Gräns Norge/Sverige under andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
adl
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2005, 22:49

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av adl » 3 maj 2022, 21:56

Hans skrev:
11 maj 2021, 10:43
1. Sverigebilden, noterar varningen om vänstertrafik och undrar om 21 V är den 21 maj? Det är mycket snö. En snabbtrål gör att jag misstänker att Sandviken är https://www.google.com/maps/place/SANDV ... 16.2181949
De byggnader som syns stämmer hyfsat med de som står där nu. Dock gick ingen väg dit 1942, säkert gick det att ta sig med häst från Norge, även om det nog var en strapats på vinterföret. Den färden skulle antagligen inneburit paus i Statens Vilstuga, som två år senare blev en av baserna i Operation Sepals. Svindlande tanke :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Hans » 4 maj 2022, 07:29

adl skrev:
3 maj 2022, 21:56
Hans skrev:
11 maj 2021, 10:43
1. Sverigebilden, noterar varningen om vänstertrafik och undrar om 21 V är den 21 maj? Det är mycket snö. En snabbtrål gör att jag misstänker att Sandviken är https://www.google.com/maps/place/SANDV ... 16.2181949
De byggnader som syns stämmer hyfsat med de som står där nu. Dock gick ingen väg dit 1942, säkert gick det att ta sig med häst från Norge, även om det nog var en strapats på vinterföret. Den färden skulle antagligen inneburit paus i Statens Vilstuga, som två år senare blev en av baserna i Operation Sepals. Svindlande tanke :-)
Jag tror inte jag sagt välkommen till dig, välkommen hit. Vilken koppling har du till trakterna?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gränsstenen 272

Inlägg av sveahk » 4 maj 2022, 13:51

Hjärtligt tack adl för ditt bidrag...ditt hemmaområde?

--------------------------
Eftersom det är en ny sida i tråden så tar vi Per Olow Anderssons levnadsbeskrivning igen.
sveahk skrev:
3 maj 2022, 15:32

"Per-Olow Anderson var en svensk fotograf som numera är nära nog bortglömd. Han var på sin tid känd över stora delar av världen, men mindre så i hemlandet. Kanske därför att det var världen som var hans arbetsfält, medan hemlandet mest fungerade som en plats för korta besök mellan fotouppdragen.
P-O, som han kallades i den närmaste kretsen, föddes 1921 i Stockholm. Berättelsen om hans liv är så innehållsrik att den knappt går att begripa. Redan som sextonåring åkte han till Spanien för att dokumentera inbördeskriget där. Några år senare åkte han med några av de svenska spanienfrivilliga till Norge för att delta i den norska motståndsrörelsen. Han greps av tyskarna och hölls fängslad i Grini innan han flyttades till koncentrationslägret Dachau. Där tillbringade han ett halvår innan han frigavs i en fångutväxling.
Under tiden i Norge hade han fått kontakt med det brittiska flygvapnet, som anställde honom som fotograf och utbildade honom till pilot. Under ett flyguppdrag blev hans plan träffat och Anderson hamnade svårt skadad på sjukhus i England. Därmed var det slut på flygarkarriären.
Men Per-Olow Anderson fortsatte sina resor till världens olika krigshärdar. Han var med om anfallet mot Pearl Harbor 1941, och tre år senare var han med vid landstigningen i Normandie 1944. Där mötte han återigen Robert Capa som han hade lärt känna under spanska inbördeskriget. När Capa dödades av en mina i Indokina 1954 var Anderson vid hans sida.
Under 50-talet började Anderson arbeta i Mellanöstern, framförallt i Egypten. Han blev nära vän med Nasser och kom också i kontakt med den palestinska frihetskampen efter staten Israels bildande 1948. 1956 var han i Gaza och dokumenterade flyktingarnas eländiga tillvaro där. Det resulterade i fotoboken ”They are human too…” som gavs ut i USA 1957. I Egypten följde han också byggandet av den gigantiska Assuandammen och flytten av Abu Simbel-templet under mitten av 60-talet.
Men Per-Olow Andersson hade också andra strängar på sin lyra. Under 50- och 60-talen arbetade han som fotograf för filmbolag som United Artists, Paramount Pictures och Sandrews. Han dokumenterade inspelningen av en lång rad storfilmer, exempelvis Krig och fred, Alexander den store och Sommarens dårskap. I hans efterlämnade bildskatt finns unika bilder av skådespelare som Katherine Hepburn, Audrey Hepburn, Henry Fonda, Richard Burton, Sophia Loren, Humphrey Bogart m.fl.
Bland de svenska filmer han följde inspelningen av finns bland andra Käre John, Svarta palmkronor, Bokhandlaren som slutade bada och Ministern.
Anderson avled 1989 men hans omfattande bildsamling finns bevarad.
"

