Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 april 2020, 07:59

Markus Holst skrev:
9 april 2020, 16:34
Frågan är fri.
Då tar jag den skamlöst trots att jag var den ende som hade helt fel.
Amund skrev:
8 april 2020, 18:53
Ser ut som en riktig byråkrat. Knappast van att arbeta med händerna,
:oops: :oops: :oops:


I denna hamn ligger en vacker sensommardag ett 20-30 tal handelsfartyg varav några på redden.

Hamn.jpg
Hamn.jpg (25.42 KiB) Visad 305 gånger

Plötsligt attackeras hamnen av flygplan - flygplan som kommer från ett hangarfartyg.

Var och när är vi, och vad hette hangarfartyget..?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 april 2020, 13:03

Operation Leader, Bodo oktober 1943 - USS RANGER

?, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 april 2020, 15:25

varjag skrev:
10 april 2020, 13:03
Operation Leader, Bodo oktober 1943 - USS RANGER
En mycket bra gissning på många sätt, men inte rätt.

Jag har nog fel om antalet fartyg som befann sig i hamnen, det kanske endast var ett fåtal vid tillfället enligt en källa. Nåväl, oavsett det så kan jag upplysa om att hangarfartygets nationalitet inte var i krig med denna självständiga nation vars hamn angreps.
Attackerad hamn.jpg

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 april 2020, 16:43

De brittiska attackerna på Mers El Kebir (mfl hamnar?), för att ta över / sänka de härvarande fd franska, numera Vichyfranska krigsskeppen. Huvudangreppet skedde utav slagskepp, men flygplan från Ark Royal bistod aktivt.
VichyFrankrike var neutral vid den tidpunkten men hamnade de facto som krigförande pga detta attack.

Och historien visade att attacken var helt meningslös och förvandlade en neutral till en ganska aktiv fiende. Avsikten var att stoppa att de värdefulla krigsfartygen skulle överlämnas till Tyskland, trots att Vichyfranskarna försäkrade att så skulle aldrig ske.
Historien visade, att senare när tyskarna invaderade Vichy, i avsikt att ta beslag på den kvarvarande krigsflottan, sänkte vichyarna besättningarna själva alla de krigsfartyg som låg inne i hamn och var möjliga för tyskarna att nå. Sålunda, hela krigsflottan i Toulon sänktes inne i hamn... Precis som vichyarna sagt ändå ifrån början.


Ps. Sedan hur var det, om Mers El Kebir VAR franskt / Vichy, eller om det tillhörde det afrikanska landet ifråga, och blott nyttjades / hyrdes av de franske, det låter jag vara osagt.
I det andra fallet blir ju angreppet på bägge länder ifråga.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 10 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 april 2020, 17:20

Ps. Dakars hamn blev även den anfallen, där deltog bla hangarfartyget Hermes. Planen ifrån Hermes skadade slagskeppet Richelieu.

Jag vet att ytterligare något ställe anfölls, jag minns frasen: "Själen i motståndet var det icke färdigbyggda slagskeppet Jean Bart". [nay, Jean Bart hade sin stora insats senare, mot jänkarna]

Å så något ställe med enkom handelsfartyg, som då gav sig och lät sig göras obrukbara.

Mers el kebir tycks ha varit i Algeriet. (geografi-kunskaper, va!?)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 10 april 2020, 18:16

Bild

Liinahamari den 30 juli 1941.

Bild

HMS Furious.

Bild

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 april 2020, 20:57

Ett alldeles komplett svar av femtiotrean! Nio Swordfish och nio Albacore angrep hamnen som inte alls hade så många fartyg inne som jag trodde. Mina uppgifter kommer från Svenska Lloyds Mansuria som legat där ett bra tag, och när hon anlände i juni(i samband med starten på Barbarossa) var det ca 26 fartyg i hamnen och inte i slutet av juli.
Kirkenes angreps samtidigt av flyg från HMS Victorious.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_EF_(1941)
http://maximietteita.blogspot.com/2015/ ... tsamo.html

UK förklarade Finland krig först i december samma år.

Femtiotreans fråga - varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 april 2020, 09:21

enbrastory.jpg
enbrastory.jpg (64.54 KiB) Visad 215 gånger
Var befinner vi oss?

(Jag vill veta vad gatan heter och jag skulle bli förvånad om jag fick "I staden *****" som svar. Men jag vill veta vilket månad och år det är!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 11 april 2020, 15:46

En klurig fråga med inte alltför mycket att gå på, särskilt om man är usel på uniformer - men jag spånar lite:

Soldaten till vänster ser mycket brittisk ut. Men han verkar vara en välgödd stationär soldat som inte är med på några äventyrliga fältoperationer - så därför gissar jag att han pratar med en fånge med brännskador, ur en flygbesättning..? Gubbarna i bakgrunden ser ut som egyptiska, irakiska eller där emellan?

Jag gissar på maj 1941 och Storgatan i Bagdad ? :D

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 april 2020, 18:10

Mannen till vänster är en amerikanare, men när kriget bröt ut arbetade han i London som journalist för en tidning och följaktiligen blev en krigskorrespondent. Jag tror att han fick resa med de brittiska trupperna därför att han skrev för den stora amerikanska publiken.

Mannen till höger är inte en fånge. Han bär en skärmmössa som jag tycker var typiskt för officerare.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 april 2020, 20:14

Bandagen över vänstra ögat är påfallande. En ung blivande general Moshe Dayan? Som just blivit av med sitt berömda vänstra öga, men innan han läkt och kunde sätta på lappen? tidpunkten är då juni-juli 1941. Plats Södra Libanon, eller kanske det som blev dagens Israel.
Han var med britternas goda minne, med i "en australiensisk ledd rekognosceringspatrull"-

Detta om bilden i stort. fotots detaljer okända för mig i skrivande stund.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 april 2020, 20:36

Ps. Tidpunkten när Moshe´s kikare blev träffad och fördärvade hans öga, var när han var med att förbereda en allmän invasion av de Vichy-besatta områdena i södra Libanon och Syrien början på juni 1941.... Så det är detta sammanhang som han då intervjuas om, gissningsvis någon vecka efter blessyren.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 april 2020, 21:40

En väldigt bra gissning, tycker jag, men tyvärr fel.

Tidpunkten är senare än juni-juli och vi befinner oss...mer österut.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 12 april 2020, 20:19

Efter lite googling och handen på hjärtat, bildsök, hittade jag själva företeelsen, även om den exakta placeringen ej helt klart.
Det är den sovjetisk-brittiska annekteringen av Iran / Persien, augusti -september 1941. Gjort i syfte att säkra de iranska oljefälten, samt säkra den kommande leveransvägen av materiel till Sovjet. (Den norra sjövägen med konvojer etc är den mest kända, men de hade också en leveransväg via Iran, samt sjövägen via Vladivostok - japanerna släppte faktiskt igenom dessa leveranser utan större krusiduller. såvitt jag förstår även på amerikanska båtar).

Korrespondenten är Allan Michie. Sovjetiske officeren okänd för mig. Men han blev alltså sårad i en skärmytsling för ett par dagar sedan. Och gissningsvis intervjuas om den.
Orten MÖJLIGEN Qazvin där ryssarna förlade sitt lokala fälthögkvarter i ortens hotell. På en bild över en grupp officerare framför ingången, har en av dem synbart vitt bandage om huvudet. Så jag gissar att det är vår okände officer nämnd ovan - och mötesorten därmed Qazvin...

Striderna var sporadiska, men sovjeterna förlorade ett 40-tal män i "oåterkalleliga" förluster, så jag tolkar; 40-tal döda + ett antal sårade, gissningsvis ett drygt hundratal. Inklusive då vår tappre officer.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 12 april 2020, 20:27

Anmärkning. När de polska trupper som samlats ihop i Sovjet, åtföljda av en mängd civila, lämnade Sovjet under general Anders, tillsammans ca 80 tusen personer, i och för att fortsätta kampen i Väst (Sovjets såta allierade, som bla visat här i Iran), fick dessa flyktingar god och generös hjälp utav befolkningen i Iran. Sålunda, finns det minnesplaket både i Polen och i Persien för att påminna om denna osjälviska generösa hjälp och betyga Polens och polackernas tacksamhet.
Fint, va? Men här förstår jag ännu bättre iraniernas hjälpsamhet åt flyktingar från Sovjet... Deras känslor gentemot Sovjet var ju synnerligen kluvna... Och de som lämnade Sovjet för att komma någon annanstans, hade persernas fulla sympati... Fiendens fiende är våran vän, va? :)

Skriv svar