hitler i allmenhet

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 maj 2003, 17:56

Han fastnade väl i sina egna ideal att den tyska soldaten var starkare än alla andra och sa till dem att tex hålla stånd mot fienden när retirering var enda alternativet för att kunna omgruppera och samla sig.
Precis, något som gick emot Guderians tanke om det rörliga kriget, där man ska skulle retriera när det var uppenbart att man inte kunde försvar området, och i stället dra sig tillbacka och slå till när man har vilat ut, fått nya vapen ect. Men helt fel var det inte vid vissa tidpunkter, ibland band också dom omringade trupperna fler ryska armér som istället hade kunnats användas mot fronten.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 20 maj 2003, 18:19

Med tanke vilken karisma Hitler hadde så kunde han nog bli bra damsugarförsäljare/telefonförsäljare..... :)

Men man kan undra vad som hänt om Hitler skulle kommit in på den konstakademin han sökte till. Kankse han skulle bli känd som en av de "klassiska" 30-tals målarna.

Volothamp Geddarm
Ny medlem

Inlägg av Volothamp Geddarm » 20 maj 2003, 20:08

Jag förstår inte riktigt hur man kan påstå att Hitler var ointelligent. För att lyckas ta över ett land, och övertyga dess befolkning om att det man gör är rätt, krävs väl en hel del intelligens och taktiskt tänkande? Hitler var ett slugt, intelligent och beräknande monster.
Och vad gäller den sjukliga besattheten av världsherravälde och den agressiva krigsföringen så tycker jag inte riktigt att det hör hit.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 maj 2003, 20:16

Ja jag skulle nog snarare beskriva Hitler som ett sjukt geni.....

(Neutral) svensk
Ny medlem

Inlägg av (Neutral) svensk » 20 maj 2003, 20:17

tack för ett jätte bra svar anno

mvh/jocke

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 20 maj 2003, 20:25

Har läst.. ska försöka ta reda på boken.. en bok om rättegångarna iallafall.. att de åtalade fick göra genomgående iq tester.. och man fick fram att så gott som alla hade över ett normalt iq.

Mycke riktigt som någon annan sa fick Göring bäst av alla och det resultatet skulle vara riktigt bra.

Ska slå lite i böckerna så får jag se om jag hittar källan..

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Re: hitler i allmenhet

Inlägg av Jonteman » 20 maj 2003, 23:28

Hitler skrev:
(Neutral) svensk skrev:Hitler var ju mycket intelligent och om han inte hade blivit makt galen och totalt hänsynlös mot fångarna (judarna) hade han kanske blivit nåt

vad hade han blivit målare snickare???

mvh/jocke

diskutera om detta tack
Trevligt, trevligt att du beskriver mig som mycket intelligent. Maktgalen, jag, knappast!
Och något hat mot judar hyser jag ej! :P

p.s: bara ett skämt, kanske inte så passande....
Ja, döper man sig till Hitler kanske man inte riktigt är ute för att bli tagen seriöst :wink:

Skriv svar