lite frågor....
lite frågor....
Hej!
Jag skulle villja få svar på ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på på annat håll.
jag skriver en uppsats om Operation overlord så alla fråger handlar om det som fanns i Normandie.
Browning Automatic Rifle var väll ett lätt maskin gevär som man lätt kunde bära med sig och ställa upp.
Sprinfield .30 inch rifle var väll ett krypskytts gevär som kunde sjuta 550-600 yards (jag vet inte hur lång en yard är...)
M1 "Garand Rifle" vet jag inte vad det är för gevär... skulle bli glad om någon kunde berätta.
Vilka fordon annvändes av de allierade/ tyskarna?
vilka minor var det som tyskarna använde när de minerade stränderna?
vad var det för Gift som Rommel använde när han begick själv mord?
tack på förhand
//Gustav[/img]
Jag skulle villja få svar på ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på på annat håll.
jag skriver en uppsats om Operation overlord så alla fråger handlar om det som fanns i Normandie.
Browning Automatic Rifle var väll ett lätt maskin gevär som man lätt kunde bära med sig och ställa upp.
Sprinfield .30 inch rifle var väll ett krypskytts gevär som kunde sjuta 550-600 yards (jag vet inte hur lång en yard är...)
M1 "Garand Rifle" vet jag inte vad det är för gevär... skulle bli glad om någon kunde berätta.
tack på förhand
//Gustav[/img]
Re: lite frågor....
Garand är ett halvauto gevär som låter "pling" när magasinet är slut för att en metall ram som kulorna hoppar ut ur gerväretGizmore skrev:Hej!
tack på förhand
//Gustav[/img]
Tyskarna använde rätt mycekt fordon, kanske ska precisera lite bättre, men pansar. panzer 1, panzer 2, panzer 3, panzer 4, panter, tiger, tiger II, Maus (kom 2 st i slutet) sen fanns flera versioner av dessa fordon,Sdkfz 251 vagnar med olika beväpning.
Lär väl vart lite tellermine och sånt på strander, schuemeine.
Rommel tog cianid om jag inte minns fel.
Panzerkampfwagen I och II tror jag inte användes av tyskarna åren 44-45. De var helt enkelt för gamla och dåligt beväpnade/bepansrade för att kunna göra någon nytta. Möjligtvis användes några enstaka nedgrävda som bunkrar.Rommel skrev: Tyskarna använde rätt mycekt fordon, kanske ska precisera lite bättre, men pansar. panzer 1, panzer 2, panzer 3, panzer 4, panter, tiger, tiger II, Maus (kom 2 st i slutet) sen fanns flera versioner av dessa fordon,Sdkfz 251 vagnar med olika beväpning.
Det byggdes mycket riktigt två stycken Panzerkampfwagen VII "Maus" men ingen av dem såg någon strid på västfronten. Vissa säger att en av dem användes i försvaret av Berlin men det har ju knappast något med operation Overlord att göra.
Gå in på http://www.wwiivehicles.com, där kan du hitta vilka fordon som användes av de stridande.
För att vara helt korrekt så benäms det i Sverige som ett kulsprutegevär. Hade ett magasin med 20 skott.Browning Automatic Rifle var väll ett lätt maskin gevär som man lätt kunde bära med sig och ställa upp.
Tack för de snabba svaren!
Jag skulle gärna villja vet vad det var för sorts landstignings fordon de allierade använde. (Gärna bilder!)
Vilka andra vapen än de tidignämnda annvändes?
vad hette de glidflygplan som annvändes under D-dagen ?
hur mkt folk kunde de transportera?(gärna bilder!)
vilka andra fartyg annvändes?
jag vet att det användes några ubåtar fast jag skulle va glada om jag kunde få lite fler uppgifter om dem.
Tack på förhand!
//Gustav
Jag skulle gärna villja vet vad det var för sorts landstignings fordon de allierade använde. (Gärna bilder!)
Vilka andra vapen än de tidignämnda annvändes?
vad hette de glidflygplan som annvändes under D-dagen ?
hur mkt folk kunde de transportera?(gärna bilder!)
vilka andra fartyg annvändes?
jag vet att det användes några ubåtar fast jag skulle va glada om jag kunde få lite fler uppgifter om dem.
Tack på förhand!
//Gustav
De allierade använde ett antal miniubåtar för att märka ut gränserna mellan invasionsstränderna. I Cornelius Ryans bok "Den längsta dagen" finns det lite information om dessa. Jag kommer inte ihåg vad alla hette och jag har inte boken här, men en av dem hette i alla fall X23, och de andra hette förmodligen något liknande.
Angående vapen så är det nästintill omöjligt att räkna upp alla vapen som användes, det var ju allt från vanliga gevär och k-pistar som alla hade till obskyra specialvapen som det bara tillverkades ett fåtal av.
Angående vapen så är det nästintill omöjligt att räkna upp alla vapen som användes, det var ju allt från vanliga gevär och k-pistar som alla hade till obskyra specialvapen som det bara tillverkades ett fåtal av.
Britternas glidplan kallades "Horsa" tydligen tillverkat av ett bolag som hette Airspeed Ltd. Kunde ta 25 man plus två i besättningen, maxfart vid bogsering var runt 200km/h. Horsa tillverkades från 1942 i över 3600 exemplar. Kunde ta ca 3500kg last.

En Horsa bogseras vid start före Normandie.

Magnus

En Horsa bogseras vid start före Normandie.

Magnus
Nu ska man väl ta TV-dokumentärer med en nypa salt, men jag såg en där de menade att dessa vagnar användes som befälsvagnar. Ehh, mot krigets slut alltså...Björn E skrev:Panzerkampfwagen I och II tror jag inte användes av tyskarna åren 44-45.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
och man byggde om dom och tog deras cassi!überjunge skrev:Nu ska man väl ta TV-dokumentärer med en nypa salt, men jag såg en där de menade att dessa vagnar användes som befälsvagnar. Ehh, mot krigets slut alltså...Björn E skrev:Panzerkampfwagen I och II tror jag inte användes av tyskarna åren 44-45.
Ni har nog rätt båda två. Det där med befälsvagnar hade jag totalt glömt bort. Pzkfw I var ursprungligen tänkt att vara en träningsvagn, men ett antal fick utrustning för att användas som befälsvagnar.Anno skrev:och man byggde om dom och tog deras cassi!überjunge skrev:Nu ska man väl ta TV-dokumentärer med en nypa salt, men jag såg en där de menade att dessa vagnar användes som befälsvagnar. Ehh, mot krigets slut alltså...Björn E skrev:Panzerkampfwagen I och II tror jag inte användes av tyskarna åren 44-45.
Många utrustades också med 150mm kortpipiga kanoner för infanteriunderstöd eller 47mm pansavärnskanoner.
Pzkfw II utrustades med 150mm (schwere infanterigeschütz 33), 105mm (Wespe), eller 75mm (Marder I & II) kanoner.
Hursomhelst så slutade Pzkpfw II att tillverkas redan 1942, så de få som fanns kvar 1944 tror jag knappast kunde göra någon större skillnad på krigets utgång.
- Johan Elisson
- Medlem
Panzerkampfwagen I Ausf A användes sist i Finland och Nordafrika 1941 och kan alltså inte ha varit vid Normandie.
Panzerkampfwagen I Ausf B användes efter sin "stridstjänst" som befälsvagn för pansarvärnskompanier troligtvis ända in i 1944, möjligtvis använd vid Normandie.
Panzerkampfwagen I Ausf C användes som reserver (38 st) av LVIII. Panzerkorps som slogs vid Normandie.
Panzerkampfwagen I Ausf F användes på östfronten i mycket små nummer, och var alltså inte vid Normandie.
Kleine Panzerbefehlswagen användes till 1942 i högre enheter, och därefter fanns de möjligtvis kvar i signalbataljoner och observationsbatterier i några pansardivisioner. Inte troligt att de var vid Normandie.
15cm sIG33(Sf) auf Panzerkampfwagen I Ausf B var verksamma på östfronten i mitten av 1943. Troligtvis inte vid Normandie.
4.7cm PaK(t)(Sf) auf Panzerkampfwagen I Ausf B avslutade sina karriärer 1943. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf a/1, a/2, a/3, b, c, A, B, C och F var verksamma i reservenheter till krigsslutet, kan ha varit vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf D och E konverterades till flammpanzer i mars 1940. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Flamm Ausf A och B konverterades till pansarvärnskanonvagnar 1942. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf G, H och M var troligtvis aldrig i strid. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf J var på östfronten. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf L var tilldelade spaningsbataljoner och tjänstgjorde på både öst- och västfronten till krigsslutet. Troligt att den var med vid Normandie.
15cm sIG33 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) tjänstgjorde enbart i Nordafrika.
Panzer Selbstfahrlafette 1 für 7.62cm PaK36(r) auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II Ausf D1 och D2 slutade användas tidigt 1944. Inte vid Normandie. Längsta namnet i världshistorien på ett pansarfordon?
7.5cm PaK40/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) användes på alla fronter till krigsslutet. Troligtvis vid Normandie.
leFH18/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) användes på de större fronterna till krigsslutet. Troligtvis vid Normandie.
För övrigt tillverkades PzKpfw II Ausf L så sent som i januari 1944.
Slutsatser gjorda av mig med hjälp av Encyclopedia of German Tanks of World War Two.
/Johan
Panzerkampfwagen I Ausf B användes efter sin "stridstjänst" som befälsvagn för pansarvärnskompanier troligtvis ända in i 1944, möjligtvis använd vid Normandie.
Panzerkampfwagen I Ausf C användes som reserver (38 st) av LVIII. Panzerkorps som slogs vid Normandie.
Panzerkampfwagen I Ausf F användes på östfronten i mycket små nummer, och var alltså inte vid Normandie.
Kleine Panzerbefehlswagen användes till 1942 i högre enheter, och därefter fanns de möjligtvis kvar i signalbataljoner och observationsbatterier i några pansardivisioner. Inte troligt att de var vid Normandie.
15cm sIG33(Sf) auf Panzerkampfwagen I Ausf B var verksamma på östfronten i mitten av 1943. Troligtvis inte vid Normandie.
4.7cm PaK(t)(Sf) auf Panzerkampfwagen I Ausf B avslutade sina karriärer 1943. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf a/1, a/2, a/3, b, c, A, B, C och F var verksamma i reservenheter till krigsslutet, kan ha varit vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf D och E konverterades till flammpanzer i mars 1940. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Flamm Ausf A och B konverterades till pansarvärnskanonvagnar 1942. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf G, H och M var troligtvis aldrig i strid. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf J var på östfronten. Inte med vid Normandie.
Panzerkampfwagen II Ausf L var tilldelade spaningsbataljoner och tjänstgjorde på både öst- och västfronten till krigsslutet. Troligt att den var med vid Normandie.
15cm sIG33 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) tjänstgjorde enbart i Nordafrika.
Panzer Selbstfahrlafette 1 für 7.62cm PaK36(r) auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II Ausf D1 och D2 slutade användas tidigt 1944. Inte vid Normandie. Längsta namnet i världshistorien på ett pansarfordon?
7.5cm PaK40/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) användes på alla fronter till krigsslutet. Troligtvis vid Normandie.
leFH18/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) användes på de större fronterna till krigsslutet. Troligtvis vid Normandie.
För övrigt tillverkades PzKpfw II Ausf L så sent som i januari 1944.
Slutsatser gjorda av mig med hjälp av Encyclopedia of German Tanks of World War Two.
/Johan