Alierade&sovjetiska krigsförbrytelser i tyskalnd 1944-19
-
ErikErikErik
- Utsparkad
Alierade&sovjetiska krigsförbrytelser i tyskalnd 1944-19
Jag undrar om de alierade hade några speciella regler för ockupationen av tyskland.2.Hur många civila tyskar blev dödade av sovjetiska styrkor?Hur många tyskar dog 1945?.
Tacksam för svar.............
Tacksam för svar.............
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Försöker bara förmedla en nyanserad bild. Det verkar som vissa tror att ryssarna var värst i kriget nämligen.Johan Elisson skrev:Det är väl inte riktigt relevant i detta sammanhanget... Jag förstår att du hatar allt som på något vis visar att det inte bara var tyskarna som var krigsförbrytare men du kan väl hålla det lite mer för dig själv.tobbe skrev:Samma som tyskarna tyckte om ryssarna då.
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Försökter du förmedla en nyanserad bild, gör du nog bäst i att upplysa om sovjetiska och väst-allierade krigsförbrytelser. Är det någonting man lärt sig, så är det att tyskarna såg på folken i öst som boskap, och behandlade dem därefter.tobbe skrev:Försöker bara förmedla en nyanserad bild. Det verkar som vissa tror att ryssarna var värst i kriget nämligen.Johan Elisson skrev:Det är väl inte riktigt relevant i detta sammanhanget... Jag förstår att du hatar allt som på något vis visar att det inte bara var tyskarna som var krigsförbrytare men du kan väl hålla det lite mer för dig själv.tobbe skrev:Samma som tyskarna tyckte om ryssarna då.
/Johan
Eller du kanske menade att människor på forumet här är tysk-vänner och försöker bagatellisera de tyska krigsförbrytelserna och att du gör dem en stor tjänst när du upplyser dem om att det faktiskt var tyskarnas eget fel att sovjet begick krigsförbrytelser?
(Sorry för att jag ytterligare kommer ifrån ämnet)
/Erik
Nu börjar du igen med dina påhitt! Jag har aldrig påstått det. Jag vet mycket väl att flera miljoner tyskar blev drabbade av kriget (läser faktiskt Stalins hämnd just nu) , men också att ännu fler ryssar blev drabbade.Johan Elisson skrev:Snarare är det så att vi andra försöker förmedla en nyanserad bild medan du vägrar att se det som faktiskt, otroligt nog, drabbade flera miljoner tyskar.
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Jasså du vet det? Varför är det då så farligt för oss andra att påpeka faktum?tobbe skrev:Nu börjar du igen med dina påhitt! Jag har aldrig påstått det. Jag vet mycket väl att flera miljoner tyskar blev drabbade av kriget (läser faktiskt Stalins hämnd just nu) , men också att ännu fler ryssar blev drabbade.
/Johan
Var inte Ryssarna värst? Menar du att Nazi-Tyskland var värst, att de kanske anlade en mordbrand eller sköt en civilperson mer?tobbe skrev:Försöker bara förmedla en nyanserad bild. Det verkar som vissa tror att ryssarna var värst i kriget nämligen.Johan Elisson skrev:Det är väl inte riktigt relevant i detta sammanhanget... Jag förstår att du hatar allt som på något vis visar att det inte bara var tyskarna som var krigsförbrytare men du kan väl hålla det lite mer för dig själv.tobbe skrev:Samma som tyskarna tyckte om ryssarna då.
/Johan
Är det viktigt för dig att komma fram till vem som var värst när man räknar människorliv i ental på en nivå där man flera gånger passerat summan för Sveriges folkmängd?
Kom dessutom ihåg att Sovjet i krigets inledning hade ett avtal med Nazi-Tyskland (vilket placerar dom mycket lågt moraliskt sett), i vilket det ingick en icke-angrepps makt och senare även ANFALL och ockupation av Polen och de Baltiska länderna.
/Erik
Erik F skrev: Försökter du förmedla en nyanserad bild, gör du nog bäst i att upplysa om sovjetiska och väst-allierade krigsförbrytelser. Är det någonting man lärt sig, så är det att tyskarna såg på folken i öst som boskap, och behandlade dem därefter.
Eller du kanske menade att människor på forumet här är tysk-vänner och försöker bagatellisera de tyska krigsförbrytelserna och att du gör dem en stor tjänst när du upplyser dem om att det faktiskt var tyskarnas eget fel att sovjet begick krigsförbrytelser?
(Sorry för att jag ytterligare kommer ifrån ämnet)
/Erik
Var är det man lär sig det här om att tyskarna såg på slaverna som boskap? Ja inte är det i skolan iallafall. I den svenska skolan blir man bara informerad om förintelsen så att nästan vissa tror att nazisterna mördade enbart 6 miljoner judar. Eller som min SO-lärare sa: Hitler var ond han mördade 6 miljoner judar. När man lär sig enbart om förintelsen gällande nazisternas brott så glömmer man att berätta om terrorn i de ockuperade länderna tex den kollektiva bestraffning, slavarbetarna och mycket mer.
Jag menar inte att alla här på forumet är tysk-vänner som du kallar det och försöker bagatellisera de tyska krigsförbrytelserna. Jag menar snarare att de har blivit disinformerade när de läser att sådär många tyska civilia blev mördade av ryssar utan att fråga sig varför. Men det är bara ett exempel. En kille jag chattade med här på forumet sa att de tyskarna soldaterna betedde sig bättre än de ryska och skrev att de ryska förlusterna berodde på de använde såna konstiga taktiker. Inget illa menat om du som skrev det här.
- Johan Elisson
- Medlem
Varför är det så farligt att jag påpekar faktum?Johan Elisson skrev:Jasså du vet det? Varför är det då så farligt för oss andra att påpeka faktum?tobbe skrev:Nu börjar du igen med dina påhitt! Jag har aldrig påstått det. Jag vet mycket väl att flera miljoner tyskar blev drabbade av kriget (läser faktiskt Stalins hämnd just nu) , men också att ännu fler ryssar blev drabbade.
/Johan
Jag vet att ryssarna gjorde också mycket hemskt, men tyskarna var ändså värst i det kriget som de själva startade. Och jag går inte bara efter hur många som mördades.Erik F skrev:Var inte Ryssarna värst? Menar du att Nazi-Tyskland var värst, att de kanske anlade en mordbrand eller sköt en civilperson mer?
Är det viktigt för dig att komma fram till vem som var värst när man räknar människorliv i ental på en nivå där man flera gånger passerat summan för Sveriges folkmängd?
Kom dessutom ihåg att Sovjet i krigets inledning hade ett avtal med Nazi-Tyskland (vilket placerar dom mycket lågt moraliskt sett), i vilket det ingick en icke-angrepps makt och senare även ANFALL och ockupation av Polen och de Baltiska länderna.
/Erik
- Johan Elisson
- Medlem