Kormoran HSK

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Jimmy Berg
Ny medlem

Kormoran HSK

Inlägg av Jimmy Berg » 9 april 2003, 14:01

Sänktes hon eller Förliste hon av sina skador Det som är märkligt med Sidney Och kormoran att ingen har en susning vad som har hän dom

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 9 april 2003, 15:56

Kormoran fick minst 4 träffar, den (o)lyckligaste i maskinrummet, varvid befälhavaren beslutade sig för att sänka fartyget. Bortsätt från de 80 man som stupat, nådde hela besättningen, vissa efter en kvalfylld seglats, den australiska kusten. Sä vad som hände Kormoran är känt,
HMAS Sydney däremot seglade brinnande från platsen och in i historien...

Jimmy Berg
Ny medlem

Kormoran

Inlägg av Jimmy Berg » 10 april 2003, 11:06

Jag såg på en dokumentär just om kormoran och Sidney Det handlade om Kormorans öde och vad som hände med besättningen nackdelen att där sades det icke om hennes sänkning bara att dom gled ifrån varandra

efter att kormoran hade fått in en träff på Sidney just i maskin rummet

sidney sköt en torped men missade+ att du säger att dom sänkte hon det fick inte EttO som order Vad jag vet det var minst 50-80 man kvar ombord

har en ganska så säker källa på den punkten.

det är en släkting till mig han kallades för Helmut von ruchenfeller befälet som var ombord på Widder han berättade en till sak för mig gällande Sidneys öde det var att två japanska tunga kryssare som sände hon till botten en var Atagi den andra var takaoe dom två var stationerad där för att störa Australiens handelsjöfart.

Kormorans öde är att hon är ombyggd till ett helt vanligt lastlinjefartyg numera. det är därför dykare inte har kunnat hittat hon *S* om jag minns rätt så heter hon Madelen Kismet så tillsvidare tror jag på min egen släkting tills andra har hittat både Sidney eller Kormoran

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Kormoran

Inlägg av Martin Lundvall » 10 april 2003, 11:57

Jimmy Berg skrev: Kormorans öde är att hon är ombyggd till ett helt vanligt lastlinjefartyg numera. det är därför dykare inte har kunnat hittat hon *S* om jag minns rätt så heter hon Madelen Kismet så tillsvidare tror jag på min egen släkting tills andra har hittat både Sidney eller Kormoran
Så du påstår att Komoran överlevde hela kriget för att sen bli ombyggd till ett lastfartyg och 60 år senare fortfarande är ute och seglar på de sju haven?
I min smak låter det lite väl magstarkt.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 april 2003, 13:54

Bagge fartygen sjonk ju efter drabbningen. SYDNEY saags av KORMORANS besattning sist som svaart brinnande och 'dead in the water' eller bara under laangsam fart. KORMORAN's overlevande naadde kusten av Western Australia som bekant. Undersokningskommissionerna som arbetat med SYDNEY's forlust ar maanga och alla allvarliga har kommit till samma slutsats - 'okänd orsak'. Det blev en valdig plump i Australiska Flottans protokoll att en hjälpkryssare kunde sanka en 'riktig' kryssare. Rent otroliga teorier innefattande Japanska u-baatar och ibland kryssare, for det mesta framkastade av australiska utopister, overlever an i dag och ar regelbundna i 'söndagsbilagorna'. Det troligaste ar nog att de vaaldsamma branderna till slut naadde korditen i naagon ammunitionsdurk - som medforde en explosion liknande den som sankte HOOD - m.a.o. SYDNEY sjonk inom kanske sekunder, darefter. Den totala avsaknaden av overlevande eller vrakrester (utom en skadad raddningsflotte) tyder paa att den teorin ligger nara sanningen. Som ett kuriosa ligger resterna av en av KORMORANS livbaatar kvar i Carnarvon i Western Australia - till allmant beskaadande. Om det nu ror sig om en tysk livbaat - eller naagon som 'sparats' fraan kapade fartyg - laater sig inte mera faststallas.Det ror sig om en motoriserad staalbaat med kapacitet for c:a 100-120 man - i svaart sonderrostat skick.

Jimmy Berg
Ny medlem

HSK Kormoran fortsättning av debatten

Inlägg av Jimmy Berg » 14 april 2003, 12:04

För det första var det inte Kormorans Livbåt som hittades det Var Sidneys.
För det andra så finns hon kvar Kormoran eller FD Kormoran det är inte samma besättning på hon heller hon sänker inga fartyg mer heller.

