Dagen D
Dagen D
Hej
Jag ska skriva en uppsats om dagen D.
jag skulle bara fråga om vilka viktiga "saker" jag bör ta med...
Jag hade tänkt att ta med stormningen av Normandie och omaha beach.
men det känns som att det är väldigt lite så jag skulle gärna villja ha lite förslag på vad jag ska ta med mer.
//Gustav
Jag ska skriva en uppsats om dagen D.
jag skulle bara fråga om vilka viktiga "saker" jag bör ta med...
Jag hade tänkt att ta med stormningen av Normandie och omaha beach.
men det känns som att det är väldigt lite så jag skulle gärna villja ha lite förslag på vad jag ska ta med mer.
//Gustav
På vilken nivå är det du ska skriva? Alltså gymnansiet, högskola?
Du kan beskriva förberedelserna inför dagen D, de närmaste timmarna innan landstigningen, hur atlantvallen blivit uppbyggd, tex befästningar och hur man befäst strand partierna med minor o igelkottar, belgiska portar osv....
Jag har nåt gammalt arbeta om landtigningen vid Normandie som just riktar in sig på Omaha, men jag har inte så stor koll på om det är på gammla datorn eller om jag har det nånstans på denna, tänkte att du skulle kunna få det o ha det som referens material, eller bara titta på det för att få ideér. Men om det e på högskole nivå så funkar det nog bara som att titta på och få ideér om.
Du kan beskriva förberedelserna inför dagen D, de närmaste timmarna innan landstigningen, hur atlantvallen blivit uppbyggd, tex befästningar och hur man befäst strand partierna med minor o igelkottar, belgiska portar osv....
Jag har nåt gammalt arbeta om landtigningen vid Normandie som just riktar in sig på Omaha, men jag har inte så stor koll på om det är på gammla datorn eller om jag har det nånstans på denna, tänkte att du skulle kunna få det o ha det som referens material, eller bara titta på det för att få ideér. Men om det e på högskole nivå så funkar det nog bara som att titta på och få ideér om.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Mathias Forsberg här på forumet har skrivit en C-uppsats om Normandiekampanjen, inte om just landstigningen, men om striderna därefter. Finnes under; other -> articles, på min sida, World War II Lexicon.
/Johan
/Johan
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
När jag läste lite på en sida om Dagen D så hittade jag en liten text där det stod : "Rommel föreslog med Rundstedts instämmande att tyskarna skulle dra sig inåt land så att man inte skulle vara ett så enkelt mål för den allierade flottans mördande effektiva kanoner. På det sättet skulle tyskarna kanske kunna besegra fienden, utom räckhåll för skeppskanonerna. Men Hitler ville inte veta av någon reträtt". varför ville han inte retireara?
Nazi Tyskland skulle väll ha större chans att klara sig om det bara vågade retirera lite. Jag tycker det värkar som att Hitlen absolut inte ville förlora en enda mm mark.
Är det så eller är det bara jag som är konstig?
föresten så skulle jag gärna vilja ha lite sidor om Dagen D om det är någon som har på lager?(håller på med ett arbete om Dagen D)
( http://medlem.spray.se/herminator/2vknormandie.html är adressen)
//Gustav
Nazi Tyskland skulle väll ha större chans att klara sig om det bara vågade retirera lite. Jag tycker det värkar som att Hitlen absolut inte ville förlora en enda mm mark.
Är det så eller är det bara jag som är konstig?
föresten så skulle jag gärna vilja ha lite sidor om Dagen D om det är någon som har på lager?(håller på med ett arbete om Dagen D)
( http://medlem.spray.se/herminator/2vknormandie.html är adressen)
//Gustav
Jag har leprazy@hotmail.com, skicka mig ett mail så ska jag skicka arbetet till dig.
- SuperPalle
- Medlem