Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 14 februari 2020, 09:23

Jag tror att det som gjorde frågan svårt - för mig och alla andra - var att man inte genast tänkar på en schackturnering när det talas om idrottsevenemang. Jag visste inte ens att det finns EM i schack. Frågan blev något lättare när man fick veta att "där" var i Sydamerika och man hade läst om hur många kända schackspelare hade stannat i Argentina under andra världskriget.

Men nu söker vi ett evenemang med ungefär två och ett halv miljoner deltagare i två länder!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 februari 2020, 13:48

Riksmarschen? Genomfördes ofta under krigsåren i Sverige, och även i Finland.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 14 februari 2020, 16:33

I maj 1941. Initiativet kom från Svenska Gångförbundet och idéen mottogs med stor entusiasm i Finland.

Bild

Bild

StefanZ har frågan!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 februari 2020, 18:36

Femtiotrean skrev:
14 februari 2020, 16:33


StefanZ har frågan!
Tack!

Jag har ingenting i buffertlager just nu, så jag släpper frågan fri!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 februari 2020, 19:31

Jag tar frågan ändå!

Något som skulle kunna användas i en galax långt långt borta, kanske på isplaneten Hoth. Men användes faktisk här på Jorden och rent av i Norra Europa... Påminde vare sig om gående jättekycklingar eller fyrbenta Behemotar, men finurlig ändå och åtskilligt mera praktiskt.

Vad kan det vara jag tänker på??

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 14 februari 2020, 20:00

Det måste vara något typ av stridsrobot, men ...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 februari 2020, 21:13

Markus Holst skrev:
14 februari 2020, 20:00
Det måste vara något typ av stridsrobot, men ...
Nej. :) Även om de såg ganska så häftiga ut!

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 14 februari 2020, 21:28

Ryska aerosaner ?
Det mest star wariga jag kan tänka mig från vk2

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 februari 2020, 23:39

JohnT skrev:
14 februari 2020, 21:28
Ryska aerosaner ?
Det mest star wariga jag kan tänka mig från vk2
Juste ja! Men även andra använde dem. Jag har tex sett bilder på finsk pansrad aerosan. länk nedan.

Ordet -san har rötter som betyder ung. kälke. De var alltså i princip stora kälkar med mer eller mindre avancerad inbyggnad som vindskydd och ev splitterskydd, med en motor + propeller på baksidan, som då gav rejält med skjuts. De kördes på snö och is ja. Mycket lämpliga på isplaneten Hoth samt i Norra Europa vintertid! :) Min gissning är att de användes även på Ladoga vintertid, även om de inte brukar nämnas. Det är inte ofta aerosaner nämns, faktiskt. Även om det går att hitta bilder på dem, tex på Pinterest.

Ibland användes flyplansmotorer, och då fick man verkligen skjuts / kunde pansra in dem ordentligt..

De var i allmänhet beväpnade så de ser krigiska ut på teckningar, men användes nog oftast i icke stridande roller, för spaning, kurir, lättare transport mm mm.

https://en.wikipedia.org/wiki/RF-8

Här en rysk sida om bla den finska bepansrade aerosan http://ost-front.ru/2011/10/19/nkl26/


JohnT får stafettpinnen!
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 15 gånger.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2020, 09:57

Det bör kanske påpekas att samtliga "flygslädar" som man ser med ett hakkors målad på hade finnarna fått som krigsbyte. "Den finska bepansrade aerosanen" t.ex är en НКЛ-26. De användes som "förbindelsefordon" mellan fastlandet och öarna på Onegasjöns, Ladogasjöns och Finska vikens is.

Konceptet eller fordonstypet var förstås inte okänt i Finland. Wäinö Bremer, en flygpionjär, gjorde ett försok med en passageraraerosan år 1928, utan framgång:

Bild

Under förbudstiden fanns det en spritsmugglare, "spritkung" Hjalmar Mäkelä i Korpo i Åbolands skärgård, som hade låtit hygga sig en motoriserad "spritkälke":

Bild

Sjöbevakarna hade också skaffat sig en flygsläde för gränskontroll i vintertid. Året är 1931 men jag vet inte om släden var av finsk tillverkning eller köpt utomlands:

Bild

"Finnish snowmobiles"

http://sa-kuva.fi/ "moottorikelkka" eller "lentokelkka"

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 15 februari 2020, 13:51

När stod det slagord bland annat för en diktaturs ledare på järnvägsvagnar som åkte genom Sverige ?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 15 februari 2020, 19:13

JohnT skrev:
15 februari 2020, 13:51
När stod det slagord bland annat för en diktaturs ledare på järnvägsvagnar som åkte genom Sverige ?
och den här texten:
LeveNorge.png
LeveNorge.png (52.33 KiB) Visad 206 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 februari 2020, 23:56

Finns tre olika möjligheter >

Hästskotrafiken 1940 ''Trondheim till Narvik via Storlien–Östersund–Riksgränsen. Denna första trafik handlade inte om permissioner utan det var fråga om rena truppförflyttningar.[5] ''

Permittenttrafiken genom Sverige ''Den 8 juli 1940 kom Sverige och Tyskland överens om att låta permittenter (det vill säga tyska soldater på permission) färdas till och från Tyskland på svenska järnvägar. Dock utvidgades trafiken nästan genast till att gälla flera sorters transporter, även krigsmateriel. Denna trafik kom att pågå i drygt tre år och innefattade totalt ca 2 140 000 soldater''

Engelbrechtsdivisionen 1941 '
''Engelbrechtdivisionen eller Division Engelbrecht, efter sin befälhavare general Erwin Engelbrecht, kallas 163. infanteridivisionen ur tyska armén som under andra världskriget med svenskt tillstånd transiterades på järnväg genom det neutrala Sverige till Finland från det ockuperade Norge. Transiteringen ägde rum mellan den 25 juni och 12 juli 1941. Det krävdes 105 tåg för att transportera divisionen genom Sverige och genomfarten bevakades av 15 000 svenska soldater. ''

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 februari 2020, 06:01

"Vid sidan av soldater fraktades oerhörda mängder gods genom Sverige. Några exempel:
- Till Narvik kom under krigsåren 191.250 gods- och malmvagnar med Tyskland som avsändare och mottagare. I fråga om malmen med Tyskland som mottagare. 6.400 vagnar med fisk gick till Tyskland, enligt norska statsbanan NSB:s siffror.
- En hittills föga känd godslinje var upprättad mellan Sundsvall och Trondheim. November 1942-oktober 1943 kördes 13.690 vagnar med kol till Norge, kol som tagits sjövägen till Sundsvall. Tyska krigsmakten och rustningsindustrin i Norge behövde kolet.
- Också via Luleå gick koltåg. Under krigsåren lossades drygt 25.000 malmvagnar i Narvik med kol från de tyska lagren i Luleå."


"Den 26 februari 1942 gick ett tåg med 48 vagnar från Helsingborg till Narvik. Lasten utgjordes av fordon och utrustning. Svensk järnvägspolis skulle åtfölja och bevaka tåget. Vid ankomsten till Narvik konstaterades att inbrott skett i en stor del av bilarna och föremål stulits. På en lastbils vindruta var klistrat ett anslag med texten "Leve Norge, leve Ryssland, leve Britannien" och därunder "Hitler" plus en döskalle. SJ svarade att transporten visserligen av misstag var obevakad på vissa sträckor, dock föga troligt att skadegörelse och stölder skett under färden genom Sverige."

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av JohnT » 16 februari 2020, 11:02

varjag skrev:
15 februari 2020, 23:56
Finns tre olika möjligheter >
Jo, så trodde jag också tills jag hittade bilden.

Men det skedde andra transiteringar genom Sverige, fast lite senare.


på den igen!

Skriv svar