Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 6 juli 2020, 17:04

Tack StefanZ,
Jag tar en helt vanlig osötad grogg istället och frågar vidare. :)

Vi befinner oss i Tyskland som de flesta kan gissa, men vilken nationalitet har soldaterna och jag vill veta år och helst även månad..?

Avancemang   -1.png
Avancemang 2.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 juli 2020, 23:34

Den franska ''Saar-offensiven'' - September 1939. Soldaterna befinner sig i Lauterbach >>>>>

https://en.wikipedia.org/wiki/Saar_Offensive

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 7 juli 2020, 07:29

varjag skrev:
6 juli 2020, 23:34
Den franska ''Saar-offensiven'' - September 1939. Soldaterna befinner sig i Lauterbach >>>>>

https://en.wikipedia.org/wiki/Saar_Offensive
Helt rätt, byn Lauterbach i Saarland. Min fint fungerade inte, tänkte mig svaret 1944-45. :) Lätt att glömma att fransmännen började med en trevande offensiv in på tysk mark redan första veckan i septemner -39, men man fegade ur så småningom. Ingen vågade riktigt kriga på riktigt utan det var flygblad, lätt beskjutning och någon sorts fransk rädsla att komma för nära den så kallade Siegfridlinjen - en försvarslinje som i stort sett inte fanns.
Men det var inget Phoney war eller sitzkkrieg utan det sköts med både finkalibrigt och artilleri nån gång ibland. Tyskland var inte beredd på fullskaligt krig och Fransmännen tyckte sig nu ha läget under ganska god kontroll. Jag gissar att vi aldrig hade fått se en ärligt menad offensiv mot Tyskland, även om Sovjetunionen hade slutit upp. Demokrati är nog bra men ingen fransk ledare var stark nog att starta ett fullskaligt krig igen, särskilt eftersom det var tänkt att det skulle krigas från en befästningslinje. Hitler hade rätt i att fransmännen gav polackerna falska förhoppningar som inte var värda ett dugg. :roll:


french-army-saarbrucken-area-1939-7246477.jpg
french-army-saarbrucken-area-1939-7246477.jpg (68 KiB) Visad 301 gånger

Varjag hänger nästa tvätt på Siegfridlinjen - varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 7 juli 2020, 08:06

Huset i hörnan av Hauptstrasse och Köhlerstrasse finns kvar:
husetstodtomt.png
husetstodtomt.png (300.3 KiB) Visad 296 gånger
Men idag finns det en bistro :lol:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 juli 2020, 12:48

Tack Amund -

Vi söker
en segerparad.jpg
en segerparad.jpg (70.4 KiB) Visad 283 gånger
på idel vita hästar…..i en just erövrad stad >

Vi vill veta stadens namn och numret på den deltagande kavallerikåren

?, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 juli 2020, 00:08

Staden är Lwów, (numera Lviv) september 1939 - enligt uppgift 28 sept.

Det är bla 2 Kavallerikåren som deltog från sovjetisk sida i belägringen (även tyskar var inblandade), så - exakt vilken enhet däri vet jag ej, men det var 2:a kavalleri kåren under Kostenko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... B3w_(1939)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 juli 2020, 03:23

StefanZ skrev:
8 juli 2020, 00:08
Staden är Lwów, (numera Lviv) september 1939 - enligt uppgift 28 sept.

Det är bla 2 Kavallerikåren som deltog från sovjetisk sida i belägringen (även tyskar var inblandade), så - exakt vilken enhet däri vet jag ej, men det var 2:a kavalleri kåren under Kostenko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... B3w_(1939)
Perfekt svar StefanZ !
Polackerna försvarade staden mot tyskarna, men när ryssarna ingrep tvingades de kapitulera Lwow till dem - utan att
ryssarna erövrat staden…... :roll:
De polska officerare som kapitulerade - tog NKVD hand om och - de flesta hittades i Katyn's massgravar i maj 1943 8O

Lwów - tillhörde de delar av Polen som Stalin annekterade 1939 - och är än idag - 81 år senare en del av Ukraina >>>>>>

Din fråga!, Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 juli 2020, 12:21

varjag skrev:
8 juli 2020, 03:23
StefanZ skrev:
8 juli 2020, 00:08
Staden är Lwów, (numera Lviv) september 1939 - enligt uppgift 28 sept.

Det är bla 2 Kavallerikåren som deltog från sovjetisk sida i belägringen (även tyskar var inblandade), så - exakt vilken enhet däri vet jag ej, men det var 2:a kavalleri kåren under Kostenko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... B3w_(1939)
Perfekt svar StefanZ !
Polackerna försvarade staden mot tyskarna, men när ryssarna ingrep tvingades de kapitulera Lwow till dem - utan att
ryssarna erövrat staden…... :roll:
De polska officerare som kapitulerade - tog NKVD hand om och - de flesta hittades i Katyn's massgravar i maj 1943 8O

Lwów - tillhörde de delar av Polen som Stalin annekterade 1939 - och är än idag - 81 år senare en del av Ukraina >>>>>>

Din fråga!, Varjag

Jag var inte ens klart medveten om att Lwów varit belägrat av tyskarna. Trodde att de knappt gått över Bug och mest med spaningspatruller...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 juli 2020, 12:29

varjag skrev:
8 juli 2020, 03:23

Perfekt svar StefanZ !
....

Din fråga!, Varjag

Tack!

