Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 09:14

Borussia skrev:
10 juli 2020, 06:49
StefanZ skrev:
9 juli 2020, 17:49
Borussia skrev:
9 juli 2020, 10:47

Vad är det för diskrepans jag ska förklara? Skillnaden mellan sovjetiska och tyska källor eller varför källorna skiljer sig åt? Har det något med frågan att göra?
Ja, diskrepansen kommer sig ur situationen, tror jag. En liten ledtråd, om man så vill.
Så genom att förklara en diskrepans som du tror kommer ur en situation och utan att det framgår vilken diskrepans som ska förklaras så kanske man hittar en liten ledtråd till svaret vilken trupp och vilka krigsmän som räddade Stalingrad och som får anses vara en speciell händelse och en avgörande insats............allt enligt ett klipp på Youtube. Har jag förstått rätt?
Lek inte ordfångare, svara på frågan istället, rakt upp och ner.
Eftersom det FINNS en bestämd händelse beskriven resp nämnd på flera ställen. Faktiskt även av Beevor.
Och så snart man känner till händelsen, klarnar allting.

Så ledtråden är kanske inte att klura ut en helt okänd händelse, men funkar ganska bra att välja en utav flera kandidater.

Så som det är vanligt med ledtrådar. :)

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 10 juli 2020, 11:27

StefanZ skrev:
10 juli 2020, 09:14
Lek inte ordfångare, svara på frågan istället, rakt upp och ner.
Tro inte för en sekund, Stefan, att jag leker ordfångare bara för att jag tycker det skulle vara roligt. Nåja, nån annan kanske kan förklara det här med diskrepansen för mig.

Testar med att svara Ludnikov Island, en del utav slaget som ofta nämns i böcker om slaget, inkl. Beevor.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 11:32

Här har du Borussia tjänat in en femtiogrammare till (eller lite machorka om du inte nyttjar), men det är inte heller den jag tänkt på...

Händelsen var innan striderna inne i själva Stalingrad börjat på allvar, - händelsen köpte tid åt försvaret, så att säga.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 10 juli 2020, 14:20

Då skjuter jag från höften och prövar med 1077:e Anti Aircraft Regiment
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 15:23

Borussia skrev:
10 juli 2020, 14:20
Då skjuter jag från höften och prövar med 1077:e Anti Aircraft Regiment

Den kulan visste vart den tog!

https://www.youtube.com/watch?v=ziH9fleTWQM

Här hade vi alltså en kolonn tyska stridsvagnar i full fart genom stäppen mot Stalingrad som är bara någon kilometer bort nu, med god förhoppning att ta staden från marsch, innan försvararna märker något och hinner organisera sig.

Plötsligt får de kanoneld på sig ifrån sidan! Det är ett antal lv pjäser som ger fyr! Så tyskarna svänger framdelen mot fienden (och vänder bort den sårbara sidan) och tar upp kampen.

Problemet är att LV-kanonerna, deras ammo var lv-ammo, och deras träning lv träning, och kanske bara orienteringsvis om direkt eld mot rörliga markmål, och deras lv ammo bet inte ordentligt på pansar. Och tyskarna var ju duktiga på fältreparationer.
Så det som inte blev sönderskjutet eller utbränd, kunde de raskt reparera upp, ibland bara på några få timmar.

Så det är därför bägge stridsrapporterna kunde vara fullt sanna: Sovjeterna, eftersom många vagnar blev träffade och skadade, och fick kanske drivbanden eller kugghjulen söndertrassade. Vilket givetvis märktes på att vagnen kanske fortsatte att skjuta men kunde inte köra framåt, eller kunde inte svänga med tornet lika raskt.

Och tyskarna som inte registrerade knappt några förluster, ja att inga eller väldigt få vagnar blev permanent förstörda. Och därmed, säkert många lätt sårade mannar, men få eller inga stupade...

Några av dessa lv kanoner var 85m, men de flesta var 37mm.

Men tyskarna fick sig en chock och bestörtning när de insåg att alla i pjäsbetjäningarna var kvinnor... Och de flesta av dem stupade, för de var tappra och plikttrogna, de vek inte undan... Och striden var ifrån början förlorad.

[Händelsen i sig är sann. Om alla detaljerna stämmer till punkt och pricken, vet jag ej. Men tolkningen ovan ger en jättebra story, så jag tänker inte förstöra den. Och soldaterna ifråga förtjänar denna eloge och detta ärevärdiga minne]


Borussia får de redan utlovade 100 gram vodka, samt dessutom lite machorka och en ren tidningssida, att själv vika cigaretter utav.

OCh dessutom får Borussia ta hand om stafettpinnen.
Senast redigerad av 3 StefanZ, redigerad totalt 10 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 15:40

varjag skrev:
10 juli 2020, 01:29
StefanZ skrev:
Dagens fråga blir:
Vilken trupp, vilka krigsmän räddade Stalingrad?
Jag fängslas ofta av StefanZ's svävande frågor :)
Stalingradslaget sträckte sig över mer än fem månader (23/8/42 - 2/2/43) - ovissheten om dess utgång
varade varade bara till den 19:e November - (Operation Uranus) då tyskarna inringades och Der Phührer
beordrade General Paulus att stanna i stan - ''vi skall skicka förstärkningar - och vinna slaget...''

Därefter - var utgången given !

Att enskilt efterfråga ''vilken trupp som räddade Stalingrad'' - verkar för mig fantasi.

