Resor och post under avspärrningen
-
- Medlem
Resor och post under avspärrningen
Hur gick resor och posttransporter till mellan Sverige och västvärlden efter att Sverige blivit avspärrat, Petsamotafiken var slut och USA kommit ned i kriget? Kurirflyg fanns ju, gällde dessa resor enbart enstaka diplomater och någon prominent person (Niels Bohr t.ex.)? Jag har hört i familjen att paket med kaffe och annat kom från USA-släktingar. Hur nådde postpaketen Sverige, via kurirflygen? Jag har sett ett "svenskt" exemplar av the Times från 1943, i miniformat och tryckt på ytterst tunt papper, anpassat för flygtransport ser det ut att vara.Tog lejdbåtarna med sig passagerare och post?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Resor och post under avspärrningen
En bra fråga med stort svar! Jag rekommenderar boken "Kurirflyg" av Nilsson/Sandberg, ISBN 91-88238-16-4, kom ut redan 1994, men kanske du hittar den i biblioteket...
Men, så att du har något...så hämtar jag lite information ur just den boken:
"Kurirflygningarna på sträcka 1630 till Skottland pågick (med vissa uppehåll) under tiden februari 1942 till april 1945"
"Under hela perioden utfördes 209 flygningar, det vill säga dubbelturer, eller 418 "crossings"..."
"I början var avsikten att endast svenska medborgare skulle få utnyttja flyglinjen, men snart vidgades kretsen till diplomater och andra medlemmar av främmande beskickningar...efter hand gavs möjlighet för flera kategorier resenärer...fartygsbesättningar...och flyktingar, främst från Norge och Polen."
LAST:
"Transport mellan Sverige och Skottland: 333 428 kg - fördelat på 107 815 kg ut och 225, 613 kg hem."
Man fraktade sådant som var bristvaror i respektive land...men inte frukt, kaffe, te, kakao, kryddor samt tobaksvaror."
"Den helt dominerande varan i ABAs hemvändande flygplan var textilier, främst ylletyger i stora balar...samt skinn."
"Dessutom film som importerades i olika former. Mediciner, färger, kemikalier etc."
"Den helt övervägande delen av utgående frakt var kullager.(även om det mesta gick per lejdbåt - min kommentar)"
"Den mest inkomstbringande lasten var posten. Totalt fraktades 51 995 kg post varav 12 081 kg diplomatpost."
Så, paketet med kaffet till familjen kom nog med lejdbåt...
Till slut, två brev från min samling, som kom med "Stockholm Bag" flyget 1943 och 1944...
Hans K
Men, så att du har något...så hämtar jag lite information ur just den boken:
"Kurirflygningarna på sträcka 1630 till Skottland pågick (med vissa uppehåll) under tiden februari 1942 till april 1945"
"Under hela perioden utfördes 209 flygningar, det vill säga dubbelturer, eller 418 "crossings"..."
"I början var avsikten att endast svenska medborgare skulle få utnyttja flyglinjen, men snart vidgades kretsen till diplomater och andra medlemmar av främmande beskickningar...efter hand gavs möjlighet för flera kategorier resenärer...fartygsbesättningar...och flyktingar, främst från Norge och Polen."
LAST:
"Transport mellan Sverige och Skottland: 333 428 kg - fördelat på 107 815 kg ut och 225, 613 kg hem."
Man fraktade sådant som var bristvaror i respektive land...men inte frukt, kaffe, te, kakao, kryddor samt tobaksvaror."
"Den helt dominerande varan i ABAs hemvändande flygplan var textilier, främst ylletyger i stora balar...samt skinn."
"Dessutom film som importerades i olika former. Mediciner, färger, kemikalier etc."
"Den helt övervägande delen av utgående frakt var kullager.(även om det mesta gick per lejdbåt - min kommentar)"
"Den mest inkomstbringande lasten var posten. Totalt fraktades 51 995 kg post varav 12 081 kg diplomatpost."
Så, paketet med kaffet till familjen kom nog med lejdbåt...
Till slut, två brev från min samling, som kom med "Stockholm Bag" flyget 1943 och 1944...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Hrmmm - crnagora, hoppas vår information tacksamt togs emot!?
Hans K
Hans K
-
- Medlem
Tack, intressant att få veta, det verkar alltså som att det fanns organiserat lite fler och något bättre transportmöjligheter än jag trodde.
Jag läste nyligen om kabinettssekreteraren Bohemans USA-resa 1943, en krånglig och inte ofarlig flygresa på omvägar, där han tidvis var "försvunnen", utanför UDs synfält.
Jag läste nyligen om kabinettssekreteraren Bohemans USA-resa 1943, en krånglig och inte ofarlig flygresa på omvägar, där han tidvis var "försvunnen", utanför UDs synfält.