Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 10 januari 2021, 17:14

Tackar, StefanZ. :)

Jag är en av få i ett litet neutralt land. Dock är jag en av de absolut bästa, som genomgått en stenhård utbildning och placerat mig i absolut topp. Jag använder föråldrad utrustning från ett annat litet neutralt land och genomför en stor bravad, som anses världsförst, vilket ger stort genomslag i världspressen, hungrig på nyheter då det inte händer mycket annorstädes. En indisk tidning spekulerar i om jag använder brittisk utrustning (som mitt land fått i mycket små mängder), och en av dess läsare skriver och frågar - och får faktiskt svar, på knagglig men acceptabel engelska - där jag bekräftar att jag använder det lilla neutrala landets utrustning.

Vem är jag, vad är bravaden, när händer den och vilken är utrustningen jag använder?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 januari 2021, 19:48

Jag tänker direkt på filmen 7 år i Tibet, med Brad Pitt som den sympatiske tyske [österrikaren Harrer] bergsbestigaren, som hamnat i Tibet efter (flykt från sovjetisk fångenskap?) dit han kom efter stora strapatser och med mycket enkla medel, och kommit att bli informell rådgivare åt därvarande härskarna.
Däremot jag inte klart för mig (än) anknytningen till en del andra finesser som du nämner.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 10 januari 2021, 22:07

Det är tyvärr fel, även om tanken om höga höjder faktiskt nosar på lite värme. :) Längre västerut och längre norrut.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 12 januari 2021, 16:25

Som en ledtråd, jag är pilot, och det hela sker 1940.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 januari 2021, 17:21

antagligenettvärldsrekord.jpg

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 12 januari 2021, 17:28

Jag känner inte igen bilden. Är den ett tips eller ett svar? :)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 januari 2021, 18:28

Om litet neutralt land nr. 1 är Finland och litet neutralt land nr. 2 är Nederländerna, bilden är en mycket bra tips - och om ingen vill ta upp och följa den, så måste jag acceptera att jag gissade rätt and to deal with the consequences...

PS Bilden visar ett av de sex.
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av von Adler » 13 januari 2021, 08:30

Femtiotrean träffar en femetta. ;)

Det är Jorma Sarvanto, från Finland som med sin Fokker D.XXI i LLv 24 sköt ner sex stycken DB-3-bombare under samma uppdrag. Eftersom det inte hände mycket i "phony war" just då var världspressens uppmärksamhet på Finland, och indiska "the Statesman" skrev en artikel om "Gorma Tervanto" som skjutit ner sex sovjetiska plan i en strid och spekulerade i om han flög en av de 10 Hurricane som britterna försett Finland med i stöd och att sovjeterna måste varit väldigt dåliga på att hålla sin formation då bombplanen tydligen inte kunnat stödja varandra (allt i enlighet med tidens tanke om att bombarna alltid kommer fram). Bankdirektör M D Mehdi, själv en amatörflygare, skrev ett brev till finska flygministeriet och "Gorma Tervanto" och frågade och fick faktiskt ett svar från mannen själv, där han svarade att nej, han flög en Fokker D.XXI och sovjeterna hade hållt sin formation väl och hans plan hade kommit ner med 47 kulhål. Svaret publicerades i Bengaliska flygklubbens egen tidning och man påpekade att de sovjetiska planen måste vara väldigt dåligt utrustade.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 13 januari 2021, 09:56

gossar.jpg
gossar.jpg (58.47 KiB) Visad 192 gånger
familj.png
familj.png (161.13 KiB) Visad 192 gånger

fartyg.jpg
fartyg.jpg (43.56 KiB) Visad 192 gånger
flygplan.jpg
flygplan.jpg (37.71 KiB) Visad 192 gånger

medalj.jpg
medalj.jpg (8.95 KiB) Visad 192 gånger

???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 14 januari 2021, 09:40

Jag fick en sån dår fånig idé om att presentera min fråga som en liten bildberättelse. Vet ej om det alls funkade som jag hoppades.

Vi söker alltså en sjöofficer som belönades med en medalj - och inte bara för trogen tjänst i tjugo år eller dylikt.
lyckligadagar.jpeg
lyckligadagar.jpeg (56.62 KiB) Visad 176 gånger
Så småningom blev han sjökadet (fråmsta raden, fjärde från höger), avancerade i karriären, gifte sig och fick en dotte och när kriget kom hade var han befälshavare på:
påytan.jpg
påytan.jpg (77.8 KiB) Visad 176 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 15 januari 2021, 21:05

commander.jpg
commander.jpg (59.42 KiB) Visad 137 gånger

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 15 januari 2021, 22:32

Så det vi söker är i sak en duktig u-båtsofficer som fick Hederslegionen.

Han måtte ha tjänstgjort även på övervattensfartyg, samt haft något med sjöflygplan att göra.

för min del är duktiga franska sjöofficerare Terra Incognita för mig. Fastän jag betvivlar inte att de måste ha haft några sådana, de hade i alla fall en stor flotta med flytetyg av alla de slag...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 januari 2021, 00:31

Nästa grej. Varför skulle hustru och barn vara en ledtråd? Det ÄR väl tillåtet för officerare att gifta sig o bilda familj?
Ergo, om ledtråden inte skall vara ett villospår, så måste antingen hustrun eller barnet vara tämligen känd.
Är hustrun månne en ättling till Balzac? Skrev dottern en biografi "om min pappa"?
säg inte att sjömannen här hette Goriot!??

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 januari 2021, 08:08





påkartan.png
påkartan.png (307.41 KiB) Visad 202 gånger
ifrankrike.jpg
ifrankrike.jpg (32.81 KiB) Visad 202 gånger

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 januari 2021, 13:49

Georges Blaison? siste befälhavaren för jätteubåten Surcouf? Den hade iaf ett sjöflygplan med sig, för spaning och artilleriledning.
Blaison fick också postumt Hederslegionen.


Jag vet att det inte är någon ren träff, men inte någon orimlig kandidat heller. Tom nunan inte helt olik.

Skriv svar