Schlachtschiff Bismarck und Tirpitz!
-
Jimmy Berg
- Ny medlem
Bismark
Vart träffad av en torped i ett av sinna roder hon hade tre vad jag kunde se av Tirpitz Skrov sedan har det ju hänt att folk diskuterar hennes öden nackdelen att tyskarna hade öppnat botten ventilerna för att kunna släcka hennes bränder ombord
Burkard von Müllenheim-Rechberg va inte chef för D tornet utan eldledare i det bakre siktet.Kompanichefen skrev:I detta sammanhang kan jag rekommendera Burkard von Müllenheim-Rechbergs bok om Bismarck, "Schlachtschiff Bismarck. Ein Überlebender in seiner Zeit" (finns även på svenska under titeln "Slagskeppet Bismarck"). von M-R var artilleriofficer och jag vill minnas att han var chef för det aktra tornet (Dora). Jag vill också minnas att det inte var några problem med det svåra artilleriet, men här är jag osäker på detaljerna.
Boken är mycket bra. Inte bara för det faktum att v M-R faktiskt var med (och därmed en av de cirka hundra som överlevde Bismarck). Han ger en intressant skildring av verksamheten ombord och hur officerarna i flottan egentlig resonerade kring kriget i stort, nazismen osv.
--
38cm kanoner på Bismarck og Tirpitz
Som en liten bisetning kan jeg opplyse om at det står en intakt 38cm kanon ved Kristiansand og som skal være av eksakt samme modell som de nenvte skipenes bestykning. Batterie Vara het batteriet og er bevart best mulig og i dag museum. Prosjektilene kan også beskues sammen med batteriets ildgivingssentral. Jeg har forsøkt meg som kanonbesetning hvor man kan endre elevasjon og sideledd med muskelkraft, men vi var fler voksne menn som slet..
Litt info her: http://www.nuav.net/kanvedskagerrak.html
Et utdrag som kanskje er relevant:
Litt info her: http://www.nuav.net/kanvedskagerrak.html
Et utdrag som kanskje er relevant:
Der skulle være 4 slike kanoner på «Batterie Vara».Hele batteriets totale besetning var på ca 600 mann. Helst skulle man ha en besetning på 62 soldater (minst 52), for å bemanne og betjene selve kanonen når den var operativ. Utgangshastigheten av en granat var 960 meter i sekundet. Og man kunne skilte med en gjennomslagskraft i 450 mm panser ved 10 kilometers avstand. En pansergranat på 800 kg hadde en rekkevidde på 43000 meter. Siegfried granaten på 500 kg, kunne rase 55000 meter avgårde, og nå målet. Skuddtakten var 1 granat pr. minutt.