Om ngn enskild ''räddade'' Stalingrad - var det Josef den Störste själv !
Stalin var beredd offra hela Röda Armén för att Staden Som Bar Hans Namn - inte skulle uppges !

tycker
Varjag
som är väldigt spänd på StefanZ's svar flås-flås…….
ps. Nu såg jag att du Varjag hade också ett inlägg.
Borussia kom ju med ett adekvat svar och får stafettpinnen,
men du Varjag får valfritt, en 50 gram eller lite machorka + lite tidningspapper, för din goda viljas skull! :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 19:12

Ps. Källorna säger inte rent ut att lv-kanonerna hade enkom lv-ammo. När allt kommer omkring, rent teoretiskt kunde de mycket väl ha även pansarbrytande ammo. Det var inte ovanligt att lv kanoner användes också för direkteld mot pansar och annat otyg, om man väntade sig pansargenombrott.
Men jag extrapolerar. Det är sant att 37 or hade svårt att slå igenom frontpansar på stridsvagnar utom på mycket nära håll (men gjorde hackemat utav pansarbilar). Men i uppsättningen fanns ju flera stycken 85or. Och det är helt andra doningar. De borde kunnat slå hål på vilken tysk stridsvagn som helst från den tiden. Frontpansar eller ej. Och dubbelt upp deras lätta stridsvagnar.
Men nu gjorde de inte det. Trots många skott på mål, så några skott måste ha träffat, även om de var ovana vid direkt eld.
Ergo? De hade inte pansarvärnsammo, de hade vad de förutsågs att ha, lv-ammo, nästan helt verkningslös mot pansar. Säkerligen 85orna, men sannolikt även 37-orna...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 19:12

Ps. Källorna säger inte rent ut att lv-kanonerna hade enkom lv-ammo. När allt kommer omkring, rent teoretiskt kunde de mycket väl ha även pansarbrytande ammo. Det var inte ovanligt att lv kanoner användes också för direkteld mot pansar och annat otyg, om man väntade sig pansargenombrott.
Men jag extrapolerar. Det är sant att 37 or hade svårt att slå igenom frontpansar på stridsvagnar utom på mycket nära håll (men gjorde hackemat utav pansarbilar). Men i uppsättningen fanns ju flera stycken 85or. Och det är helt andra doningar. De borde kunnat slå hål på vilken tysk stridsvagn som helst från den tiden. Frontpansar eller ej. Och dubbelt upp deras lätta stridsvagnar.
Men nu gjorde de inte det. Trots många skott på mål, så några skott måste ha träffat, även om de var ovana vid direkt eld.
Ergo? De hade inte pansarvärnsammo, de hade vad de förutsågs att ha, lv-ammo, nästan helt verkningslös mot pansar. Säkerligen 85orna, men sannolikt även 37-orna...
Så leverera batalj kunde de, men vinna kunde de inte.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 10 juli 2020, 20:15

StefanZ skrev:
10 juli 2020, 15:23
Borussia får de redan utlovade 100 gram vodka, samt dessutom lite machorka och en ren tidningssida, att själv vika cigaretter utav.

OCh dessutom får Borussia ta hand om stafettpinnen.
Jag passar vodkan och machorkan och går direkt på frågan.
Kremeringsugnarna i Auschwitz är välkända, mindre kända är kremeringsugnarna i T4 programmet. Nämn en väsentlig skillnad mellan dem som inte är teknisk betingad.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juli 2020, 22:39

Dessa var åtskilligt mindre, och placerade i fashionable slott och herresäten på tyskt område. På det att den tyska civilbefolkningen i närheten inte skulle märka något...
Sanatorier för behövande stackars människor?! Oturligt nog är det visst en ganska hög dödlighet i dem. Men så är det lätt hänt med sjuka och sjukliga människor... Det är ju därför de får vårdas på sanatorier.

Svaret var tänkt om gaskamrarna, men jag antar att det gäller för krematorierna å.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 11 juli 2020, 09:03

StefanZ skrev:
10 juli 2020, 22:39
Dessa var åtskilligt mindre, och placerade i fashionable slott och herresäten på tyskt område..................Svaret var tänkt om gaskamrarna, men jag antar att det gäller för krematorierna å.
Ja, nu hamnade du lite vilse. Det jag söker har inget att göra med storleken eller vart de skulle vara placerade.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 juli 2020, 11:48

StefanZ skrev:
Nu såg jag att du Varjag hade också ett inlägg
Aha! Stalingradslaget förlorades alltså på dess första dag :lol:

Brilliant fråga - minsann >>>>>>> tro't den som vill

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 juli 2020, 12:00

Jag passar vodkan och machorkan och går direkt på frågan.
Kremeringsugnarna i Auschwitz är välkända, mindre kända är kremeringsugnarna i T4 programmet. Nämn en väsentlig skillnad mellan dem som inte är teknisk betingad.
Hmmm....Auschwitz använde cyangas för morden - T4 använde koloxid ?????

Varjag

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 11 juli 2020, 12:48

varjag skrev:
11 juli 2020, 12:00
Hmmm....Auschwitz använde cyangas för morden - T4 använde koloxid ?????
Förvisso, men det har inget med kremeringsugnarna i sig att göra. Tänk inte utanför ugnarna.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 11 juli 2020, 20:07

Ugnarna hamnade ju inte på plats bara av sig själv, nån måste ju ha levererat dem så att säga
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar