Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 3 juli 2020, 10:16

Vidare, en enkel men effektiv tillämpning av trafikanalys: Man kollar på vad folk söker på. Symtom typ huvudvärk, huvudvärkstabletter, influensasymptom, apotekets öppettider, etc; ger en snabb och ganska exakta indikationer ATT något är under uppsegling.
Detta har man gjort även nu, under CoronaCovid.

Man kan säkert också kolla på vad folk talar om, och frågar varandra om, och klagar på [symptomen!], på de allmänna forumen å sociala medier. Det krävs lite mera jobb och etiskt är det aningens besvärande, men det går säkert att komplettera med det om man så önskar.

Och allt sånt är vad den gode Welchman har bidragit med å kommit på, direkt eller indirekt.
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 3 gång.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 3 juli 2020, 10:55

StefanZ skrev:
3 juli 2020, 10:16
Vidare, en enkel men effektiv tillämpning av trafikanalys: Man kollar på vad folk söker på. Symtom typ huvudvärk, huvudvärkstabletter, influensasymptom, apotekets öppettider, etc; ger en snabb och ganska exakta indikationer ATT något är under uppsegling.
Detta har man gjort även nu, under CoronaCovid.

Man kan säkert också kolla på vad folk talar om, och frågar varandra om, och klagar på, på de allmänna forumen å sociala medier. Det krävs lite mera jobb och etiskt är det aningens besvärande, men det går säkert att komplettera med det om man så önskar.

Och allt sånt är vad den gode Welchman har bidragit med å kommit på, direkt eller indirekt.
Ja tillämpningarna är närmast obegränsade. Det var väl ren tur att Sovjetunionen och t.ex. DDR aldrig riktigt nådde IT-stadiet, avlyssna och samla information var dom duktiga på, kosta vad det ville, men det ledde bara till att dom arkiverade ihjäl sig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 3 juli 2020, 16:40

stillen skrev:
3 juli 2020, 10:55
Det var väl ren tur att Sovjetunionen och t.ex. DDR aldrig riktigt nådde IT-stadiet, avlyssna och samla information var dom duktiga på, kosta vad det ville, men det ledde bara till att dom arkiverade ihjäl sig.
Fasen vilken bra frågeställning! Vilken ytterligare dystopi det kunde ha blivit om de kunde lagrat alla data digitalt och sluppit mänsklig personal.
Frågan är vad som händer med det kommunistiska Kinas digitala övervakning av sina medborgare? De är tekniskt världsledande på ansiktsigenkänning och har verkligen anammat den digitala tekniken för att skapa medborgare som passar regimen... och inte tvärtom.

Förlåt utvikningen, åter till VK2-kvissen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 juli 2020, 11:23

Amund skrev:
3 juli 2020, 16:40
stillen skrev:
3 juli 2020, 10:55


Fasen vilken bra frågeställning! Vilken ytterligare dystopi det kunde ha blivit om de kunde lagrat alla data digitalt och sluppit mänsklig personal.
Frågan är vad som händer med det kommunistiska Kinas digitala övervakning av sina medborgare? De är tekniskt världsledande på ansiktsigenkänning och har verkligen anammat den digitala tekniken för att skapa medborgare som passar regimen... och inte tvärtom.
Dessvärre inte bara Kina's medborgare !
KIna's digitala spionage och inflytande är av global storlek. Alldeles nyligen var Australien ''under massattack'' av den arten 8-)

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 4 juli 2020, 13:59

Frågan var fruktansvärt svår så länge jag trodde att gubben var tysk och att hans vandringresa i Frankrike (eller Belgien) måste ha haft ett militärt syfte...men allt blev genast mycket lättare när man kunde börja söka honom bland Alan Turings kamrater i Bletchley Park.

Nu söker vi glada gossar i uniform:
påflygfältet.jpg
påflygfältet.jpg (85.35 KiB) Visad 274 gånger
ombordpåplanet.jpg
ombordpåplanet.jpg (55.58 KiB) Visad 274 gånger
Det är inte övning utan en krigsoperation. Var? När? Och vilket språk talade soldaterna?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 4 juli 2020, 19:37

En mycket grov och trubbig gissning så länge: Portugisisktalande brasilianare i Appeninerna..? Eller att de fylldes ut med amerikaner och talade engelska som de utbildats i?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juli 2020, 22:10

Ja kanske det. Speciellt som killarna ser vagt sydländska ut. Det fanns ju en allierad brasiliansk division i Italien. Och de hade amerikansk utrustning. Delvis av logistiska skäl; det var det enklaste att utrusta dem med mera av samma sak som ändå fanns i massupplaga, än att serva dem med specialutrustning.
MEN såvitt jag vet var de inte fallskärmssoldater....

Men så läste jag någonstans att efter maktskifte och Mussolinis fall, det är bara halva sanningen att armén rämnade och gick i upplösning (och de som togs fast av tyskarna blev krigsfångar i Tyskland). Stora delar ställde sig på den nya regeringens och de allierades sida och deltog i den fortsatta krigsansträngningen.

Jag tror att iaf på engelska, hette den armén nåt i stil med, Italian Co-belligerent army. Italiens medkrigande armé?
Om jag tolkar saken rätt, ville ha de liknande statsrättsliga ställning som finnarna hade, fast med omsvängda allierade....

Och om min gissningskedja är rätt, så är dessa killar på bilden italienare å pratar då italienska... (eller möjligen då bruten engelska med italiensk accent)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juli 2020, 22:26

Du frågar var och när.
Strategiskt var ju norra Italien fortfarande ockuperad av de tyske... Så krigföringen var naturligt nog, gällde att befria norra Italien, säg våren 45.
Jämför som sagt, med finnarnas strategiska mål, att i första hand återfå sina gamla marker.

Googlar jag lite och kolla Pinterest, så ser jag samma bild och operation Herring omnäms.
Natten mot 20 april och ett par dagar framåt. Söder om Po-floden, nära Ferrara, etc

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Herring

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 5 juli 2020, 17:11

Ps. Det slog mig, att det är inte säkert att italienarna själva ville kallas för medkrigande. Det kanske var allierade som ville det, så det inte skulle verka som att italienarna blev till en av segrarmakterna...
Iaf, Medkrigande, eller ibland även Sydarmén.
För fullständighetens skull, det fanns tydligen även trupper som fortsatte att kämpa på tyskarnas sida. Så den stolta italienska armén har inte alls gått i allmän upplösning / allmän demobilisering och hemförlovning / krigsfångeskap, även om de fått anpassa sig till nya realiteter.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 5 juli 2020, 17:11

Ps. Det slog mig, att det är inte säkert att italienarna själva ville kallas för medkrigande. Det kanske var allierade som ville det, så det inte skulle verka som att italienarna blev till en av segrarmakterna...
Iaf, Medkrigande, eller ibland även Sydarmén.
För fullständighetens skull, det fanns tydligen även trupper som fortsatte att kämpa på tyskarnas sida. Så den stolta italienska armén har inte alls gått i allmän upplösning / allmän demobilisering och hemförlovning / krigsfångeskap, även om de fått anpassa sig till nya realiteter.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 5 juli 2020, 19:26

"The Italian Co-belligerent Army (Esercito Cobelligerante Italiano), Army of the South (Esercito del Sud), or Italian Liberation Corps (Corpo Italiano di Liberazione) were names applied to various division sets of the now former Royal Italian Army during the period when it fought alongside the Allies during World War II from October 1943 onwards. During the same period, the pro-allied Italian Royal Navy and Italian Royal Air Force were known as the Italian Co-belligerent Navy and Italian Co-belligerent Air Force respectively. From September 1943, pro-Axis Italian forces became the National Republican Army of the newly formed Italian Social Republic." https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_C ... erent_Army

Jag vet inte om det var det engelska eller det italienska namnet som kom först, men jag tror att huvudpoängen var att skilja den italienska armén som stred på de allierades sida från den italienska armén som fortsatte att strida på samma sida med tyskarna. Jag tror inte att man ville påpeka och hävda att man var inte allierad utan bara medkrigande (d.v.s. inte allierad på samma sätt som andra stater kanske var).

Stefans svarvar precis den jag ville ha - och det är alltid intressant att läsa hur någon har resonerat och hittat svaret. (Eller vilken Wikimedia-artikel man har kanske börjat med eller vilka ord man har googlat på.)

Italienska paracadutisti är bättre känd från El Alamein där de stred som en infanteridivision, men krig var krig också i norra Italien i april 1945.


Stefan har frågan!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 5 juli 2020, 19:53

Femtiotrean skrev:
5 juli 2020, 19:26


Stefan har frågan!
Tack!

Dagens fråga gäller en incident. En lokal men dock kalabalik.
Jag hittade den i en ganska suspekt källa, men det finns även en redig Wikipedia-artikel om den, med noter, hänvisningar och allt, så incidenten har hänt på riktigt.

Det finns med flyplan och pilot. Det finns skärgårdsliv. Det finns rent av ett flertal "infödingar" med. Och en ganska klassisk seppuku i nederlagets stund, med eldvapen men iaf.
Det saknas ingalunda heller en avskuren hals. (dock inte via seppuku)

Där finns en tapper (och säkerligen vacker) hustru och en kraftfull modig stryktålig make... Det är dock enkom maken som efteråt får alla medaljerna och all gloryn...
Kanske helt enkelt för att han ansågs som familjens huvud och medaljer åt honom ansågs därmed även som hustruns belöning??

Vad kan jag tänka på? Vilken var "incidenten" och var och när inträffade det?
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 6 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 6 juli 2020, 09:47

Händelsen började, tro det eller ej, 7 december 1941, och pågick ett par dagar tills den blodiga upplösningen och polisens ankomst några timmar senare.

Det påstås, att ekona ifrån händelsen har påverkat ett helt lands inrikespolitik under flera år framåt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 6 juli 2020, 10:27

Tänker du på Niihau-incidenten..?
https://en.wikipedia.org/wiki/Niihau_incident
StefanZ skrev:
6 juli 2020, 09:47
Det påstås, att ekona ifrån händelsen har påverkat ett helt lands inrikespolitik under flera år framåt.
Medborgare av Japansk härkomst internerades till skillnad från tyskar och italienare.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 6 juli 2020, 11:20

Amund skrev:
6 juli 2020, 10:27
Tänker du på Niihau-incidenten..?
https://en.wikipedia.org/wiki/Niihau_incident
StefanZ skrev:
6 juli 2020, 09:47
Det påstås, att ekona ifrån händelsen har påverkat ett helt lands inrikespolitik under flera år framåt.
Medborgare av Japansk härkomst internerades till skillnad från tyskar och italienare.
Juste. Där en Zero som deltagit i Pearl Harbor - attacken nödlandade på en mindre ö i närheten. Piloten togs väl emot av hawaiierna där (som inte kände till attacken iom brist på radio och telefon). OCH fick extra mycket hjälp av en japan boende på ön, som tolkade selektivt till de övriga öborna.
Det blev så småningom kalabalik och våldsamheter. Några hawaiianer gav sig iväg att ro till grannön efter hjälp,
och under tiden blev det våldsamt handgemäng: vårt äkta par mot den japanske flygaren, och den japanske öbon m.e.m. passivt närvarande....

Maken blev skjuten men lyckades ändå både kasta piloten mot en vägg och sedan skära halsen av honom,
hustrun hindrade piloten ifrån att sikta ordentligt genom att slå undan hans pistolarm, och sedan slå honom i huvudet med en sten...

Medan den japanske USA medborgaren passade på att begå seppuku genom att skjuta sig... Han ville tydligen inte skjuta på sina medmänniskor, men ville inte heller gå i fängelse. Därmed förlåter jag honom hans synder. RIP Yoshio Harada.


Men incidenten sägs vara en av anledningarna till att man valde att inte lita på japaner boende i USA. De internerades, och de männen som ändå tilläts tjänstgöra i armén fick strida enkom i Europa. Regementet ifråga blev USA´s kanske mest dekorerade. (tänk mr Miyagi från Karate Kid).


Amund får en liten flaska Pina Colada-likör, samt stafettpinnen.

Skriv svar