Den svenska gränsstenen 272 ser i dag ut så här...
1920px-BorderPost272_-_Norway_and_Sweden.jpg

Den stenen dyker upp i fem tyska dokument från andra världskriget som jag faktiskt hittade av en ren slump i Militärarkivet i Freiburg.

Det första kommer från 199.Inf.Division, från deras Ic-Abt.(Underrättelsetjänsten), skickas den 2.9.1942 till
"Höheres Kommando LXXI"
IMG_5537.jpeg

Min översättning:
"Betr: Spaningstrupp genom Sördalen till den svenska gränsen 26-27.8.42

Spaningstruppen tillhörig Cykelskvadron 199 hittade i ett hål i gränsstenen 272 en skrivelse från Per Olow
A n d e r s s o n, fotograf vid "Stockholms Tidningen", med en uppmaning till alla, som kommer förbi vid gränsstenen 272, att skriva sina namn med adress och datum i listan.

Mellan juli 42 och till slutet av augusti finns det 80 anteckningar med namn, yrke, adress och datum. Däribland också svenska soldater. Vissa namn går inte att läsa.

På samma ställe hittades en plåtask, däri ett meddelande från samma svensk med uppmaning till alla som hittar meddelandet att skicka ett kort.

Originalskrifterna har tillställts Abwehrfilialen i Tromsö, avskrifterna bifogas.

Für das Divisionskommando - der erste Generalstabsoffizier
"

Sördalen ser i dag ut så här
View_to_Riehppecohkka,_Jalgesvárri_and_Sørdalen_from_Abisko,_Norrbotten,_Sweden,_2015_April.jpg

I morgon kommer vi att se vad Per Olow Andersson skrev...

Forts.

adl
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 augusti 2005, 22:49

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av adl » 4 maj 2022, 22:21

En oerhört fascinerande tråd!
Hans skrev:
4 maj 2022, 07:29
Jag tror inte jag sagt välkommen till dig, välkommen hit. Vilken koppling har du till trakterna?
Tack Hans!
sveahk skrev:
4 maj 2022, 13:51
Hjärtligt tack adl för ditt bidrag...ditt hemmaområde?
Så lite så!

Jag tillbringade en hel del tid häromkring förr i tiden.

Området är tillgängligt och fantastiskt fint, både norr och söder om RV95. Dessutom inte speciellt populärt så det går att finna avskildhet. Bor tyvärr inte längre i Arjeplog så numera blir besöken mer utspridda, men passerade faktiskt Sandvikens Fjällgård (som fortfarande är en aktiv turismanläggning) på snöskoter i slutet av mars.
Närheten till gränsen mot Norge och den gamla gruvan i Nasafjäll gör att det finns mycket historia häromkring, bara en mil VSV gick Preben von Ahnen med sin dansk-norska här när han angrep Nasa silvergruva och tillhörande strukturer. Sen passerade nog både det ena och andra över gränsen mot Norge under kriget. Sen är det förstås gammal kulturmark, renskötsel har pågått länge här.

