Waffen-SS ett elitförband ?
Mördade?
Hur många SS-soldater mördade amerikanarna? Om de nu gjorde det tror jag knappast det var för att de skulle vara rädda för dem, utan snarare som en hämnd.
Blev inte Waffen SS dömda för krigsförbrytelser, bla efter en episod på västfronten då de avrättat amerikanska fångar??!!
I sådana fall kan jag förstå att ngn hetlevrad jänkare tog lagen i egna händer. I "Private Ryan" finns det ju en scen då man hel sonika knallar ned två tyskar som kommer med uppsträckta händer. Finns väl kanske ngt uns av sanning i detta.
I sådana fall kan jag förstå att ngn hetlevrad jänkare tog lagen i egna händer. I "Private Ryan" finns det ju en scen då man hel sonika knallar ned två tyskar som kommer med uppsträckta händer. Finns väl kanske ngt uns av sanning i detta.
Ehm. Om du menar händelserna i samband med Ardenneroffensiven så var detta en ren hämndaktion för att LSAH avrättat ett antal amerikanska soldater.Jonteman skrev:Patrick, det må stämma det du säger men om nu W-SS var en milis hur kommer det sig då att Amerikanarna tex. fruktade W-SS och dom mördade tillfångatagna W-SS soldater... av rädsla att dom skulle göra uppror.
Jag skulle dock vilja veta vart du läst detta, var skedde dessa mord på Waffen SS enheter?
Dessutom verkar du läsa dåligt, jag skrev att vissa Waffen SS enheter i princip kunde jämföras med milisenheter, dessa enheter agerade dock aldrig i Väst-Europa utan endast på östfronten där de användes bakom linjerna för att bekämpa partisaner.
Malmedy
Den 17 december avrättades 72 stycken amerikanska soldater som tagits till fånga av medlemmar av LSAH i samhället Malmedy.Jonteman skrev:okej, Patrick, jag vet att Amerikanarna avrättade W-SS soldater, men jag vet inte riktigt var,av vikka osv.
Och jag kommer inte heller ihåg det, kan tom. ha varit här... jag läser inte saker o ting så jätte noggrant..
I samband med att denna händelse blev allmänt känd bland amerikanska soldater genomfördes vad jag förstått hämdaktioner mot Waffen SS soldater från amerikanska soldater.
1946 dömde en amerikansk militärdomstol 44 stycken medlemmar av Waffen SS divisionen LSAH till döden för inblandning i aktionen.
Re: Malmedy
Var det inte de som senare släpptes på grund av diverse oegentligheter under rättegången?Patrik skrev:1946 dömde en amerikansk militärdomstol 44 stycken medlemmar av Waffen SS divisionen LSAH till döden för inblandning i aktionen.
/Marcus
Ok, när jag nämnde "Totenkopf" som elitförban så var det kanske lite förhasta, tog bara de första tidiga förbanden jag kom att änka på- sorry. Men att ex. "LAH" och "Wiking" får klassas som "elit"förband är deet väl knappast något snack om...sedan som olika redan kommenterat; vissa Waffen SS förband var både dåligt utbildade och dåligt utrustade...Ang. krigsförbrtelser så har jag för mig ,rätta mig om jag har fel, (vilket verkar vara en hobby här att slå andra på fingrarna och förlöjliga sig över andras frågor..) att hela SS ( både "Allgemeine och Waffen) dömndes som krimilella organistaioner in Nurnbergrättegången(men det klart jag kan ha fel...) Vidare har jag för mig att ex. "LAH" redan 1940 hade ihjäl ett 5o-tal brittiska soldater ifrån Norfolk regementet, EFTER att gett upp....
Däremot så tror jag att ex. div. Nordland (där den absoluta majoriteten svenska frivillga deltog) INTE dömts för krigsförbrytelser.( Även om en fd. rysk soldat hävdade detta i SVTs (förövrigt dåliga) dokumtär om de svenska friviliga i Waffen SS.
Mr S
Däremot så tror jag att ex. div. Nordland (där den absoluta majoriteten svenska frivillga deltog) INTE dömts för krigsförbrytelser.( Även om en fd. rysk soldat hävdade detta i SVTs (förövrigt dåliga) dokumtär om de svenska friviliga i Waffen SS.
Mr S
Re: Malmedy
Marcus:
Mr S:
Under kampanjen i Polen brändes ett stort antal polska judar ihjäl i en synagoga - nu kom ja inte ihåg om det var soldater i LAH som låg bakom detta dåd. Men dådet väckte tydligen upprörda känslor bland Wehrmachts officerare och förövrarna ställdes inför militärdomstol där de frikändes.
*slå på fingrarna*
Jag har för mig det oxå. Iaf släpptes den förmodade ledaren för massakern - Pieper som dock avled under mystiska omständigheter i en brand.Var det inte de som senare släpptes på grund av diverse oegentligheter under rättegången?
Mr S:
Tyvärr måste man väl säga att LAH drogs med massakerer på fångar/civilpersoner under hela kriget. Under kampanjen i Grekland avrättades ett stort antal greker av styrkor i LAH efter att man funnit, vad som förmodades vara ihjäl torterade tyska soldater.Vidare har jag för mig att ex. "LAH" redan 1940 hade ihjäl ett 5o-tal brittiska soldater ifrån Norfolk regementet, EFTER att gett upp....
Under kampanjen i Polen brändes ett stort antal polska judar ihjäl i en synagoga - nu kom ja inte ihåg om det var soldater i LAH som låg bakom detta dåd. Men dådet väckte tydligen upprörda känslor bland Wehrmachts officerare och förövrarna ställdes inför militärdomstol där de frikändes.
Nu gick faktiskt "Svenskarna som stred för Hitler" i TV 4.( Även om en fd. rysk soldat hävdade detta i SVTs (förövrigt dåliga) dokumtär om de svenska friviliga i Waffen SS.
Waffen-SS kriminella ?
Jag har för mig att den enda delen av SS som inte ansågs vara enMr S skrev: att hela SS ( både "Allgemeine och Waffen) dömndes som krimilella organistaioner in Nurnbergrättegången
kriminell organisation var just Waffen-SS. Någon som kan bekräfta
eller dementera detta ?
Massakrar av tillfångtagna fiender hände och många av dom kommer vi inte höra talas om... Framför allt på östfronten,tex. så hade en grupp tyskar tillfångatagit en grupp ryssar. En meing frågade sin officer va dom skulle göra med gruppen, officerna svarade då med att kasta en handgranat in i gruppen med ryssar och sa "Nu är den saken avklarad" såna händelser förekom överallt, möjligen kanske såna saker inte förekom i Afrika, men det gjorde det säkert.... I krig har det och kommer det alltid förekomma massakrar på fienden... och som sagt dom flesta får vi aldrig höra talas om..
- subskipper
- Medlem
WAFFEN-SS SOM KRIMINELL ORGANISATION
Vid Nürnbergrättegången 14 november 1945 - 1 oktober 1946, var sex organisationer anklagade. Det var den tyska riksregeringen, den politiska ledarkåren vid NSDAP, hela SS (inklusive Allgemeine, Totenkopfverbände, SS-polisförband och Waffen-SS), Gestapo och SD, SA samt generalstaben och OKW.
Geheime Feldpolizei förklarades inte ha tillhört Gestapo, och frikändes därför från anklagelsen att ha varit en kriminell organisation. Detsamma gällde för Zollgrenzschutz som underställdes RSHA 1944. Domstolen avvisade också anklagelserna mot generalstaben och OKW av formella skäl: militära staber utgör inte organisationer.
Waffen-SS förklarades som en kriminell organisation, fast domstolen konstaterade att inte alla medlemmar av Waffen-SS var frivilliga.
De rättsliga konsekvenserna av att en organisation förklarades som kriminell, var att dess medlemmar kunde åtalas enbart för att ha tillhört denna organisation. De som inte frivilligt tillhörde Waffen-SS undantogs från denna bestämmelse.
Källa: http://www.nizkor.org/hweb/imt/tgmwc/judgment/
Vid Nürnbergrättegången 14 november 1945 - 1 oktober 1946, var sex organisationer anklagade. Det var den tyska riksregeringen, den politiska ledarkåren vid NSDAP, hela SS (inklusive Allgemeine, Totenkopfverbände, SS-polisförband och Waffen-SS), Gestapo och SD, SA samt generalstaben och OKW.
Geheime Feldpolizei förklarades inte ha tillhört Gestapo, och frikändes därför från anklagelsen att ha varit en kriminell organisation. Detsamma gällde för Zollgrenzschutz som underställdes RSHA 1944. Domstolen avvisade också anklagelserna mot generalstaben och OKW av formella skäl: militära staber utgör inte organisationer.
Waffen-SS förklarades som en kriminell organisation, fast domstolen konstaterade att inte alla medlemmar av Waffen-SS var frivilliga.
De rättsliga konsekvenserna av att en organisation förklarades som kriminell, var att dess medlemmar kunde åtalas enbart för att ha tillhört denna organisation. De som inte frivilligt tillhörde Waffen-SS undantogs från denna bestämmelse.
Källa: http://www.nizkor.org/hweb/imt/tgmwc/judgment/