Övning med 750 stupade inför Operation Overlord

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Övning med 750 stupade inför Operation Overlord

Inlägg av J.K Nilsson » 28 januari 2006, 13:51

Vet någon vad som hände. Jag har inte hört talas om det.
Framsyn skrev:Under förberedelserna för landstigningen i Normandie 1944 omkom 750 man vid en katastrofal övning. Denna händelse var okänd fram till för tio år sedan. Det är omöjligt att dölja en sådan händelse idag, sade Nik Gowing som ser en stigande oro hos myndigheter över att tappa kontrollen.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4492.aspx

Kanske det finns någon tråd som jag inte hittat?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 januari 2006, 14:15

Från Wikipedia:
Exercise Tiger, även kallad Operation Tiger, var kodnamnet för en militär övning inför D-dagen under andra världskriget.

Övningen startade 22 april 1944 och var planerad att sluta 30 april. Övningen ägde rum vid en strand i Slapton, Södra Devon, England och var en generalrepetition inför den amerikanska landsättningen på Utah Beach. Ca 30 000 man och 300 fartyg var inblandade i övningen.

Natten till 27 april fick dock övningen ett tragiskt slut. De amerikanska soldaterna var i full gång med att öva landsättning med stora LST-fartyg när nio tyska Schnellboot (S-båtar) plötsligt dök upp. De kom från Cherbourg och hade upptäck de övande trupperna i Lyme-bukten. 749 amerikanska soldater fick sätta livet till när de tyska båtarna lyckades sänka två transportfartyg och skada ytterligare en. Nästan 300 man skadades även vilket gjorde att förlustsiffran slutade på ca 1 000 man.
Främsta anledningen till sekretessen var att man var rädd för att planerna för Operation Overlord skulle avslöjas. Det har uppkommit allsköns konspirationsteorier runt händelsen, men inget tyder på att man försökte tysta ner det hela enbart för att rädda några generalers skinn.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Övning med 750 stupade inför Operation Overlord

Inlägg av Stilleben » 28 januari 2006, 14:27

J.K Nilsson skrev:Vet någon vad som hände. Jag har inte hört talas om det.
Framsyn skrev:Under förberedelserna för landstigningen i Normandie 1944 omkom 750 man vid en katastrofal övning. Denna händelse var okänd fram till för tio år sedan. Det är omöjligt att dölja en sådan händelse idag, sade Nik Gowing som ser en stigande oro hos myndigheter över att tappa kontrollen.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4492.aspx

Kanske det finns någon tråd som jag inte hittat?
J.K Nilsson
Det måste vara händelsen då tyska motortorpedbåtar överraskande angrep en övning med landstigningsfarkoster vid engelska kusten 1 1/2 månad före Normandie-invasionen och flera hundra soldater mycket riktigt omkom. Men okänd tills för 10 år sedan? Nej, det måste vara fel, det har vad jag vet varit känt mycket länge. Vid ett besök i USA för ungefär 15 år sedan hade f.ö. en bekant, som själv deltog i invasionen, en tjock bok om det hela.

Finns säkert mycket beskrivet om det på engelska. Hittade en svensk sajt när jag sökte på Google under "tyska motortorpedbåtar normandie" och fann sajten "Normandie 60 år efteråt", http://www.kkrva.se/kkrvaht_4_2003_4.pdf , där händelsen beskrivs på sid. 78-79. Finns även en hmtl-version, se sid. 8-9.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 28 gånger.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 28 januari 2006, 14:52

Michael Tamelander och jag skrev om detta i Avgörandets Ögonblick som kom ut för drygt tio år sedan. Händelsen kunde kanske inte betraktas som välkänd vid den tiden, men något nytt var det inte. Vi utnyttjade tidigare tryckta källor, bland annat en bok av Edwin Hoyt som kom ut 1985.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 januari 2015, 13:05

Artikel på BBCs hemsida om saken
http://www.bbc.com/news/uk-england-devon-27312953

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 januari 2015, 02:17

Det var alltså inte en katastrofal ÖVNING. Det inträffade helt enkelt en krigshändelse på riktigt mitt under övningen. Kriget gjorde sig påmint och övningen blev skarp version under några nattimmar...

Hade dessa båtar stått där ankrade i väntan på lotshjälp eller vad som helst, hade de ju fortfarande blivit anfallna och sänkta.

Frågan är möjligen om eskorten var tillräckligt vass, men det är en annan historia. Jag vet ingenting om detta, kan bara spekulera.

Skriv svar