När jag nu antagligen redan passerat gränsen för en utsvävningsrelaterad tillsägelse så är det lika bra att tänja lite extra och bifoga en bild på SEPAL III "Truls"! :D
vilstugan-2019-al-01.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Hans » 5 maj 2022, 08:58

Tack för berättelsen, Arjeplog har jag faktiskt varit i förra årtusendet. Måste ha varit under min tid i Hären, vill minnas att det var litet och låg fint.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Hans » 5 maj 2022, 09:02

adl skrev:
4 maj 2022, 22:21
När jag nu antagligen redan passerat gränsen för en utsvävningsrelaterad tillsägelse så är det lika bra att tänja lite extra och bifoga en bild på SEPAL III "Truls"!
Jag tror inte att det meriterar en tillsägelse utan utsvävningar som är informativa och intressanta får nog snarare hejarop. Heja!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gränsstenen 272

Inlägg av sveahk » 5 maj 2022, 17:03

Adl - som jag har sagt i andra sammanhang...bidrag, nya sidospår är alltid hjärtligt välkomna i mina trådar, jodå! Annars, kanske en egen SEPAL-tråd...?

-------------------------------------------

Tyskarna har alltså sommaren 1942 varit där i norr vid den svenska gränsstenen 272, hittat ett par på svenska avfattade meddelanden av den svenske journalisten Per Olow Andersson, och lämnat in dem till tyska Abwehr i Tromsö. Där de översattes.

De svenska originalen är med största säkerhet förlorade, förintade, i vilket fall försvunna. Men som tur är, de tyska översättningarna bevaras. Kläms in med tysk grundlighet i pärmarna tillhöriga 199. Inf.Division Abt. Ic...och skickas hem till Tyskland. Undersöks, bedöms...och arkiveras.

Direkt efter krigslutet tar de båten till USA, tillsammans med miljoner andra dokument som tyskarna inte hann att förstöra under de sista krigsmånaderna. I Amerika undersöks de, bedöms...och arkiveras - för att tio år senare ta vägen tillbaka till Västtyskland. "Våra" dokument hamnar i Freiburg/Brsg - och ytterligare ett femtiotal år senare hittar en nyfiken svensk de åldersstigna pappren, skört gulnade men fullt läsdugliga.

Gör en lite lycklig och glad - att hitta dokument, som aldrig eller ytterst sällan lästs av andra, och mig veterligen aldrig blivit uppvisade för den s.k. intresserade allmänheten!

Alltså, vidare i texten, först meddelandet skrivet av Per Olow Andersson den 25 maj 1940...
IMG_5535.jpeg

Här min översättning:

"Jag, Per Olow A n d e r s s o n, fotograf "vid Stockholms Tidningen" gick denna väg under det tysk-norska kriget med Bardu som mål. Jag gick under snösmältningen så det var en besvärlig resa. Jag vore tacksam om de, som hittar denna skrivelse, kunde skicka mig ett kort.

Per-Olow Andersson
Kungsgatan 60
Stockholm
"

Lite kortfattat, man har lätt ett par frågor...!?

Som till en viss del blir besvarade två år senare. P O Andersson skriver ytterligare ett meddelande, denna gång längre. Den här gången gör han själv inte "den besvärliga resan" upp till gränsen, nej, han överlåter det åt en inkallad svensk soldat som tydligen gör gränstjänst i området. Som lägger skrivelsen på samma plats - vid gränssten 272.

...och som vid sommarens slut hittas av tyskarna.
IMG_5536.jpeg

"Gränssten Nr. 272.

Undertecknad som kom förbi här för första gången i maj 1940 under det tysk-norska kriget -- den gången på väg till de engelska/norska/franska styrkorna runtom Narvik, för att ta journalfilmer för PARAMOUNT, och fotografera för tidningarna "Se", "Life" och "Picture Post" -- vore tacksam om besökare vid gränssten 272, och som hittar denna skrivelse, vänligen här kunde skriva sina namn och adress med datum. Det kunde t.ex. vara av stort intresse för turistföreningen att med ett antal namn kunna införliva denna skrivelse i sin samling.