Nu hamnade vi österut; låt oss fortsätta lite till österut, å hålla oss även nu till de tyske och de rysksovjetiske. Fast alliansen har brutits och de är nu dödsfiender...

Dagens fråga blir:
Vilken trupp, vilka krigsmän räddade Stalingrad?

Jag tänker på en ganska speciell händelse, och en viss bestämd trupp som gjorde en avgörande insats.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 juli 2020, 16:44

Vår trupp hade svåra förluster i manskapet och i sin utrustning.
Tyskarna hade många skadade stridsvagnar enligt sovjetisk krigsdagbok, men knappast några enligt tyska källor.
Förklara gärna diskrepansen!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 juli 2020, 06:39

Det hände sig tidigt vid slaget om Stalingrad.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 9 juli 2020, 10:47

Det finns ganska många svar på din fråga och definitionen av speciell händelse är vid om du frågar mig. Men för att välja någon så säger jag ankomsten av Rodimtsevs 13:e Guard division som i mitten på september 1942 omgående kastades in striderna i centrala Stalingrad och Mamayev Kurgan. De lär ha varit de första större/viktigaste reserverna som anlände till Stalingrad och lär ha förlorat 30% av sitt manskap redan den första dagen och 80% den första veckan. Så nog kan man alltid säga att dessa trupper och krigsmän bidrog till att Stalingrad inte föll i tyskarnas händer. Om den enligt dig faller inom definitionen för kunna anses vara en avgörande insats och en speciell händelse vet jag inte.
StefanZ skrev:
8 juli 2020, 16:44
Tyskarna hade många skadade stridsvagnar enligt sovjetisk krigsdagbok, men knappast några enligt tyska källor.
Förklara gärna diskrepansen!
Vad är det för diskrepans jag ska förklara? Skillnaden mellan sovjetiska och tyska källor eller varför källorna skiljer sig åt? Har det något med frågan att göra?
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 juli 2020, 17:49

Borussia skrev:
9 juli 2020, 10:47
Det finns ganska många svar på din fråga och definitionen av speciell händelse är vid om du frågar mig. Men för att välja någon så säger jag ankomsten av Rodimtsevs 13:e Guard division som i mitten på september 1942 omgående kastades in striderna i centrala Stalingrad och Mamayev Kurgan. De lär ha varit de första större/viktigaste reserverna som anlände till Stalingrad och lär ha förlorat 30% av sitt manskap redan den första dagen och 80% den första veckan. Så nog kan man alltid säga att dessa trupper och krigsmän bidrog till att Stalingrad inte föll i tyskarnas händer. Om den enligt dig faller inom definitionen för kunna anses vara en avgörande insats och en speciell händelse vet jag inte.
StefanZ skrev:
8 juli 2020, 16:44
Tyskarna hade många skadade stridsvagnar enligt sovjetisk krigsdagbok, men knappast några enligt tyska källor.
Förklara gärna diskrepansen!
Vad är det för diskrepans jag ska förklara? Skillnaden mellan sovjetiska och tyska källor eller varför källorna skiljer sig åt? Har det något med frågan att göra?
Tappert försök, en femtiogrammare intjänad, men det var inte den händelsen jag tänkte på.

Ja om den VERKLIGEN räddade Stalingrad iom att det köpte nödvändig tid, vet jag egentligen inte. Men minst ett Youtube-klipp påstår detta.
Iaf, historien är tillräckligt bra för att säga så. :)

Ja, diskrepansen kommer sig ur situationen, tror jag. En liten ledtråd, om man så vill.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 juli 2020, 01:29

StefanZ skrev:
Dagens fråga blir:
Vilken trupp, vilka krigsmän räddade Stalingrad?
Jag fängslas ofta av StefanZ's svävande frågor :)
Stalingradslaget sträckte sig över mer än fem månader (23/8/42 - 2/2/43) - ovissheten om dess utgång
varade varade bara till den 19:e November - (Operation Uranus) då tyskarna inringades och Der Phührer
beordrade General Paulus att stanna i stan - ''vi skall skicka förstärkningar - och vinna slaget...''

Därefter - var utgången given !

Att enskilt efterfråga ''vilken trupp som räddade Stalingrad'' - verkar för mig fantasi.

Om ngn enskild ''räddade'' Stalingrad - var det Josef den Störste själv !
Stalin var beredd offra hela Röda Armén för att Staden Som Bar Hans Namn - inte skulle uppges !

tycker
Varjag
som är väldigt spänd på StefanZ's svar flås-flås…….

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 10 juli 2020, 06:49

StefanZ skrev:
9 juli 2020, 17:49
Borussia skrev:
9 juli 2020, 10:47
StefanZ skrev:
8 juli 2020, 16:44
Tyskarna hade många skadade stridsvagnar enligt sovjetisk krigsdagbok, men knappast några enligt tyska källor.
Förklara gärna diskrepansen!
Vad är det för diskrepans jag ska förklara? Skillnaden mellan sovjetiska och tyska källor eller varför källorna skiljer sig åt? Har det något med frågan att göra?
Ja, diskrepansen kommer sig ur situationen, tror jag. En liten ledtråd, om man så vill.
Så genom att förklara en diskrepans som du tror kommer ur en situation och utan att det framgår vilken diskrepans som ska förklaras så kanske man hittar en liten ledtråd till svaret vilken trupp och vilka krigsmän som räddade Stalingrad och som får anses vara en speciell händelse och en avgörande insats............allt enligt ett klipp på Youtube. Har jag förstått rätt?
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar