Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 30 maj 2020, 11:33

StefanZ skrev:
30 maj 2020, 08:45
Ach, då provade jag med med Erich von Manstein, jag hade för mig att HAN vart adopterad. Mycket riktigt, även om adoptionen var inom närmaste släkten. Och det där med rykten om judisk påbrå behöver inte stämma, det var Kashubisk adel istället... Därav det inom familjen förekommande namnet Lewinski.

Den briserande bomben blev att han hade en Onkel, som var då Hindenburg, den gamle fältmarskalken och vid frågans tidpunkt Tysklands president...

alla rekvisita finns plötsligt på plats, och cirkeln är sluten.

Vad sägs?
Det säga att dina kunskaper och slutledningsförmåga är imponerande. Men av mig får du ingen choklad utan här bjuds det schnapps. :)

President Onkel Paul var ju inte direkt främmande för militäryrket han heller.

StefanZ tar oss vidare - varsågod!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 maj 2020, 14:35

Amund skrev:
30 maj 2020, 11:33


StefanZ tar oss vidare - varsågod!
Jag tackar både för schnappsen och för tillåtelsen att ställa en ny fråga.


Vår person, numera avliden, var mycket duktig och framgångsrik inom sitt yrke.
Men yrket var inte nog att fullt ut tillfredsställa intellektet. Så personen pysslade på fritiden med uppfinningar och naturvetenskaper. Vissa uppfinningar var så där, andra blev mera uppskattade, trots att personen var formellt en oskolad amatör här.


När kriget kom, ställde sig personen till förfogande att hjälpa till att ta fram bra uppfinningar nyttiga för krigsindustrin, Patriotism! Men man föreslåg istället ett engagemang för att propagera för inköp av krigsobligationen. DEN kampanjen blev väldigt framgångsrik. [Av olika skäl blev en direkt enrollering inom de väpnade styrkorna aldrig aktuell]

Efter något år blev klofingrigheten för svår, och våran patriot skapade en mycket intressant device användbar för krigsmakten.
Men tiden var kanske inte mogen, och krigsmakten tog inte gärna emot förslag från civilister å tillika amatörer.

Men det blev iaf ett patent, som inte utnyttjades då... Det är först en 10 år senare som patentet kom till användning inom det militära... Och se, tiden och teknikutvecklingen hann ikapp tankegodset... Numera används idén och dess följdidéer i många utav våra vanligaste tekniska anordningar, både civilt och inom det militära..

Och även vår person har fått erkännande, ej enkom för sin civila verksamhet, men också såsom ett tekniskt snille, en av de Stora Grabbarna på området Uppfinningar och Tillämpad Naturvetenskap.


Vem tänker jag på?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 maj 2020, 17:14

Vår persona var verksam i USA under kriget, dock född i annat land.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 maj 2020, 21:10

Vår persona har bla samarbetat med Hughes, flygpjonjären, och rått honom att göra sina modeller mera strömlinjeformade.
Bland andra uppfinningar personen sysslat med på sina lediga stunder var en upplösbar kolsyretablett. Den fungerade men vart inte speciellt gott.
En förbättring i gatusignaler. Fungerade, och såvitt jag förstå kom det i användning...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2020, 10:22

Personen har faktiskt medverkat i några filmer - delvis för sitt vackra anletets skull.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 31 gånger.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 31 maj 2020, 11:39

"Hen" föddes i kejsardömet Österrike och när "hen" flyttade till Amerika var "hen" en 23-årig filmskådespelare med artistnamnet Hedy Kiesler.

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 31 maj 2020, 12:05

Tja nu tvingas du ju avslöja Hedy Lamarr ----- kopplingen till 2a VK fortfarande dunkel …..

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2020, 12:46

Juste. Vår persona var en kvinna, den tidens vackraste skådespelerska tillika en av de bättre. känd som Hedy Lamarr. Tillika en mycket duktig amatöruppfinnare och engagerad i krigsansträngningen bla genom att dra in pengar till den amerikanska krigsobligationsfonden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hedy_Lamarr

Hennes största uppfinning var avsedd för torpeder och torpedstyrning mha radiovågor, enkannerligen en manick "frekvenshopparen" att förhindra att radiovågorna stördes ut. (kunde säkert användas även för styrda flygbomber mm) Manicken blev aldrig aktuell just då, av lite olika skäl, men teknologin och dess följdidéer kom till bred användning i vår tid, bla i Blue tooth. Ps. Patentansökan är tydligen daterad juni 1941, alltså INNAN kriget drabbade USA fullt ut.

Själva patentet tog hon tillsammans med musikern George Anthell. Min tro är att hon var projektledaren och idésprutan, det var hon som hade "teknisk bakgrund" här. Vi VET ju att hon hade en rad andra formella och informella uppfinningar och tekniska tillämpningar bakom sig.
Hon behövde dock en riktigt duktig musiker som medarbetare i just det här projektet, en som hade musiköra och kunde höra å skapa helt exakt korrekta toner.


Varjag får ett omnämnande samt en chokladkaka.

Femtiotrean får hand om den ärorika Stafettpinnen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 31 maj 2020, 13:29

Hon behövde dock en riktigt duktig musiker som medarbetare i just det här projektet, en som hade musiköra och kunde höra å skapa helt exakt korrekta toner.
Hmm---BS in my opinon ! Grattis 53:an -

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 31 maj 2020, 13:41

Två bilder utan direkt eller närmare sammanhang än andra världskriget:
igivakt.png
igivakt.png (626.19 KiB) Visad 148 gånger
medgevär.jpg
Jag vill att ni kopplar ihop bilderna!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2020, 21:26

Om krigaren är random, och minnesstenen är egentligen random den också, och det finns en sammankoppling:

Minnesstenen för den okände soldaten?? De kom iofs till efter första världskriget, men det är inget som hindrar att de som föll under ww2 hedras likavisst.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2020, 21:27

ps. Krigsmannen och uniformen ser finsk ut. ?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 juni 2020, 08:21

Random? Var läste du det? Nej f-n, nu ser jag själv att jag skrev "sammanhang" - som onekligen antyder viss slumpmässighet - när jag ville skriva och förstås menade "samband"!

Bilderna är alltså inte random; jag kunde ha hittat andra bilder som hade passat lika bra för ändåmålet, men jag vill ändå påstå att jag valde bilderna för det som är liksom huvudteman - och jag vill tänka att jag hade valt en helt annorlunda bild av en WWII krigare och en bild som gör det tydligt att minnesstenen står i en begravningsplats eller dylikt om den felande länken hade varit "okänd soldat".

Du har rätt i att soldaten är finsk, men det var inte så väsentligt. Inte det heller att han bär sommarvapenrock precis som de tre i den andra bilden. Men det är ytterst väsentligt att deras nationalitet är en helt annan och att minnestenen står dår den står och inte nånstans i Finland.

Jag fattar nu också att jag borde ha placerat bilderna i motsatt ordning så att ni först tittar på soldaten och tänker på det vad ni ser - och inte så att ni först gör gissningar om vad det är för en minnessten. När ni vet vad den svartvita bilden enligt min mening egentligen föreställer så blir det avsevärt lättare att hitta sambandet!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2020, 02:36

Jag tycker att bilden av den finska soldaten visar tydligt en viss krigsföreteelse, ett psykiskt fenomen som har ett mycket känt namn på engelska. Namnet har sitt ursprung i en tidskriftsartikel, närmare sagt i veckotidningen "Life" i en nummer som kom ut år 1945. Artikeln beskrev ett slag som hade varat från september till november och den hade som illustration målningar som skildrade soldaternas upplevelser och krigets fasor.

Monumentet i den andra bilden står geografiskt där slaget tog plats. (Vi ser inte stjärnbaneret men jag tyckte att det var uppenbart att soldaterna var amerikanska.)

Den felande länken är alltså namnet/uttrycket (som jag är säker på att alla känner) och målningen (som jag inte tror att alla känner men som jag tror ganska många har sett).

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 3 juni 2020, 09:37

Soldaten har den ofokuserade blick går under lite olika namn, men kanske "thousand yard stare" är vanligast.

Bilden av Thomas Lea kan ses på wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Thousand-yard_stare

Utan att vara säker så kanske monumentet är på Peleliu.

/Håkan

Skriv svar