De, som under vintern vill över till Söremo i Norge, kan jag absolut inte rekommendera att följa stranden vid floden, då det betyder stora faror och problem. Själv behövde jag 18 timmar med att klättra, krypa och plaska(i vattnet), innan jag kom fram till den första gården på den norska sidan. Däremot kan jag rekommendera vägen över berget norr om floden, som är den lättaste och mest angenäma. Ändå är det för den som vill ha motion med medföljande starka ansträngningar, angenämt att följa floden fram till Söremo.

Skulle jag någon gång få brev från de många som kommer förbi här, tar jag inte illa upp, nej, med stor glädje ser jag fram emot det brevet.

Denna skrivelse har lagts in här av en inkallad, som vänligen hade svarat på min skrivelse, som jag lade in här i maj 1940.

Den som först hittar denna skrivelse efter 24 juni 1945, var snäll och skicka den till min adress.

Stockholm, midsommar ofridsåret 1942

Per Olow Andersson

per-olow andersson-aller
Berzelii Park 9
Stockholm
"

Några frågor får ett någorlunda svar - t.ex. vad han "gjorde" i Norge i maj 1940 - andra uppstår, främst då "Den som först hittar denna skrivelse efter 24 juni 1945, var snäll och skicka den till min adress."
Vadå! Var han synsk? En som såg genom tiderna...? Eller finns det enkelt svar...?

Kommentarer är välkomna.

Två dokument om "gränssten 272" återstår - kommer...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gränsstenen 272

Inlägg av sveahk » 10 maj 2022, 15:01

Ok - kanske kommentarerna kommer nu...här kommer det fjärde och femte tyska dokumentet, som berör gränssten 272...

Nu rör det sig inte längre om P O Andersson äventyrliga skrivelser, som 1942 hittades vid den svensk/norska gränsen här i norr. Nej, ett år senare under våren 1943 är "Aufklärungsschwadron 199" återigen vid den svenska gränsstenen, och träffar på svenska soldater...och lämnar rapport...
IMG_5534.jpeg

Igen, min översättning:

"Aufklärungsschwadron 199 8.5.1943

Till 199. Infanterie-Division, Abt. 1c

Betr: Rapport över kontakt med Sverige/svenskar.
Bilaga: 1 skiss

Den 29.4.43 träffade spaningstruppen, som var insatt att övervaka gränsavsnittet i Sördal, med en svensk patrull vid gränssten 272. Följande rapport presenterar härvid sammanträffandet med svenskarna.

Spaningstruppen bestående av 1 Uffz. och 6 man uppnådde fram emot 12.50 den svenska gränsen och befann sig vid Gränssten 272, när kort efter klockan ett en svensk patrull med 4 man närmade sig från bunkern. Båda grupperna hälsade och pratade under en viss tid. På norska gick det någorlunda bra, men tyska förstod de dåligt. Svenskarna tillhörde infanteriet. På epåletterna var numret 21 i silver, på byxsömmen en blå rand ungefär 2 cm bred, samma rand runt om ärmen. Utrustningen bestod av en kort karabiner med laddningsenheter för fem patroner ( ...att införas med "Ladestreifen" som vid den tyska karabinern), och 75 skott ammunition i patronväskan.

Svenskarnas genomsnittsålder var 22 år. De berättade att de kom från Mellansverige. På frågan om de från sin insatsort kunde åka på permis, sa de att de åkte en gång nästan varje månad, järnvägsstationen låg ungefär 3 mil bort. Vidare berättade de att i baracken bakom bunkern låg ungefär 100 man, och i bunkern befann sig 1 Sergeant och 32 man. På söndagarna var det dans i byn. De frågade om inte spaningstruppen hade snaps (för svenskarna), vilket förnekades. Då skulle spaningstruppen dock komma tillbaka nästa dag vid samma tid och ta med snaps. En av svenskarna sa till spaningstruppens ledare, att om han tog med snaps kunde han komma över till dansen, och när denne svarade, han kunde väl inte komma över på den svenska sidan i uniform, sade svensken, han skulle säkert fixa en svensk uniform till honom. Men de andra svenskarna var uppenbarligen emot detta företag.

