Oa-lok ser ut, båda loken skrotades i Notviken efter branden.
https://www.svenska-lok.se/motor.php?s= ... Oa&typenr=
Vet inte om denna tågolycka har blivit bortglömd eller kom i skymundan av händelserna året efter när Krylbosmällen inträffade.
Stefan
Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
-
- Medlem
- Inlägg: 5136
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Re: Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
Ett tågsätt på väg till Narvik drabbades av en brand i riksgränsgalleriet den 29 juli 1940. Tåget hade 42 lastade godsvagnar och två personvagnar.
Elden uppstod sannolikt av ett överslag mellan kontaktledningen och en halmlastad vagn. Galleriet samt loket och 32 av vagnarna eldhärjades. De tolv sista vagnarna kunde föras undan tack vare ingripande av svensk militär personal.
15 av vagnarna var lastade med halm i pressade balar. Vagnarna var sannolikt lastade högre än den tillåtna lastprofilen på Malmbanan, som med hänsyn till tunnlar och snögallerier var 350 mm lägre än i Tyskland och andra SJ-linjer. Halmvagnarna hade kommit in i landet via Trelleborg F.
Källa: När kriget tog tåget, Jan Bergsten
Elden uppstod sannolikt av ett överslag mellan kontaktledningen och en halmlastad vagn. Galleriet samt loket och 32 av vagnarna eldhärjades. De tolv sista vagnarna kunde föras undan tack vare ingripande av svensk militär personal.
15 av vagnarna var lastade med halm i pressade balar. Vagnarna var sannolikt lastade högre än den tillåtna lastprofilen på Malmbanan, som med hänsyn till tunnlar och snögallerier var 350 mm lägre än i Tyskland och andra SJ-linjer. Halmvagnarna hade kommit in i landet via Trelleborg F.
Källa: När kriget tog tåget, Jan Bergsten
__________________________________
MVH
MVH
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
Då råder det olika uppgifter i olika källor, jag använde av Kenneth Landgrens bok ”Sveriges olyckor och olyckshändelser”, i hans nämnda artiklar från olika tidningar var antingen det 32 eller 37 vagnar. Två Oa-lok körde godståget och vilka typer av godsvagnar försöker jag ta reda på, någonting som slog mig om det var G-vagnen eller någon av dess varianter som t ex Ge, Gf eller Gk som halmen fraktades i men eftersom det var ihoppressat halm i balar så kunde de räcka med O-vagnar (flertalet blev ombyggda till det från I- och NN- vagnar under mellankrigstiden.
Stefan
Stefan
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30262
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
Vänligen förklara vad det är för typ av vagnar vi pratar om. Flakvagnar, täckta godsvagnar eller vad?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5136
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Re: Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
"Vagnarna var sannolikt lastade högre än den tillåtna lastprofilen på Malmbanan"
Gissar på öppna vagnar utan tak.
__________________________________
MVH
MVH
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12154
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Tågolyckan i Riksgränsen 1940, i skuggan…
Endast huvudlitteran
G-vagnar= Täckta vagnar
NN- och O-vagnar: Öppna vagnar med stolpar på sidorna.
Det är någon av dessa vagnar som jag misstänkte som användes.
O-vagnen med dess underlittera byggdes om från många vagnar inom N-vagnar och även I-vagnar under mellankrigstiden. Det var också nya O-vagnar som byggdes men det var under 1950-talet och därmed var dessa vagnar inte aktuella 1940 när tågbranden vid Riksgränsen inträffade. O-vagnen blev en öppen vagn med lämmar som kunde fällas både inåt och utåt. Lämmarna var på 800 mm höga medan gavlarna var 1200 mm höga.
Stefan
G-vagnar= Täckta vagnar
NN- och O-vagnar: Öppna vagnar med stolpar på sidorna.
Det är någon av dessa vagnar som jag misstänkte som användes.
O-vagnen med dess underlittera byggdes om från många vagnar inom N-vagnar och även I-vagnar under mellankrigstiden. Det var också nya O-vagnar som byggdes men det var under 1950-talet och därmed var dessa vagnar inte aktuella 1940 när tågbranden vid Riksgränsen inträffade. O-vagnen blev en öppen vagn med lämmar som kunde fällas både inåt och utåt. Lämmarna var på 800 mm höga medan gavlarna var 1200 mm höga.
Stefan