Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 juli 2021, 21:19

Vad är det för militärer? Vilka uniformer?

Landet kan inte vara speciellt krigsdrabbat, De civila är relativt unga. Läs; männen i vapenför ålder är inte inkallade, inte allihopa iaf.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av masase » 1 augusti 2021, 01:19

Lägervakter?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 augusti 2021, 06:51

Det är staden som är inte speciellt krigsdrabbad; om jag inte har fel har den inte blivit bombad. Männen i vapenför ålder är inkallade, landet är ju i krig, och står vid fronten.

Ingen av människorna är civil, utom den unge fotografen förstås:
uppepåtaket.jpg

Här har vi en bild tagen utanför stängslet som jag antar masase la märke till:
finhoj.jpg
finhoj.jpg (69.77 KiB) Visad 317 gånger
Men han är inte heller lägervakt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 1 augusti 2021, 09:15

Tänker mig en mellanstor stad i ett nordiskt land (i krig). Därmed kanske jag har ringat in Finland? Eftersom man ser en byggnad med skylten Grand så kan jag googla att Tammerfors kan vara staden? Tunnorna kan ha med tjärindustri att göra och det fanns väl många städer som hade sådan, fast kanske mer vid kusten...

Eller också gick jag vilse redan i början? :)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 augusti 2021, 10:43

Staden är inte lika stor som Tammerfors och hotellen som var nybyggt (1939) är inte lika stor den heller som hotel Tammer. (Jag tror att hotellen blev Grand Hotel Tammer efter kriget.)
funkis.jpg
funkis.jpg (44.9 KiB) Visad 299 gånger
Men du är i rätt land och det lönar sig att fortsätta sökningen mer vid kusten...
småstaden.png
småstaden.png (295.71 KiB) Visad 299 gånger

Det cyklades i vintertid också:
vintern4142.jpg
vintern4142.jpg (73.2 KiB) Visad 299 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 1 augusti 2021, 18:06

Tjärindustrin spårar jag till Kajanaland men som tyvärr inte ligger vid kusten. Men även kuststäderna i Österbotten omfattades och även UIeåborg som dock är nästan lika stort som Tammerfors. På näst sista bilden ser man frågestadens järnvägsstation och sådana tenderar att se likadana ut över tid. Testade att googla Karleby tillsammans med järnvägsstation - och vips dök samma station som på bilden upp? :)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 augusti 2021, 21:14

Nu har vi hittat staden som hette Kokkola på finska och Gamlakarleby på svenska:
Staden hette på svenska Gamlakarleby till 1 januari 1977, då staden Gamlakarleby sammanslogs med den omgivande landskommunen, Karleby kommun, finska Kaarlela. Staden tog då landskommunens svenska namn till sitt svenska namn, efter mycket diskussion.
Kvarstår frågan om vad det är för människor vi ser. Jag kan berätta att det fanns inget krigsfångeläger i staden.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 2 augusti 2021, 08:18

Något evakuerat frändefolk, kväner?

Kommer inte längre.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Esa K » 2 augusti 2021, 11:59

I Kokkola/Gamlakarleby fanns en av finska flygvapnets depåer, men även en krut/ammunutionsfabrik, så de civiklädda antar jag jobbade på endera...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 augusti 2021, 14:07

Det fanns ytterligare en militär inrättning i staden. Den var en av (om jag minns rätt) över 70 som nästan alla var numrerade. Men ändå av en specielt sort.

Amund har rätt i att det är inte finnar eller finländare vi ser.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Esa K » 2 augusti 2021, 20:40

Ja men då, då är det sovjetmedborgare som hamnat i krigsfångenskap och befinner sig på det krigsfångesjukhus som fanns i staden ifråga.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 3 augusti 2021, 06:34

Bild

Javisst! Det 28. krigssjukhuset som alltså var ett krigsfångesjukhus inrättades i juni 1941. Det fanns flera avdelningar i skolor och föreningshus och kapacitet för nästan tusen patienter.
Päämajan lääkintäosaston käskystä perustettiin Kokkolaan sotavankeja varten sotasairaala, jonka tiloiksi määrättiin viisi koulurakennusta ja kaksi työväentaloa. Lisäksi varattiin tilat esikunnalle, keskusvarastolle, pesulalle, apteekille ja muille tarvittaville tiloille. Potilaspaikkoja perustettiin noin tuhannelle potilaalle.
Leo Berkovits var ordonnans eller springpojke och tog bilder med kameran han fått av sin far.

Läkare och sköterskor som själva var krigsfångar arbetade i sjukhuset. Krigsfångar utnyttjades också för annan arbete för sjukhuset. Jämfört med eländet i många krigsfängelägren speciellt 1941-42 var livet rent lyxigt och Gamlakarleby ett paradis. Den fanns förstås stängsel och ett vaktkompani.

Det bör utpekas att - som man kanske ser i bilderna - att krigsfångepersonalen bestod nästan eksklusivt av andra nationaliter än ryssar. Det fanns ju en "policy of preferential treatment".


Esa K har frågan!

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Esa K » 3 augusti 2021, 21:38

Tackar tackar Femtiotrean. Då staden ifråga, Gamlakarleby/Kokkola, ligger mig nära i hjärta och gener sen generationer, bokstavligen, så skulle tittat noggrannare på din sista bild innan jag svarade första gången så hade det blivit rätt från mitt håll på en gång, hade glömt, för stunden, krigsfångesjukhuset. Nå, tack än en gång, och nu ny fråga då:

Av allt konstigt, udda, bisarrt, oväntat, med mera, som hände under världshistoriens mest komplicerade och mångfacetterade krig, kort WW II, så är min personliga favorit den märkliga flygbombningskampanj som pågick från 18 juli till 25 september 1940. Frågan är: vad var målet för räderna, och vem utförde dom?

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 4 augusti 2021, 12:00

Är det det italienska deltagandet i slaget om Storbritannien som vi tänker på?

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Esa K » 4 augusti 2021, 12:54

Inte italienarna i slaget om Storbritanien, utan något, i mitt tycke, ännu mer udda. Men Italien nära på så vis att vi skall söka oss mot Medelhavet...

mvh

Esa K

Skriv svar