Efter en viss tid skildes de båda grupperna åt, efter att ha tagit avsked.

Undertecknat av en Oberleutnant Görner"

På grund av vad de själva såg, och vad svenskarna sa, gjorde den tyska patrullen dessutom en kartskiss av det närmaste svenska gränsområdet:
IMG_5533.jpeg

Detta hände alltså nästan fyra år efter andra världskrigets början, och tre år efter det tyska överfallet i Norge. På tidigare foton här i tråden har vi sett hur svenska och tyska soldater träffas vid olika gränsavsnitt, tagit lite minnesbilder som vi ser - men här, i den ovanstående rapporten, läser vi vad som rapporterades till tyska Abwehr. Svenska soldater vid gränsen frågades ut och gav tydligen beredvilligt svar på det de visste...

Något gul/blåögt kan man tycka!

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av Femtiotrean » 10 maj 2022, 18:10

Vr det månne en tysk soldat som hade lärt sig norska i Norge? Eller en tyskvänlig norsk som tjänstegjorde som tolk?

Men det är ju också helt möjligt att det fanns tillräckligt med tyskar som hade studerat norska oh skandinavisk litteratur eller dylikt i Tyskland?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av sveahk » 10 maj 2022, 21:45

Förmodar väl att efter tre års ockupation så var det säkert en och annan tysk soldat som lärt sig tillräckligt av det norska språket för att i enkelhetens namn göra sig förstådd inte bara vid den svenska gränsen...!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av sveahk » 11 maj 2022, 14:53

Möjligtvis kunde tyskarna inte så mycket norska...då nyttade säkert en av Wehrmacht norska Sprachführer (...kunde också användas i Danmark...som det står!)
sprachführer.jpg

för att hjälpa till i kniffliga situationer med den obstinata norska allmänheten...
befäl.jpg

...eller vid gränsen med beredvilligt informationsgivande svenska soldater?!
patrull.jpg
patrull2.jpg


Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Gräns Norge/Sverige 1942

Inlägg av sveahk » 8 augusti 2022, 16:56

Skrev det här redan 2007 i Skalman...
viewtopic.php?f=6&t=29567
...tyvärr utan bild, men tänkte den passade in i den här tråden..."vollständigkeitshalber" 8-) ...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Norsk-Svensk gränsbild 2 VK

Inlägg av sveahk » 9 augusti 2022, 11:59

Lite utanför ämnet, men...

På min fråga(se ovan), då 2007, fick jag ett ansenligt antal svar och kommentarer, vilket kändes bra. När jag kollar namnen på de som svarade känner jag bara igen en som efter mitt bedömande fortfarande är aktiv, just det, sonderling - tack för dina inlägg, alltid trevliga att läsa!

Men vad hände med de andra? Fortfarande i Skalman - eller...?

Belisarius
Urban
(Sonderling)
Fältmarskalken
PanzerIV
Magnus Lindström
Krusse
Wooster
G:son

Någon som vet?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Norsk-Svensk gränsbild 15.4.40

Inlägg av sveahk » 16 september 2022, 15:50

Kanske någon här kan lura ut var den här bilden togs...någonstans vid norsk-svenska gränsen under kriget...
fram.jpg
bak.jpg

På baksidan står det överst "..bugten". Andra bokstäven kanske är ett "m", men den första? "A" eller "U"...?

Mvh Hans K

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Norsk-Svensk gränsbild 15.4.40

Inlägg av adlercreutz » 16 september 2022, 16:29

Kan det vara Umbukta som avses? Vid E12 nordväst om Hemavan. Vy från Google med riktning Sverige, det skulle kunna vara samma sluttning till vänster som syns i bilden från kriget, men med en lite annan vinkel.

Bild

Skriv svar