Svenska läger för utlänningar.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5039
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2020, 09:34

Har vi någon tråd om sådana?

Vad jag har förstått öppnades Mo i Hälsingland (ofta kallat Hälsingmo) tidigt som ett samlingsläger för sjömän och väl kanske också för soldater.

Det hade varit roligt att få veta något om hur det gick till där och vilka som fanns i lägret. Men om någon också vill skriva om andra läger är det bara bra.

Orsaken till att jag blev intresserad är för att jag läste att inte bara sjömän kom till Sverige, utan också soldater som kanske var skadade, eller av annan anledning inte följde med sina förband.

Efter lite googlande verkar det framkomma att de i Hälsingmo levde tämligen fritt. De kunde besöka lokala caféer och annat, och flera sjömän från lägret värvades till operation Rubble. På något sätt har de lyckats ta sig från Söderhamn till Göteborg. Nu läste jag en bok om blockadbrytare för några år sedan, men har glömt om de hade tillåtelse av svenskarna att åka till Göteborg.

Finns det listor över de som fanns i lägret? Man tänker sig ju att svenska myndigheter gärna hade velat ha koll på vilka som bodde där :) Utländska myndigheter var säkert också intresserade och man kan ju gissa att britterna i Stockholm fick veta vilka som fanns i olika läger, och också kunde besöka dem.

Och visst måste det väl finnas information om hur lägret sköttes, med allt från vilka som hade hand om det, och hur det gick till med mat, tvätt och annat?

Där måste också ha funnits åtminstone någon britt, tänker jag, som lyckades ta sig hem utan att hamna i läger. En och annan norrman måste också ha klarat av att ta sig till Göteborg och Stockholm, och kanske vidare till Storbritannien. Kanske fanns där också tyskar som kunde ta sig över gränsen och lägga soldatlivet bakom sig? Men det borde ha varit mycket svårare för dem att lyckas hålla sig undan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av Hans » 2 maj 2020, 12:31

Han med det trevliga namnet (sveahk) har skrivit om ett mellansvenskt läger vill jag minnas men jag hittar det inte i mitt första trålfiske. Hittar han inte hit försök med ett pm.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av sveahk » 2 maj 2020, 13:21

Hans skrev:
2 maj 2020, 12:31
Han med det trevliga namnet (sveahk) har skrivit om ett mellansvenskt läger vill jag minnas men jag hittar det inte i mitt första trålfiske. Hittar han inte hit försök med ett pm.

MVH

Hans
Menar du det här - viewtopic.php?f=6&t=45403&p=715086#p715086

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av Hans » 2 maj 2020, 13:33

Jepp, tack, men finns det inte en till? Med bilder i färg hyfsat nytagna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av sveahk » 2 maj 2020, 14:36


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av Hans » 2 maj 2020, 15:10

koroshiya tackar hjärtligt.

MVH

Hans

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av hasse lindquist » 5 augusti 2020, 23:56

Utanför Falun fanns flera läger. I två av dem - Bäckehagen och Smedsbo - genomgick norska flyktingar "polisutbildning". I Främby, söder om stan, inhystes bl a polska u-båtsmän, som stuckit till Sverige med sin u-båt vid Polens kapitulation. På Humlebacken öster om Falun inhystes amerikanska flygplansbesättningar från bombplan, som nödlandat i Sverige.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av Der Löwe » 6 augusti 2020, 12:03

Några av flygarna i Falun var från Kanada och de spelade ishockey under sin internering. jag har inte läst boken i länken men hört historien från annat håll. https://idrottsforlaget.se/produkt/de-k ... ksands-if/

hilbert
Medlem
Inlägg: 2189
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Svenska läger för utlänningar.

Inlägg av hilbert » 7 augusti 2020, 09:35

I Smedsbo satt också en del tyska kommunister, bla Herbert Wehner som senare blev socialdemokratisk politiker i Tyskland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_Wehner

Skriv svar