Kormoran skulle hittats förlänge sedan eller hur det är inte magstarkt heller att hon finns fortfarande fast som en gámmal lasttramp jag litar mer på mina släktingar som var med under andra världskriget än folk som inte var på plats.

Där striden ägde rum allså

så är det

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 14 april 2003, 12:11

En sida med information om tyska "Hilfskreuzer"
http://www.bismarck-class.dk/miscellane ... ction.html

MVH

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 april 2003, 12:40

Jag bara undrar om man aktivt har letat efter Komoran? Betänk hur många fartyg som sänktes under andra världskriget alla dem har nog inte hittats då ingen har letat efter dem.

/Martin

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem

Re: HSK Kormoran fortsättning av debatten

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 14 april 2003, 21:39

Jimmy Berg skrev:För det andra så finns hon kvar Kormoran eller FD Kormoran det är inte samma besättning på hon heller hon sänker inga fartyg mer heller.
Inse för guds skull att det f.d. HAPAG fraktmotorfartyget Steiermark sedan den 19/11-1941 befinner sig på havets botten. Men en sak har du rätt i, hon sänker inga fartyg mer. Det är sällan skeppsvrak gör detta.

varjag
Saknad medlem †

Re: HSK Kormoran fortsättning av debatten

Inlägg av varjag » 15 april 2003, 14:06

Jimmy Berg skrev:För det första var det inte Kormorans Livbåt som hittades det Var Sidneys.
För det andra så finns hon kvar Kormoran eller FD Kormoran det är inte samma besättning på hon heller hon sänker inga fartyg mer heller.

Kormoran skulle hittats förlänge sedan eller hur det är inte magstarkt heller att hon finns fortfarande fast som en gámmal lasttramp jag litar mer på mina släktingar som var med under andra världskriget än folk som inte var på plats.

Där striden ägde rum allså

så är det
Jimmy - jag ar overtygad om att dina 'nya rön' skulle ägnas stort intresse i Dept. of RAAN i Canberra, som översett otaliga undersokningskommissioner i H.M.A.S. SYDNEY's sänkning kommit till resultatet i min tidigare post.. Jag foreslaar att du utan drojsmaal meddelar dem om saken saa att ännu en, kan tillsattas for mera sloseri med skattebetalarpengar. Kanske som en besparingsaatgard, kunde du oxaa meddela dem vilka substanser som kommunen blandar i dricksvattnet paa din hemort.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 april 2003, 16:02

Finns mycke information på nätet om drabbningen mellan HMAS Sydney och KORMORAN, vraken efter fartygen är också lokaliserade.

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 april 2003, 12:57

Battler skrev:Finns mycke information på nätet om drabbningen mellan HMAS Sydney och KORMORAN, vraken efter fartygen är också lokaliserade.

MVH
Battler - kan du amplifiera din sista post. Vraken (alltsaa plural) 'är också lokaliserade'? Jag vet att viss sokningar gjorts efter SYDNEY men misslyckats daa positionen ar daaligt - eller inte alls, kand.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 april 2003, 23:38

varjag skrev:Battler - kan du amplifiera din sista post. Vraken (alltsaa plural) 'är också lokaliserade'? Jag vet att viss sokningar gjorts efter SYDNEY men misslyckats daa positionen ar daaligt - eller inte alls, kand.
Hupp, där spred jag desinformation :oops: (dålig faktagranskning)

Lessen

Jimmy Berg
Ny medlem

Hsk Kormoran

Inlägg av Jimmy Berg » 31 december 2003, 16:34

Hej igen alla skeptiker jag har snackat med folk där ifrån det är inte uteslutet att kormoran år ombyggd till ett vanligt lastfartyg

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 31 december 2003, 17:56

Det här var en rolig tråd... :)

Två fartyg jag aldrig tidigare har hört talas om sänks. 60 år senare hävdar en svensk yngling med ett språk (ursäkta, men det är sant) jag knappt begriper att det ena av dem numera är lastfartyg! :D

Gott Nytt år Jimmy...montera en knapp som skriver punkter på tangentbordet inför 2004... ;)

Kormoran ligger ju på botten, varför tror du att det är lastfartyg numera?

Mvh Petter

Skriv svar